24-timers rekord:

Porsche Taycan har satt ny distanserekord

Allerede i fjor meldte Porsche at de ville ha en ny målestokk for rekkevidde. Nå viser de hvorfor.

LANGDISTANSE: Porsche har satt ny rekord i langdistanse med elbil. Foto: Porsche
LANGDISTANSE: Porsche har satt ny rekord i langdistanse med elbil. Foto: Porsche Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Porsche avholdt nylig en 24-timers utholdenhetstest av den kommende Taycan. Testen fant sted på deres egne testfasiliteter i Italia, nærmere bestemt på testbanen i Nardo. Målet var å se hvor langt man kunne komme på 24 timer, og hvordan bilen fungerte under stress.

For å brenne av fasiten først som sist, så tilbakela de seks testførerne tilsammen 3.425 kilometer i løpet av 24 timer - eller 342,5 mil på godt norsk.

Dette gir en gjennomsnittshastighet på 142,71 km/t, inklusiv ladetid, noe som tilsvarer distansen Nardo(Italia) – Trondheim i løpet av et døgn. Under kjøring forteller representanter fra Porsche at gjennomsnittshastigheten pendlet mellom 195 og 215 km/t.

Glovarmt

Testen ble dessuten gjennomført i en periode der lufttemperaturen ved Nardo-banen på det meste var 42 varmegrader, og banetemperaturen på det meste holdt 54 grader Celsius.

Disse høye temperaturene forteller at bilen måtte bruke mye energi til kjøling, for en ting er de høye lufttemperaturene, men batteriene utvikler også mye varme under høy belastning

Bilen var en av pre-produksjonsbilene, og testen ble først og fremst gjort som en stresstest av bilen over tid. Det er et stort antall baner på Nardo, men denne testen ble gjort på den 12,6 kilometer lange ovalbanen, der man slipper å tenke på verken trafikk eller neste sving.

SEKS SJÅFØRER: I løpet av 24 timer delte seks sjåfører på oppgaven. Foto: Porsche
SEKS SJÅFØRER: I løpet av 24 timer delte seks sjåfører på oppgaven. Foto: Porsche Vis mer

Dilemmaet ytelse over tid

Å lage sportsbil av en elbil er krevende, spesielt dersom man stiller strenge krav til ytelse over tid. Porsche gjorde derfor et annet forsøk nylig, der de gjennomførte 26 akselerasjoner fra 0-200 km/t på rad.

Hver gang lå tidene under 10 sekunder, og avviket mellom beste og dårligste tid var på 0,8 sekunder, forteller representanter som var tilstede.

Porsche har ikke oppgitt spesifikasjonene for bilene som ble brukt i testene, men vi forventer at det var de med best ytelser, ettersom det ryktes at det er disse som kommer først.

Kjørelengde eller ladefart?

Allerede i fjor meldte Porsche at de ønsket en 24 timers rekkevidde som et av standardmålene for elbiler, ettersom rekkevidde over tid på en elbil like mye handler om ladehastighet, som om kjørelengde.

Porsche Taycan blir som kjent den første elbilen på markedet som støtter 800 Volt, fremfor 400 Volt, som normalt. Dette er nettopp for å kunne øke ladeeffekten, og dermed ladefarten.

Men hvor høy effekt tar egentlig Taycan?

250 kW

Ryktene har i lang tid svirret om at den kan ta imot 350 kW på det meste. Dette fordi Porsche er en av eierne og samarbeidspartnerne i Ionity sitt ladenettverk. Her baserer man seg på en maksimal ladeeffelt på 350 kW, men dette er et resultat av 1000 Volt arbeidsspenning og 350 ampére strømstyrke, for på den måten å oppnå 350 kW.

Taycan har som sagt en arbeidsspenning på 800 Volt, og med en strømstyrke på maksimalt 350 ampére ender man i beste fall opp på 280 kW, ikke 350 kW. Deretter spørs det om Porsche velger å strekke strikken helt ut, eller om de legger inn en sikkerhetsmargin.

En kollega fra et annet nettsted forteller at Stefan Weckbach, Mr. Taycan, til han har sagt at Taycan kommer til å støtte 250 kW ladeeffekt til å begynne med. Vi har forsøkt å få dette verifisert av Porsche selv, men alt de ønsker å uttale offisielt er at de selv aldri har kommunisert 350 kW, og at den faktiske ladeeffekten snart vil bli kommunisert.

TOMMEL OPP: God spirit er halve moroa. Foto Porsche
TOMMEL OPP: God spirit er halve moroa. Foto Porsche Vis mer

Viktig?

Om ladeeffekten er det ene eller andre er heller ikke det viktigste, noe vi gang på gang har sett i andre tester. Oppgitt maksimal ladeeffekt betyr faktisk ingen ting, dersom den bare er oppført som en markedsføringseffekt. Og det er den hos de aller fleste.

Elbil24 tester ladefart på stort sett alle biler vi tester, og det er den tilførte effekten over hele ladeprosessen som er interessant.

Total tilført effekt over den samlede ladesyklusen er lik reell ladehastighet.

Hva toppeffekten i løpet av denne ladesyklusen var, er nærmest uinteressant, ettersom flere produsenter har lagt inn et besøk på en høy effekt over et svært kort øyeblikk, før man igjen er nede på et lavere effektnivå. Det er dette vi her kaller en markedsføringseffekt, en effekt som skaper falske forhåpninger, og er med på å dra tiltroen til elbiler ned i gjørma.

Dersom Porsche klarer å holde en effekt på noe i nærheten av 250 kW over tid, så er det langt mer relevant og interessant enn å tro på 350 kW, for i ettertid oppdage at det kun var i et kort øyeblikk. Det handler om å skape falske eller realistiske forhåpninger.

800 Volt: Hemmeligheten ligger i ladefarten. Foto: Porsche
800 Volt: Hemmeligheten ligger i ladefarten. Foto: Porsche Vis mer

Ikke alene

Men Porsche er ikke alene om å tilby denne ladeeffekten. Også Tesla oppgraderer nå til 250 kW ladeeffekt, men dette er med 400 Volt spenning. Da ender de opp med dobbelt så høy strømstyrke (ampére) i stedet for spenning, noe som mildt sagt er et handicap. Dette gjør at også Teslas topp på 250 kW blir å anse som en markedsføringstopp, ettersom man bare vil være oppom denne effekten et kort øyeblikk, før den igjen daler ned til mer normale effekter – dessverre. Med 800 Volt ladespenning kan man fortsatt holde en moderat strømstyrke, og det er lettere for både ladeinfrastruktur og bilen å jobbe med det som da blir en høy slutteffekt.

For dersom vi ikke har klart å si det tydelig nok til nå – spenning (Volt) x strømstyrke (ampére) = Effekt (Watt).

Og av disse elementene er det høy strømstyrke man i så stor grad som mulig ønsker å unngå. For å øke effekten må man derfor øke spenningen.

Nettopp derfor har vi stort håp om at Porsche har funnet en god formel for hvordan man kan tilby høy ladeeffekt over større deler av ladesyklusen, fremfor å jukse med en skrytetopp. Men jeg skal legge til at dette skal testes før vi kan sette to streker under svaret, og vær du sikker på at vi kommer så snart testen er utført.

Apropos

Testen som Porsche har gjennomført kan naturligvis ikke sammenlignes med testen Bjørn Nyland, - også kalt Teslabjørn - sin roadtrip, der han sammen med et knippe andre sjåfører tilbakela 2.781 kilometer på like lang tid – altså 24 timer.

Bjørn måtte forholde seg til fartsgrenser og annen trafikk, noe som gir testene helt andre spilleregler.

Vi hyller og gratulerer med resultatene i begge testene, for begge viser at det nå er mulig å bevege seg lange distanser med elbil, uten at det trenger å by på store utfordringer.