Strømpriser:

Rådyrt rett etter jobb

Store svingninger i strømprisen gjør lading ekstra dyrt på ettermiddagen og om morgenen. Men strømstøtten begrenser kraftig hvor mye du taper på å lade på feil tidspunkt.

MINDRE Å SPARE: Med den nye strømstøtten blir prisforskjellene gjennom døgnet kraftig utlignet, men vil alltid være smartest å lade bilen når strømprisene er på sitt billigste. Foto: Pål Joakim Pollen
MINDRE Å SPARE: Med den nye strømstøtten blir prisforskjellene gjennom døgnet kraftig utlignet, men vil alltid være smartest å lade bilen når strømprisene er på sitt billigste. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Etter flere måneder med svært behagelige strømpriser, har de igjen begynt å klatre voldsomt - i alle landets strømregioner.

Nesten tredobbelt

Mandag topper prisen seg på 3,83 kroner per kilowattime (inkl moms) både på Østlandet og i Midt-Norge. Det gjelder timen fra 16–17. Men også i timen før og etter, altså fra 15–16 og 17–18, bikker prisen så vidt tre kroner per kilowattime.

Det i kontrast tidsrommet 02–05 om natten, der strømprisen ligger på snaue 1,30 kroner før den igjen gjør et byks på morgenkvisten.

Altså koster strømmen nesten tre ganger så mye mandag ettermiddag som natt til tirsdag (du kan trykke på regioner øverst for å skjule/vise dem):

Strømprisen er ganske flat gjennom døgnet både i Sørøst-Norge og på Vestlandet, mens prisforskjellene gjennom døgnet også er store i Nord-Norge. Her varierer prisen fra 3,87 kroner tirsdag morgen til 85 øre bare noen timer før. Tre kroner forskjell der, altså.

Strømstøtte demper forskjellene

Tidligere fikk man strømstøtte basert på snittprisen for måneden, mens den nå gis time for time. Det betyr at staten dekker 90 prosent av prisen som overstiger 70 øre eks mva.

Forskjellen mellom dyreste og billigste time i det første eksempelet blir reelt sett altså ikke rundt 2,50 kroner. Etter strømstøtte blir denne redusert med 90 prosent, eller da til cirka 25 øre. Med en ladeeffekt på 6 kW vil du altså spare 1,50 kroner timen på å lade når strømprisene er på sitt laveste, kontra 15 kroner timen med den tidligere ordningen.

Du blir altså ikke straffet like hardt nå som tidligere om du plugger elbilen til lading på feil tidspunkt. Det er fremdeles billigere å lade bilen når strømprisene er på sitt laveste, men besparelsen blir da bare 1/10 av det den var med den tidligere ordningen, der den samme støttesatsen ble gitt for alle brukte kilowattimer.

Mer om

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.