(Elbil24):
Den er svensk, elektrisk, og den er tilsynelatende enkelt bygget. Det betyr ikke at den er rimelig.

Den elektriske tålmodighetsprøven
Men ikke tro at Svenske Cake er uinteressant, for de har definitivt lagt sitt særpreg på sykkelen.
Den som er interessert kan slenge et depositum på 200 amerikanske dollar i potten, og med dette bli satt på listen over de som kan legge til 13.800 dollar til for å få den, når den er ferdig produsert en gang til sommeren.

Med eller uten skilter
Svenske Cake har laget to versjoner av sykkelen. Den første, Kalk OR, var en ren trialsykkel, som ikke var ment for godkjenning til gatebruk. Etter hvert ble det stor etterspørsel etter en sykkel man også kunne få skilter på, og Cake gikk videre med prosjektet.

-Ikke liv laga, mener han
Resultatet ble Kalk&, en sykkel som tilsynelatende er lik offroaderen, men med de nødvendige modifiseringene som gjør den godkjent for gata.
Begge syklene har det samme drivverket. Det betyr en motor på 11 kW (15 hk), som byr på et dreiemoment på 42 Nm målt på motorakslingen. Batteriet er utskiftbart, og har moderate 2,6 kWh lagringskapasitet i litium-ion batteriet. Dette holder til en rekkevidde på opp til 80 km, noe som for urbane forhold er mer enn nok.
Og skulle det ikke holde, er det bare å kjøpe et ekstra batteri.

Lettvekter
Sykkelen er relativt lett, med sine 59 kg, pluss batteriet, som alene veier 17 kg. Topppfarten er 90 km/t, så den lar seg fint ta med ut på motorveien, uten at du blir fullstendig akterutseilt.
Designen på gatesykkelen er nær identisk med offroad-utgaven, men har i tillegg fått nødvendig utstyr for gatebruk, som alle nødvendige lys, speedometer, horn, speil, og øvrig.

Slik leier du el-sparkesykkel i Oslo
I tillegg er den drevet noe forskjellig, for riktigere utveksling for gatebruk.
Cake Kalk er et klassisk eksempel på at morgendagens motorsykler vil få et helt annet utseende enn dagens sykler med forbrenningsmotor. Det gjelder fortsatt å holde tyngdepunktet lavt for å få en letthåndterlig sykkel, men det er lettere å endre utseendet til noe spesielt, for verken batteri eller motor må ha en tradisjonell plassering, så lenge det fyller funksjonen.
Så var det prisen da. For er en urban by-racer verdt i overkant av 120.000 norske kroner?
Vel, det finnes et marked for tråsykler til disse summene, så hvorfor ikke en elektrisk motorsykkel?

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.