Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Hørt om elbilene fra HiPhi? Om ikke, så er det bare å stålsette seg. Det kinesiske merket har fått en europeisk organisasjon, og de første bilene har allerede trillet inn i Europa.
Bilene skal først introduseres på det tyske og det norske markedet, og nå har vi også fått prisene på de to første modellene, som er HiPhi X og HiPhi Z.
HiPhi X
Dette er en bil som skal ut og konkurrere med blant andre Tesla Model X, Lotus Eletre og andre spenstige biler med sportslige ytelser i klassen for de store SUV’ene. Bilen vil kunne leveres med fire eller seks seter. Fem er ikke et alternativ, da man skal ha det komfortabelt i en HiPhi, og selskapet lover at det skal være god nok plass til selv voksne på tredje seterad.

Ytelsene ivaretas fra to elmotorer på 220 kW, en på hver aksling. Det betyr et totaleffekt på 440 kW, omregnet til 598 hestekrefter. Dette er nok til å gjøre sprinten unna på knappe 3,9 sekunder, og energien kommer fra et batteri på 97 kWh. Det er igjen nok energi til å gi bilen en rekkevidde på 460 kilometer, målt etter WLTP-standarden.
I Norge er HiPhi X priset til 1.164.000 kroner for utgaven med seks seter, og 1.326.000 for utgaven med fire.
Og nei, da. Ikke tro at HiPhi skal ha 160.000 kroner for å plukke ut to seter for deg. Det er nemlig stor forskjell på hvordan setene på andre rad er utformet på fireseteren, kontra utgaven med seks seter. Du forstår det med en gang du ser dem.

NÅ: 55 elbiler over 50 mil
HiPhi Z
Her snakker vi om en bil som Hiphi selv definerer som en GT, eller Grand Tourer om du vil. Det betyr en mer langstrakt sedan med fire dører i en slags coupé-utførelse. Bilen ser unektelig heftig ut, og minner til dels om firedørs utgave av BMW i8, som er en renspikka sportsbil.
Her er det enda mer krefter enn i HiPhi X, for i Z har du 672 hestekrefter (494 kW) å leke deg med. De gir deg en sprint til 100 km/t på 3,8 sekunder, med energi fra et batteri på hele 120 kWh. Dette gjør at bilen også skal holde det gående i opp mot 555 kilometer, i følge WLTP-testene.

I motsetning til SUV’en HiPhi X, kan HiPhi Z fåes som femseter, men også denne kan fås som en mer eksklusiv fireseter. Likevel er ikke gapet mellom fem og fire seter like stort på denne, som det er på HiPhi X.
For en HiPhi Z med fem seter er priset til 1.110.000 kroner, i motsetning til fireseteren som koster 1.143.000 kroner.
En differanse på bare 33.000 kroner her altså.
Norsk europa-sjef
Elbil24 har tidligere vært i Shanghai og snakket med Mark Stanton, som er CTO i HiPhi. Han, sammen med nordmannen Kjell Arne Wold som skal ratte den europeiske satsingen, viste oss da hva bilene innehold, og hva de har lagt vekt på da bilene ble laget.
De er spekket med gadgets og teknologi, og Stanton var klar på at de heller går og kjøper hyllevarer fra de beste underleverandørene, enn å bruke årevis på å utvikle det selv. Hvorfor finne og hjulet på nytt? Derfor ser vi også løsninger som vi kjenner igjen, eksempelvis bremser fra Brembo, bare for å gi et eksempel. Dette korter også ned utviklingstiden betraktelig, noe de kinesiske produsentene er svært gode på.
Dette gjør det altså mulig for et relativt nytt selskap som HiPhi å komme med biler allerede nå, fremfor å brenne penger i syv-åtte år på å utvikle alt selv.
Sett denne?
Dette er også årsaken til at de første kundene allerede kan få bilene sine levert til høsten – i løpet av tredje kvartal. Og en ting er sikkert. De som får de første utgavene av HiPhi må finne seg i å bli beglodd, for de har unektelig lagt stor vekt på det visuelle. Det er litt batmobile over dem, for her er ikke bilene slipt runde til å bli et av mange rullende såpestykker. HiPhi har fått sitt eget preg, med frekk design som helt klart skiller seg og – og det i positiv retning.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.