FIRE DØRER: Skissene avslører at bilen får fire dører, men ikke hvor ladeluken skal sitte. Illustrasjon: Audi
FIRE DØRER: Skissene avslører at bilen får fire dører, men ikke hvor ladeluken skal sitte. Illustrasjon: Audi Vis mer

Ny elbil fra Audi:

Q4 e-tron skal du hete

Audi viser konseptbilen av deres elektriske volummodell.

Publisert

(Elbil24):

Markedets kanskje mest omtalte elbil har det siste året vært nye Audi e-tron, en bil som nettopp har kommet til landet, og som vi nettopp er ferdig med å gjøre vintertest av.

Nå er bilen på markedet, og Audi må ta steget videre.

Det har de delvis gjort ved å vise konseptbilen Audi e-tron Sportback, og ikke minst råtassen Audi e-tron GT.

Men den virkelige volummodellen har enda ikke blitt vist, for Audi Q4 e-tron Concept blir først å se på bilmessen i Genève første uken i mars.

-Audi Q4 e-tron Concept er den perfekte bilen for dem som ønsker en elektrisk SUV, men som ikke trenger en like stor bil som e-tron 55, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

FAMILIETREKK: Det er ventet at designtrekkene fra e-tron 55 dukker opp også i Q4 e-tron. Illustrasjon: Audi
FAMILIETREKK: Det er ventet at designtrekkene fra e-tron 55 dukker opp også i Q4 e-tron. Illustrasjon: Audi Vis mer

2 eller 4?

At Audi velger å komme med en volummodell i form av en SUV er ingen overraskelse, ettersom majoriteten av markedet ønsker nettopp kombinasjonen SUV og firehjulsdrift, i tillegg til automatgir, men det er på elbiler en selvfølge.

Uten at det er bekreftet, vil vi anta at bilen skal bygges på MEB-plattformen. Da er det også nærliggende å tro at den vil bli en premiumutgave av den bilen VW kaller I.D. Crozz.

Det betyr mulighet for firehjulsdrift i form av to elmotorer, uten at firehjulstrekk nødvendigvis blir standard på alle modeller. Som på I.D. Crozz vil det etter alt å dømme også bli valgmuligheter med tanke på batterikapasitet, noe som naturlig nok vil gjøre utslag på både rekkevidde og pris. Jo større batteri, jo høyere pris.

Mens Audi e-tron 55 kan lades med effekter opp til 150 kW, ja til og med mer i følge vår nylige ladetest, så tar I.D.-familien maks 125 kW.

Om Q4 e-tron vil følge standarden for I.D., eller om den får premium ladehastighet på 150 kW, er det foreløpig ikke sagt noe om.

KRYMPET: Ut fra tegningene er det omtrent samme designfilosofi som hos storebror. Illustrasjon: Audi
KRYMPET: Ut fra tegningene er det omtrent samme designfilosofi som hos storebror. Illustrasjon: Audi Vis mer

Vises i mars

Vi har ingen grunn til å tro at navnet blir noe annet enn det konseptbilen indikerer, nemlig Q4 e-tron. Selv om denne har fått påhenget Concept etter modellbetegnelsen, er bilen et klart signal om hva vi har i vente fra produksjonsmodellen. Det er det slike konseptbiler er til for.

Når den tid kommer vil Q4 e-tron være en direkte konkurrent til nevnte VW I.D. Crozz, men kanskje aller mest til den kommende Tesla Model Y, som er ventet å komme omtrent samtidig. Da snakker vi om rundt årsskiftet 2020/2021.

Skissene viser noenlunde hva vi har i vente når vi kommer til Genève første uken i mars, og du kan være sikker på at vi da kommer tilbake med enda flere bilder, og mer informasjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.