Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Totalt ble det registrert 15.914 nye elbiler i årets nest siste måned, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er det høyeste månedstallet noensinne.
Rekordtallet kan nok forklares med et etterslep av leveringsproblemene som har preget året hittil. Dessuten er det ikke til å stikke under stol at mange forhandlere og importører sannsynligvis jobber dag og natt for å få levert biler til kundene før nyttår.
- Nå jobber både importører og forhandlere på spreng med å få nye bestilte personbiler til Norge. Det handler om å få registrert så mange som mulig, så raskt som mulig. Kundene har gjerne bestilt bilen sin for et halvt år siden eller enda lenger tilbake, og store ordrereserver er på vei inn, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Hvor mange, er det kun importørene som vet.
En viktig årsak til at det er travelt om dagen er selvsagt at vi fra 1. januar både får moms på beløpet som overskrider 500.000 kroner og en ny vektavgift som gjelder alle biler. For mange populære elbiler utgjør dette brått et pristillegg på titalls tusen kroner som kundene nok veldig gjerne vil slippe.

Blir nesten 70.000 kroner dyrere
Tesla til topps
Ser vi på salget av enkeltmodeller for november, er det Tesla Model Y som er milevis foran nestemann på lista, med hele 3212 nyregistreringer.
Model Y ligger også an til å bli årets mest solgte bil, drøye 1000 eksemplarer foran Volkswagen ID. 4 på annenplass. Hele 9735 Model Y er registrert hittil i 2022 viser tall fra elbilstatistikk.no.
Det skal kreve en sterk sluttspurt fra tyskerne for å kapre medaljen for årets mest solgte bil, og det kan se tøft ut – bare før lunsj i dag er det registrert over 100 flere Model Y enn ID. 4, ifølge samme kilde.
ID. 4 stod uansett for nest flest registreringer i november, med 1110 eksemplarer. Topplista for november ser du her:
Hva skjer i 2023?
Det blir spennende å se hvordan nybilsalget påvirkes neste år i kjølvannet av de nye avgiftene som kommer.
- Det kan godt hende vi vil se at produsenter, importører og forhandlere vil gjøre en tilpasning til pris i forhold til nye elbiler. Dette fordi det nå kommer både moms på elbiler som koster mer enn 500 000 kroner og i tillegg kommer den nye vektavgiften, som for flere elbiler vil utgjøre en tilleggsavgift på opp mot 25 000 kroner per bil, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
Så langt i år er det registrert 105 547 elbiler i Norge – rundt 8 av 10 biler er elektriske. Rene fossilbiler med bensin- eller dieselmotor står for bare seks prosent av totalsalget.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.