(Elbil24): I dag ble de nominerte til kåringen Årets bil i Europa 2020 offentliggjort.
Konkurransen, som egentlig bærer navnet European Car of the Year, populært kalt COTY, arrangeres for 57. gang, og bare to ganger før har en elbil stukket av med seieren.
I fjor var det Jaguar i-Pace som tok storeslem i bilkåringene, med seier i Årets bil i Norge, Årets bil i Europa og Årets bil i verden.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Ni elbiler på listen
Totalt er 35 biler nominert, og ni av disse er elbiler.
Motorjournalist Rune Korsvoll har vært det norske jurymedlemmet i over 20 år. Kåringen i 2020 blir hans siste, og han heier på en elbil som vinneren.
– Fra et norsk ståsted så bør en elbil vinne. Det er ni gode elbiler som er nominert, så jeg mener at en av disse burde ta seieren.
Korsvoll tror 2020 er elbilens år i konkurransen.
– Jeg tror dette blir et gjennombruddsår for elbiler i COTY. Aldri før har så mange elbiler vært på listen. Samtidig skal vi huske på at mange av jurymedlemmene er fra land hvor elbilandelen er forsvinnende liten, så man vet aldri. Men etter mitt syn bør en elbil vinne.
Flere favoritter
De nominerte: |
Audi E-tron |
DS 3 Crossback |
Kia e-Soul |
Mercedes-Benz EQC |
Opel Corsa |
Peugeot 208 |
Porsche Taycan |
Renault Zoe |
Tesla Model 3 |
Motorjournalisten mener at det er vanskelig å spå hvem som kan gå av med seieren til slutt. Han mener flere av modellene er sterke kandidater.
– Tesla hadde kanskje fortjent en pris, fordi de har snudd tenkemåten til en hel bilindustri. Samtidig er Peugeot 208 en rimelig bil med god rekkevidde.
I år er en av bilene den som var spådd å være i-Pace sin største konkurrent i fjor, Audi e-tron, på listen. Bilen kom ikke med på fjorårets nominasjonsliste rett og slett fordi den ikke var klar.
Men Korsvoll er usikker på bilens sjanse i år.
– Audi e-tron og Mercedes-Benz EGC setter litt standarden for store biler i luksussegmentet. Samtidig tror jeg noe av nyhetsverdien til e-tron har forsvunnet litt, så jeg har ikke like stor tro på denne i år.
Audi e-tron har fått full score i flere kollisjonstester det siste året. Av amerikanske IIHS ble den plukket ut som Top Safety Pick. Se kollisjonstesten under.
Savner noen biler
Prisen ble i sin tid opprettet i fellesskap av ulike bilblader i Europa, og juryen består av motorjournalister fra både avis- og nettpublikasjoner i hele Europa.
Bilene vurderes blant annet ut ifra design, komfort, sikkerhet, økonomi, kjøreegenskaper og pris.
Kåringen har en lang prosess. For å bli vurdert må bilen ha vært lansert minst tolv måneder før kåringen. Bilen må ikke være europeisk, men må ha vært tilgjengelig for kunder i minst fem europeiske land, og ha et forventet salg på 5000 biler i året. Jurymedlemmene må også ha fått muligheten til å prøvekjøre bilen.

Derfor er den noen biler det norske jurymedlemmet savner.
– Vi hadde jo håpet at blant annet VW ID. 3 og Lynk & Co 01 skulle være blant kandidatene, men de rakk det dessverre ikke. Men dette blir absolutt biler å se opp for til neste år.
Kåres i mars
Den endelige listen over sju finalister offentliggjøres i slutten november, og vinneren kåres under motormessen i Genève i mars 2020.
Totalt 60 jurymedlemmer fra 23 ulike land i Europa deltar i stemmeavgivingen, og det pleier å være stor splittelse i poenggivningen. Dommerne fra lenger sør i Europa stemmer ofte veldig annerledes enn dommerne fra lenger nord. De siste åra har resultatet likevel vært fornuftig, også sett med nordiske øyne.
Siden kåringen startet i 1964, er det bare to elbiler som har fått denne tittelen; Nissan Leaf i 2011, og Jaguar i-Pace i fjor.
ÅR | ÅRETS BIL | ANDRE PLASS | TREDJE PLASS |
2019 | Jaguar i-Pace | Alpine A110 | Kia Ceed |
2018 | Volvo XC40 | Seat Ibiza | BMW 5-serie |
2017 | Peugeot 3008 | Alfa Romeo Giulia | Mercedes-Benz E-klasse |
2016 | Opel Astra | Volvo XC90 | Mazda MX5 |
2015 | VW Passat | Citroën C4 Cactus | Mercedes-Benz C-klasse |
2014 | Peugeot 308 | BMW i3 | Tesla Model S |
2013 | VW Golf | Toyota GT86/Subaru BRZ | Volvo V40 |
2012 | Opel Ampera | Volkswagen up! | Ford Focus |
2011 | Nissan Leaf | Alfa Romeo Giulietta | Opel Meriva |
2010 | Volkswagen Polo | Toyota iQ | Opel Astra |
Fjorårets kåring var mer en spennende, da i-Pace og den franske bilen Alpine A110 kjempet til siste slutt. Med lik poengsum, måtte de til slutt telle opp antall jurymedlemmer som hadde stemt på bilene for å finne en vinner.
Kun fire ganger før har en elbil kommet seg hele veien til finalen i kåringens 56 år lange historie. Alle i løpet av de siste ti åra, og i 2014 deltok til og med to elbiler på samme år.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.