Ny elbil fra Audi:

Q4 e-tron skal du hete

Audi viser konseptbilen av deres elektriske volummodell.

FIRE DØRER: Skissene avslører at bilen får fire dører, men ikke hvor ladeluken skal sitte. Illustrasjon: Audi
FIRE DØRER: Skissene avslører at bilen får fire dører, men ikke hvor ladeluken skal sitte. Illustrasjon: AudiVis mer

(Elbil24):

Markedets kanskje mest omtalte elbil har det siste året vært nye Audi e-tron, en bil som nettopp har kommet til landet, og som vi nettopp er ferdig med å gjøre vintertest av.

Nå er bilen på markedet, og Audi må ta steget videre.

Det har de delvis gjort ved å vise konseptbilen Audi e-tron Sportback, og ikke minst råtassen Audi e-tron GT.

Men den virkelige volummodellen har enda ikke blitt vist, for Audi Q4 e-tron Concept blir først å se på bilmessen i Genève første uken i mars.

-Audi Q4 e-tron Concept er den perfekte bilen for dem som ønsker en elektrisk SUV, men som ikke trenger en like stor bil som e-tron 55, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

FAMILIETREKK: Det er ventet at designtrekkene fra e-tron 55 dukker opp også i Q4 e-tron. Illustrasjon: Audi
FAMILIETREKK: Det er ventet at designtrekkene fra e-tron 55 dukker opp også i Q4 e-tron. Illustrasjon: Audi Vis mer

2 eller 4?

At Audi velger å komme med en volummodell i form av en SUV er ingen overraskelse, ettersom majoriteten av markedet ønsker nettopp kombinasjonen SUV og firehjulsdrift, i tillegg til automatgir, men det er på elbiler en selvfølge.

Uten at det er bekreftet, vil vi anta at bilen skal bygges på MEB-plattformen. Da er det også nærliggende å tro at den vil bli en premiumutgave av den bilen VW kaller I.D. Crozz.

Det betyr mulighet for firehjulsdrift i form av to elmotorer, uten at firehjulstrekk nødvendigvis blir standard på alle modeller. Som på I.D. Crozz vil det etter alt å dømme også bli valgmuligheter med tanke på batterikapasitet, noe som naturlig nok vil gjøre utslag på både rekkevidde og pris. Jo større batteri, jo høyere pris.

Mens Audi e-tron 55 kan lades med effekter opp til 150 kW, ja til og med mer i følge vår nylige ladetest, så tar I.D.-familien maks 125 kW.

Om Q4 e-tron vil følge standarden for I.D., eller om den får premium ladehastighet på 150 kW, er det foreløpig ikke sagt noe om.

KRYMPET: Ut fra tegningene er det omtrent samme designfilosofi som hos storebror. Illustrasjon: Audi
KRYMPET: Ut fra tegningene er det omtrent samme designfilosofi som hos storebror. Illustrasjon: Audi Vis mer

Vises i mars

Vi har ingen grunn til å tro at navnet blir noe annet enn det konseptbilen indikerer, nemlig Q4 e-tron. Selv om denne har fått påhenget Concept etter modellbetegnelsen, er bilen et klart signal om hva vi har i vente fra produksjonsmodellen. Det er det slike konseptbiler er til for.

Når den tid kommer vil Q4 e-tron være en direkte konkurrent til nevnte VW I.D. Crozz, men kanskje aller mest til den kommende Tesla Model Y, som er ventet å komme omtrent samtidig. Da snakker vi om rundt årsskiftet 2020/2021.

Skissene viser noenlunde hva vi har i vente når vi kommer til Genève første uken i mars, og du kan være sikker på at vi da kommer tilbake med enda flere bilder, og mer informasjon.