(Elbil24):
Det kommer stadig nye elbiler på markedet, men det er ikke bare bare å faktisk skaffe seg en.
Per i dag står nesten 40 000 mennesker på venteliste til biler, og i verste fall kan det ta flere år før bilen kommer.
Dette har ført til at flere eiere av de nyeste elbilene ser sitt snitt til å tjene en slant.

Heftig bruktmarkedet for elbiler
Prøver å selge køplasser
Blant annet har det ført til at folk prøver å selge sin venteliste i køen. Det forteller forretningsutvikler på Finn Motor, Magnus Frøshaug Ryhjell.
– Vi har hatt noen som har forsøkt seg på dette, men det har ikke vært et stort problem. De fleste som forsøker seg på dette opplever at vi vil kreve et registreringsnummer eller VIN nummer for å publisere annonsen, hvilket man ikke har hvis bilen ikke enda er bygget.
Han understreker imidlertid at dette ikke er lov.
– På FINN bil har vi satt en regel om at man må oppgi bilens registreringsnummer eller VIN nummer (chassis nr.) for å annonsere bil. Dette er fordi vi ønsker å være sikre på at annonsøren faktisk er i besittelse av bilen han eller hun selger, og at vi dermed kan betrygge potensielle kjøpere om det samme.

– Det er selvsagt noen som forsøker seg med falske reg/VIN nummer, men vi plukker opp disse raskt, betrygger Ryhjell.
Ryhjell sier at akkurat dette er helt spesielt for elbilmarkedet, for tidligere har det ikke vært så stor pågang på nye bilmodeller at ventelister har vært på samme nivå som man ser nå.
– Brudd på retningslinjer
Han forteller at Jaguar I-Pace og Hyundai KONA electric er blant bilene det har vært mest interesse for.
Elbil24 tar en telefon til produktsjef i Hyundai Norge, Øyvind Knudsen. Han er ikke særlig imponert over at noen prøver å trikse med ventelister.
– Dette stiller vi oss svært negative til, da dette ikke er noe vi tillater. I henhold til våre retningslinjer skal navnet på kontrakt og venteliste være det samme, og det medfører at vi ikke godtar salg som avviker fra dette.
Så det er rett og slett ikke lov å selge en ventelisteplass?
– Nei, dette har vi vært tydelig på i hele prosessen rundt KONA electric. Oppdager vi dette, anser vi det som et brudd på retningslinjene.
Likevel har de erfart at noen har «prøvd seg».
– Vi har ikke opplevd dette i vesentlig grad, men vi ser at enkelte prøver å trikse litt – og vi følger nøye med på situasjonen. Vi oppfatter at de aller fleste er innforstått med at vi ikke tillater salg av kontraktsplass.

Derfor bør du sette deg på venteliste for elbil allerede nå
Det har vært mye blest rundt Tesla Model 3 den siste tiden. Heller ikke de godtar salg av ventelisteplasser eller reservasjoner.
De vil ikke kommentere saken, men henviser til reservasjonsavtalen der det står følgende:
«Reservasjonen din kan ikke overføres eller overdras til en annen part uten skriftlig samtykke fra Tesla.»
Kostnadsfritt å trekke seg fra venteliste
Dersom du har satt deg på venteliste, men ombestemmer deg, er det ikke noe problem å si fra seg plassen i køen, forklarer Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Står man på venteliste får du et tilbud om å kjøpe bilen når det er din tur i køen. Det er helt uforpliktende og uten økonomiske forpliktelser om du ombestemmer deg.
Det kan være flere grunner til at man ombestemmer seg. Når ventelistene åpner er ikke alltid prisene fastsatt. Man får en omtrentlig pris på hva bilen vil koste, men vet lite om endelig pris og ikke minst prisene for ekstrautstyr. I tillegg til at man har sett flere eksempler på at rekkevidden blir nedjustert fra det som var forespeilet.

Slik får du billigst billån
Står man på venteliste kan man altså trekke seg og få depositumet tilbake. Har man derimot skrevet under på en kontrakt, er det vanskeligere. Men når det gjelder prisen, så er finnes det et tak på hvor mye den kan justeres opp, sier Sødal.
– Har du allerede skrevet kontrakt på en bil før eventuelle avgiftsendringer, er det en begrensning i standardkontraktene ved salg av ny bil. Forhandleren kan øke prisen med inntil seks prosent.
Sødal anbefaler alle som vurderer å sette seg på venteliste til ny elbil om å tenke gjennom følgende:
- Er du forberedt på lang ventetid på en ny bil?
- Kan du klare deg med en av elbilene som leveres raskt?
- Er du forberedt på at prisen vil kunne ligge høyere enn det du ble forespeilet da du satte deg på venteliste?
- Er du forberedt på at bilen ikke nødvendigvis har de spesifikasjonene som du opprinnelig forventet?
- Er du forberedt på at det kan bli endringer i noen av fordelene knyttet til elbil?

5 090 nye elbiler i november
Tjener på videresalg
Et annet nytt segment i elbilverden, er at de som har mottatt sin nye bil, selger den videre med en gang de får den, sier Ryhjell i FINN.
– Enkelte av dem som har vært tidlig ute og bestilt bil og som nå har fått sin nye Jaguar eller Hyundai levert, ser nå sitt snitt til å tjene noen kroner ved å selge bilen sin på FINN. Bilene selges da til en høyere pris enn nyprisen – men man får altså bilen levert med en gang, fremfor å vente opptil et år.
Han forteller at trenden med å videreselge nye biler ikke er nytt, men startet da Tesla først kom med sine biler på markedet.
– Vi har jo sett eksempler på at folk som har vært langt fremme i køen og fått bilen sin levert tidlig, selger den med fortjeneste til en som står lenger ned på listen. Dette begynte så smått da Tesla først kom og hadde lange ventelister. Da overrasker det meg ikke at enkelte også forsøker å selge plassen sin i køen.

Får vi endelig oppgitt riktig forbruk og rekkevidde?
Av bilene som har både flest kjøpere og selgere, er det to som stikker seg ut.
– Jaguar I-Pace og Hyundai Kona er absolutt i vinden her. I tillegg selges det mange "omtrent nye" e-Golf, Leaf og Soul på FINN.
Knudsen i Hyundai Norge sier de er kjent også med dette, og mener det er uheldig.
– Tilbud og etterspørsel styrer jo markedet, så det er en uheldig, men forståelig, konsekvens av markedssituasjonen akkurat nå. Jeg ville imidlertid ha vært forsiktig med å kjøpe en bil vesentlig dyrere enn nyprisen selv. At man kan selge bil dyrere enn nypris er et øyeblikksbilde.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.