Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Ettersom nye regler sier at elbiler framover skal komme med motorlyd i lave hastigheter, jobber flere produsenter på spreng med å finne sin lyd.
Blant annet har BMW fått hjelp av stjerneprodusent Hans Zimmer til å utforme lyden til sine framtidige elbiler.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Men ikke alle nøyer seg med å bare ha en standardlyd. Porsche tilbyr nemlig nå en ekstra emosjonell lyd til sin nye modell Taycan – men du må betale for den.
Nye lyd-regler
De nye reglene, som kommer i form av et EU-direktiv, sier at alle nye elbiler er påbudt å ha et lydvarslingssystem installert, som varsler i hastigheter under 20 km/t, og ved rygging.
Direktivet gjelder for alle nye biler fra 2021. Men helt nye modeller har krav om å ha dette installert allerede fra 2019.
Årsaken er hensynet til synshemmede fotgjengere.
Lydkravet sier imidlertid ingenting om hvordan lyden skal høres ut i detalj, så lenge den oppfyller krav om styrke, og etterlikner en motorlyd, så synshemmede kan forstå at det er en bil i nærheten.
Bilprodusentene kan derfor tillate seg litt kreativitet når de utformer selve lydbildet, og akkurat det har Porsche utnyttet seg av.

Porsche Taycan endelig offisiell, og prisene er klare
De har, som påkrevd, en standardlyd som følger med bilen. Men i tillegg tilbyr de en ekstra motorlyd som tilvalg i bilkonfiguratoren.
Sportslyd
Lyden har de kalt Porsche Electric Sport Sound.
(Hør lydsporet øverst i saken.)
På nettsidene skriver de at lydsporet skal gjøre kjøringen mer emosjonell:
«Porsche Electric Sport Sound enhances the vehicle’s own sound and makes it sound even more emotional – both outside and inside the vehicle. Can be activated/deactivated via Porsche Communication Management»
De har foreløpig ikke offentliggjort hvordan standardlyden høres ut, men Electric Sports Sound skal altså høres både inni og utenfor bilen.
Også Mercedes jobber med sin motorlyd, hør lyden under.
Lyden kan skrus av og på etter ønske, men den er ikke gratis. I Porsches bilkonfigurator er den prissatt til 4300 norske kroner. Hvorvidt kjøpere mener den er verdt prisen, gjenstår å se.
Mer støy
Det er grunn til å tro at lydbildet fra trafikken vil høres annerledes ut i framtida enn vi er vant til i dag, tror SINTEF.
Når en stadig større andel av nybilsalget blir elektrisk, vil lydene som følger med bilene etter hvert også dominere lydbildet, spesielt steder med stor tetthet av elektriske biler.

Mer støyplager med elbil-lyd
Akustiker ved SINTEF, Truls Berge, har vært med på å utforme lydkravene i den nye bestemmelsen.
Han har tidligere sagt til Elbil24 at antallet som opplever lyden som støy derfor trolig blir større, og er ikke en tilhenger av den nye regelen som påbyr slik kunstig lyd.
– For meg er dette som å gå inn baklengs inn i framtida. Vi har et potensial for å minske trafikkstøyen, ved at vi endelig har biler uten motorlyd. Men så krever vi at disse bilene skal få en kunstig lyd som etterlikner fossile biler, det mener jeg er lite framtidsrettet.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.