Porsche Mission X:

Porsche viser sin villeste elbil - Mission X

Foreløpig er den en konseptbil, men vi er sikre på at den kommer.

Porsche viser sin villeste elbil - Mission X
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Jo, da. Vi visste at den ville komme, i det minste noe tilsvarende. Og, jo, vi var klar over at den måtte bli fullelektrisk. Det er tross alt fremtiden. At Porsche kjøpte seg opp i Rimac ble bare krydder for spekulasjonene.

Nå er det ikke lenger spekulasjoner, for her er den - konseptbilen Porsche Mission X.

Man trenger ikke engang huske veldig godt for å erindre Mission e, som ble Porsche Taycan, og Mission R, som blir den nye Porsche 718, som i dag er både Cayman og Boxster.

Porsche viser sin villeste elbil - Mission X

Superduper

Når Porsche nå avduker Mission X, så er det snart ti år siden vi testet forgjengeren, Porsche 918 Spyder. Mission X deler på flere områder de samme designfilosofiene som ved nettopp 918 Spyder, og det er ingen tvil om at Mission X blir en supersportsbil - uavhengig av hva produksjonsnavnet vil bli.

Det er heller ingen tvil om at det blir hysterisk, i all den tid vi kjenner til hva konkurrentene har kommet opp med.

For det er ingen tvil om at Tesla Roadster blir en sint konkurrent. Tesla har også Model S Plaid, som visuelt ikke er en konkurrent, men som likevel er avsindig rask. Vi vet, for vi har testet den både med og uten Track Package. Så hva vil en Mission X bestå av?

Vel, Porsche er svært gjerrig på informasjon og spesifikasjoner, men noe vet vi.

Porsche viser sin villeste elbil - Mission X

Bursdagsgave

Bilen er først og fremst en gave fra Porsche til seg selv, i anledning deres 75 års jubileum. Elbil24 var invitert med til avdukingsfesten, men måtte avstå fordi vi skulle kjøre en annen hissigpropp.

Da bilen ble avduket la Porsche ingen ting i mellom, og var klar på at denne skulle sette ny rekord for elbiler på Nürburgring. De gjorde det samme med 918 Spyder da den ble lansert, bortsett fra at den var en hybrid.

For å sikre ytelsene har de en effekt-ratio på én til én hva hestekrefter per kilogram angår. Bilen skal også få marktrykk tilsvarende 911 GT3 RS, og den skal lade dobbelt så raskt som Porsche Taycan med det største batteriet.

Porsche viser sin villeste elbil - Mission X

Det koster...

At batteriet er i stand til å ta til seg energi så raskt betyr også at det kan levere energi fra seg raskt. Det er et nødvendig onde for å kunne skape de ytelsene man forventer av en hypersportsbil.

For det koster virkelig å kjøre hardt og raskt med elbil. Elbil24 var nylig på Ring Knutstorp og kjørte Tesla Model S Plaid med Track Package. Det gikk det remmer og tøyler kunne holde, og ti runder på den drøye 2 kilometer lange banen spiste opp rundt 70 prosent av energien fra batteriet, som var fulladet da vi startet. De fysiske lover er de samme for Porsche, men på noen punkter er det mulig å trylle en smule. Om Porsche har klart det gjenstår å se.

Skapt for to

Mission X er en toseter, og batteriene er plassert bak disse setene. Dette fordi man på en hypersportsbil ønsker å sitte så lavt som mulig, men heller ikke heve tyngdepunktet ved å plassere batteriene høyt. I Taycan er batteriene i bunnen av bilen, men med fotbrønn for baksetepassasjerene. Det slipper man i en Mission X, som ikke har baksete.

Bilen er laget med typiske vingedører, som har mange klengenavn. Goldvwings, måkedører, Le Mans-dører, og annet. Bilen måler 4,5 meter i lengde og er to meter bred. Akselavstanden er 2,73 meter, og sånn sett er ikke bilen veldig ulik en VW ID.3 i størrelse, uten noen som helst sammenligning forøvrig.

Innvendig har de gitt bilen et delikat brunt interiør, noe som helt sikkert vil kunne individualiseres, mens førersetet er i en egen lys gråfarge. Setene er forøvrig av karbonfiber, og rattet er kuttet oppe og nede. Så hva skal herligheten koste, og når kan du få den? Vel vi kommer tilbake så snart vi får plassert baken i en testbil, og tar det videre derfra.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.