(Elbil24): Nissan Ariya skal bli Nissans nye storselger her til lands, og nå nærmer den seg endelig markedslansering, etter en lengre forsinkelse. Denne uken er tre biler på snarvisitt for å vises frem hos noen få utvalgte forhandlere.
Elbil24 har også fått seg en prøvetur i bilen, en bil som rakk å imponere en smule på den lille tiden vi hadde til rådighet.
Ariya vil bli å få i fire forskjellige utgaver (se spesifikasjoner i tabellen):
- Ariya 63 kWt Advance: Bilen har det lille batteriet og forhjulsdrift. Dette er innstegsmodellen med lavest utstyrsgrad og dermed en lav pris på kr. 409.650 kroner.
- Ariya 87 kWt Evolve: Denne har forhjulsdrift og det største av de to batterialternativene, samtidig som den har utstyrsnivået som Nissan regner med å selge mest av. Prisen er kr. 499.650.
- Ariya 87 kWt e-4orce Evolve: Denne er ventet å bli bestselgeren i Norge. Bilen har det store batteriet og firehjulsdrift. Prisen lander på 529.650 kroner.
- Ariya 87 kWt e-4orce Performance: Firehjulsdrift, stort batteri, og sterkere motor som gir bedre ytelser enn de andre, og den fortjener derfor navnet Performance, mener Nissan.

NÅ: Mer enn 50 elbil-modeller analysert: Disse taper mest rekkevidde i vinter
Bilen vi fikk prøvekjøre var en slags bastard av elementer som ikke blir å få kjøpt i Norge. Den hadde forhjulsdrift og det lille batteriet, men med Evolve utstyrsnivå. Sistnevnte er helt greit, for dette var verken anledningen for å teste ytelser eller rekkevidde.
Da satte vi mer pris på å få presentert bilen med det utstyrsnivået som er ventet å selge best her til lands.

Det gode indre
For å starte innvendig, så er det påtagende god plass. Nissan har vært effektive og utnyttet plassen godt. Det er åpent, luftig og godt med armslag.
Det er også et svart ryddig og fint dashbord, med godt synlige knapper som dukker opp når du «starter» bilen. De opplyste knappene fungerer med haptisk tilbakemelding, og de fungerer veldig godt.

Heldigvis har de også unngått all den sorte pianolakken som flere produsenter er så glad i stappe inn i bilene. Dette blir seende grusomt ut etter fem minutter, med fingermerker og støv over alt. Her har Nissan lagt på et slags imitert treverk som likevel ser fint ut, og som får de opplyste knappene, som nevnt. Svært smakfullt.
Konsollen mellom setene er elektrisk justerbar frem og tilbake, noe som er helt fint. På testbilen var dette låst mens man kjører, men dette skal visstnok åpnes så den kan justeres i fart også. Foran denne er en motorisert skuff som man kan spørre seg om i det hele tatt burde vært elektrisk. Litt gimmick her, altså, men likevel funksjonelt så lenge det virker.
Over alt er det myke materialer, og man må faktisk se seg litt rundt for i det hele tatt å finne noe særlig med hardplast. Dette hever både trivselen og den opplevde kvalitetsfølelsen.
Du har faktisk fire forskjellige displayer i bilen, der et er plassert foran rattet. Dette viser naturlig nok hastighet og annen viktig informasjon.
Fortsetter etter videoen
Over midtkonsollen har du et 12,3-tommers display som viser navigasjon, underholdningssystemet og mer inngående informasjon. Det tredje displayet er head-up displayet, som er standard på Evolve utstyrsnivå. Her kan du selv konfigurere hva du ønsker å få vist. Det fjerde displayet erstatter ryggespeilet.
Du har med andre ord ikke et ordinært speil, men et kamerabasert display med en rekke konfigurasjoner (se bildet).

Luksus-bilmerke bekrefter: Til Europa i år
I baksetet har du varme i baksetet, flere USB-C ladekontakter, og ikke minst; du har god plass. Selve seteputen er rimelig flat, og egner seg fint for tre barnestoler, om nødvendig. Gulvet er også helt flatt, ettersom bilen er laget på Nissan-Renault alliansens CMF-EV plattform, en dedikert plattform kun for elbiler. Den langsgående kanalen er med andre ord borte.
Seteryggen er 60/40-delt, og har dessverre ikke skiluke. Du må med andre ord legge skiene på taket, eller legge ned store deler av bakseteryggen, dersom du må ha dem inn i bilen.
I bagasjerommet er det dobbelt gulv, men for å få helt flatt gulv når seteryggene legges ned må du også ha det øverste gulvet inntakt. Da har du i det minste god plass til ladekabler og annet under dette igjen, for frunken mangler, dessverre.
Den forhjulsdrevne utgaven har større bagasjerom (468 liter) enn den firehjulsdrevne utgaven (415 liter). Dette fordi den kan ha et dypere bagasjerom på grunn av den manglende elmotoren bak, og dersom du lurer på hvorfor den er forhjulsdreven i stedet for bakhjulsdreven - som noen av konkurrentene - så ligger svaret i nettopp plassutnyttelsen.

Akseptabelt langt og raskt
Den oppgitte rekkevidden på 45 mil med det store batteriet, indikerer at bilen har et forbruk på rett under 1,9 kWt. Det er ikke best i klassen, men dersom dette er et ærlig forbruk er det likevel ok.
Når du skal lade opp Ariya igjen, så har den ventede bestselgeren en ombordlader på 22 kW. Det er definitivt best i denne klassen biler, og når du skal hurtiglade vil den maskimalt kunne nå 130 kW. Her er de på ingen måte best, men innenfor det akseptable.
Nissan lover en ladekurve som holder seg på et høyt nivå over tid, noe som kan kompensere over de typiske ladekurvene der den høye effekten faller raskt ned til et lavere nivå.
Vi kommer naturligvis tilbake med test av både rekkevidde, forbruk og ladehastighet så snart vi får anledning.
Bak rattet
Ute på veien var det først og fremst den gode komforten som gjorde seg gjeldende. Det virker som om Nissan har fått inn en god lengde på fjæringsveien, noe som gjør at den ikke blir så stiv og stumpete som med kortere fjærvandring.
Vi kom også ut på virkelig islagte veier, som på den forhjulsdrevne bilen ga klart tegn til at Nissan har tatt med seg antispinnsystem - og sikkert ytterligere elektronikk - fra noen av de fossile bilene.
Dette ettersom bilen spant minst en runde på drivhjulene før systemet slo til og bidro.
Dette kan lett unngås når det er raske elmotorer som skal kontrolleres. Dette er dog som en bagatell å regne.
Ettersom bilen hadde den svakeste motoriseringen - og den minste batteripakken – brukte vi ikke tid på å teste ytelsene i særlig grad. Den virket likevel helt fin og mer enn rask nok i et normalt trafikkbilde.
Så, har vi ingenting å sette fingeren på? Jo da, opp til flere, deriblant den noe korte sitteputen, som peker seg ut i en ellers god sittestilling.
Førsteinntrykket
Alt i alt må vi si at Ariya ga et overraskende godt førsteinntrykk. Den leverer også på alt som har med sikkerhet og annet utstyr å gjøre. Selv prisen er innenfor det akseptable, når konkurransebildet tegnes opp. Den er ikke utpreget best på spesielt viktige områder, men leverer likevel overraskende godt på veldig mye.
530.000 er innenfor hva du må forvente å betale for en godt utstyrt firehjulstrekker som byr på det Ariya kan friste med. Startprisen på enkleste utgave med tohjulsdrift kryper så vidt under 410.000 kroner.
Noen terningkast blir det likevel ikke etter en prøvekjøring som dette, men den skal ha en tommel opp for et trivelig bekjentskap.
Tekniske spesifikasjoner:
. | Ariya 63 kWt Advance | Ariya 87 kWt Evolve | Ariya 87 kWt e-4orce Evolve | Ariya 87 kkWt e-4orce Performance |
Hjuldrift | Forhjul | Forhjul | e-4orce 4wd | e-4orce 4wd |
Motor: | 1 x elektrisk | 1 x elektrisk | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Effekt: | 218 hk | 242 hk | 279 hk | 394 hk |
Dreiemoment: | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
0-100 km/t: | 7,5 sek. | 7,6 sek. | 5,7 sek. | 5,1 sek. |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t | 200 km/t | 200 km/t |
Batterikapasitet: | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh |
Rekkevidde (WLTP): | 360 km | 500 km | 460 km | 400 km |
Ombordlader: | 7,4 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
Hurtiglading: | 130 kW | 130 kW | 130 kW | 130 kW |
LxBxH (mm): | 4595x1850x1660 | 4595x1850x1660 | 4595x1850x1660 | 4595x1850x1660 |
Akselavstand (mm): | 2775 | 2775 | 2775 | 2775 |
Bagasjerom: | 468 liter | 468 liter | 415 liter | 415 liter |
Taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Hengervekt: | 750 kg | 750 kg | 1500 kg | 1500 kg |
Dekkdimensjon: | 235/55 R19 | 235/55 R19 | 235/55 R19 | 255/45 R220 |
Pris kr.: | 409.650 | 499.650 | 529.650 | 575.650 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.