Test:

Råskinnet Audi RS e-tron GT i test

En frekk bil som leverer alt den signaliserer, og litt til.

BREDE HOFTER: Bilen er lang, lav og bred. Det signaliserer alt hva bilen står for. Foto: Jamieson Pothecary/Audi
BREDE HOFTER: Bilen er lang, lav og bred. Det signaliserer alt hva bilen står for. Foto: Jamieson Pothecary/Audi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): To biler, fire mann og hysterisk morsomme norske vinterveier. Velkommen til det som er den aller første testturen av Audis etterlengtede e-tron GT.

Bilen er merkets nye fullelektriske spydspiss, og nå nærmer den seg markedet med stormskritt. I april kan de første kundene få bilene sine, og det er ikke lite de har i vente.

Ikke bare byr den på linjer man kan studere i timevis. Den leverer også en kjøremaskin enhver bør få oppleve.

Per i dag finnes det to utgaver å velge blant, en e-tron GT og verstingen RS e-tron GT. Vi har nå testet dem begge.

Vi har tidligere omtalt bilene inngående. Les detaljene her:

Råvarene

Bare for å gjøre unna formalitetene først. Audi er en del av VW-gruppen, det samme er Porsche – og ja – e-tron GT er en slags ekvivalent til Porsche Taycan. Drivlinjene er nærmest identiske i alt fra batteri til motorer og øvrige byggeklosser. Dette gjelder også ladeteknologi, og alt som har med dette å gjøre. Derfra har Audi satt sitt eget preg på sin bil, på samme måte som Porsche har gjort med sin.

Det blir som et måltid. Om du har en kilo kjøtt til rådighet kan du gå uendelig mange veier for å skape den ferdige retten, og smaken kan være så veldig forskjellig.

Audi og Porsche må likevel finne seg i å konkurrere om noen av de samme kundene. Det vil være krydderet - smak og behag - som avgjør om du går for den ene eller andre bilen.

Leken som få

Firehjulsdrift, masse power og kjøreprogrammer som gir deg en viss valgfrihet i hvor kreftene skal fordeles. I tillegg har du mulighet for å slå av alle elektroniske støttehjul – eller sikkerhetsutstyr, om du vil.

Alt dette er verktøy du har å rutte med for å gjøre kjøreturen så morsom som mulig.

Vi legger ut på et føre som er på sitt glatteste. Snøen daler ned, og brøytemannskapet klarer knapt å holde unna. Det er ikke det foretrukne føret for en sportsbil, men om ikke annet er det et ypperlig føre for å kjenne på balanse og grep. De sportslige egenskapene må vi komme tilbake til, men bilen skal jo brukes i denne type værforhold også.

For dette er ikke en bil du parkerer i garasjen om vinteren.

Nesa settes mot Hafjell, uten at det blir noe mindre vinter av det. Vel fremme på toppen får vi anledning til å leke oss på et hardpakket underlag, dekket med ti centimeter nysnø. Undertegnede finner til og med veien opp Audi-bakken, som ligger der som urørt natur, med en 180-graders drift halvveis, før nesa settes ned igjen.

Bilen er usedvanlig lettkjørt. Du vet til enhver tid hvor du har den, noe som ikke er en selvfølge med så mye dreiemoment. For på en elbil er det først og fremst dreiemomentet du utnytter. Du trenger ikke opp i turtall for å hente ut hestekreftene, slik man må på en bil med forbrenningsmotor.

Og er det noe du har nok av i en e-tron GT på glatt føre som dette, så er det dreiemoment.

Kreftene vil også komme deg saftig til gode på sommerføre.

Foto: Jamieson Pothecary/Audi
Foto: Jamieson Pothecary/Audi Vis mer

Langtraver

Audi e-tron GT er en bil med sjumilsstøvler, en langtraver. Det ligger også i navnet GT, som står for Grand Turismo. Med andre ord, den er ikke først og fremst ment å være en rendyrket sportsbil. Da har Audi andre biler i sortimentet som passer bedre, om enn ikke fullelektriske riktig enda.

Men ikke fortvil, for den egner seg også som en morsom kjøremaskin når svingene kommer tett og brått.

For selv om batterier og annet gjør bilen tung, har de teknologi ombord som nærmest opphever enkelte fysiske lover. Deriblant firehjulssstyring og såkalt torque vectoring, som nærmest vrir bilen rundt de krappeste svingene på en nesten uforståelig god måte. En bil som dette er med andre ord et godt kompromiss som fungerer like godt i hverdagen som på den lange ferieturen, eller når du bare vil ut og ha det gøy. Og bare for å advare – du vil bli lagt merke til.

Peneste noensinne

For bilen er i følge designeren selv, Marc Lichte, den vakreste bilen han har laget noen gang, og han har tross alt en lang rekke biler i porteføljen.

Bilen skapte da også hakeslipp da han viste konseptbilen for første gang.

Nå skal det sies at både den ordinære e-tron og e-tron GT hadde flere skarpere kanter og linjer som konseptbiler, mens produksjonsutgavene er mer avrundet enn opphavet. Dette har nok visket bort litt av det som skapte blest i utgangspunktet, men resultatet er likevel storartet.

Bilen er lang og flat, og har et bredt hofteparti bak, som igjen skaper et inntrykk av at det under skallet bor en kjøremaskin man skal være tøff for å utfordre.

God på innsiden

Med oss på testen hadde vi både e-tron GT og den noe hissigere RS-utgaven. Disse to bilene er to ypperlige eksempler på hvordan man kan skreddersy bilen til sin egen smak. En ting er eksteriørfargene, men også interiøret.

For mens e-tron GT hadde et mer normalt materialvalg, med skinnseter, ratt, og sort pianolakk i midtkonsollen, var RS-utgaven utstyrt med alkantara-lignende ratt, taktrekk og karbon i dashbordet.

Sluttresultatet gjorde bilene veldig forskjellig, og i mine øyne var det utvilsomt RS-versjonen som ga det beste resultatet. Men, det handler mest om hva du huker av på utstyrslisten og de fargevalg du selv foretrekker.

Når vi først snakker om karbon, så var også RS e-tron GT utstyrt med karbon speil, karbon tak, detaljer av karbon langs sidene, fronten og hekken. Noen av disse detaljene kommer standard på RS-utgaven. På e-tron GT – uten RS – kan du hekte på detaljene fra tilbehørslisten.

Karosseridetaljene koster da 42.000 kroner, mens du må ut med 8.000 for speilhus i karbon, og taket lopper deg for ytterligere 50.000. Du ender dermed opp med karbon for 100.000 kroner.

Verdt pengene?

En Audi e-tron GT vil koste deg fra 899.900 kroner. Dette vil - i følge Audi - være 150.000 kroner lavere pris enn en Porsche Taycan 4S med tilsvarende utstyr, uten å gjøre dette til en sammenligning disse bilene i mellom. De som velger den ene fremfor den andre har garantert rasjonelle grunner for dette, uansett hvilken bil man ender på. Det vi uansett skal være klar over er at en e-tron GT faktisk ikke koster veldig mye mer enn en ordinær e-tron 55 med riktig utstyr, eller en e-tron 60 for den saks skyld. Det gjør e-tron GT til den rimeligste elektriske sportsbilen som finnes på markedet i dag, med de ytelsene og kjøreegenskapene man får på kjøpet. Det i seg selv er en god grunn til at Audi e-tron GT kommer til å selge i bøtter og spann i månedene som kommer.

800 volt: Bilen benytter 800 volt som ladespenning, i motsetning til øvrige e-tron som lader med 400 volt spenning. Foto: Jamieson Pothecary/Audi
800 volt: Bilen benytter 800 volt som ladespenning, i motsetning til øvrige e-tron som lader med 400 volt spenning. Foto: Jamieson Pothecary/Audi Vis mer

Konklusjon

Vi har vært ute og rattet en illsint fullelektrisk sportsbil på et føre som ikke gir mulighet for den type test bilen fortjener. Det vi i stor grad fikk bekreftet er at en bil som dette også fungerer ypperlig på et føre som er i motsatt ende av det den først og fremst er laget for.

Alt vi har tatt i, og alt vi har sett, er på et typsik premium Audi-nivå. Elbil24 var også blant de første i verden til å kjøre alle utgavene av Porcshe Taycan, og vet godt hva pakka er i stand til å levere. Det er ingen grunn til at e-tron GT skal levere noe dårligere. Så igjen - det handler mer om hvem du er som person, din egen smak, og øvrige personlige preferanser.

Audi e-tron GT leverer antagelig lang over forventet i alle tilfeller, uavhengig av om du velger med eller uten RS-emblem.

Vi lover å komme tilbake med full rapport så snart vi har fått satt bilen under en større lupe på et mer rettferdig føre. Dette inkluderer både forbruks- og ladetester.

Testresultat

Audi RS e-tron GT

"Den vakreste bilen jeg har laget"

Pris, ytelser, design, x-faktor

Enkelte interiørdetaljer, noe smalt modellutvalg,

Tekniske spesifikasjoner:

. Audi e-tron GT Audi RS e-tron-GT
Motor:2 x elektrisk2 x elektrisk
Ytelse:530 hk m/boost646 hk m/boost
Dreiemoment:630 Nm830 Nm
Batteri:Li-ionLi-ion
Kapasitet brutto / netto:93,4 / 85,7 kWh93,4 kWh
Ombordlader:11 kW (22 kW opsjon)11 kW (22 kW opsjon)
Hurtiglading (maks):270 kW270 kW
Ladesystem:800V - CCS800V - CCS
Rekkevidde (WLTP):over 488 kmover 488 km
0-100 km/t:4,1 sek.3,3 sek.
Toppfart:245 km/t250 km/t
L x B x H (cm):489 x 196 x 142489 x 196 x 142
Akselavstand (cm):289 cm289 cm
Bagasjerom:405 liter405 liter
Frunk:85 liter85 liter
Pris fra kr.:899.9001.269.900

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer