ELBIL:

Renault elektrifiserer Mégane

...og det meste blir slik vi ser den her.

KOMPAKT-KLASSEN: Renault MeganE skal ut og konkurrere med VW ID.3 og Citroën e-C4. Foto: Renault
KOMPAKT-KLASSEN: Renault MeganE skal ut og konkurrere med VW ID.3 og Citroën e-C4. Foto: Renault Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg tilgang til de beste sakene, og en rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) Nå strømmer det på med nye visjoner og hint om nye elbiler for de kommende årene. Sist ut er Renault, som nå melder at deres neste generasjon av Megane blir fullelektrisk, i tillegg til eksisterende Zoe.

Dette gjorde de ved å trille Megane eVision ut på scenen i en nettbasert lansering.

Megane er som kjent det samme for Renault, som Golf er for VW og Auris for Toyota - en bil i c-segmentet, eller kompaktklassen om du vil. Dette betyr at bilen blir en femdørs hatchback, slik den alltid har vært. I hvert fall foreløpig, for historisk sett har Renault vært flinke med å lansere andre karosseriversjoner av sin Megane. Kanskje også med den elektriske utgaven?

Felles plattform

Bilen er bygget på CMF-EV plattformen, en felles plattform for hele Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen. Det er også denne plattformen den kommende suv’en Nissan Ariya skal bygges på, pluss mange andre modeller i fremtiden.

Plattformen er laget dedikert for biler som er ment å være fra 4 til 4,7 meter i lengde.

LYSORGEL: Vertikale LED-striper kan spille som et lysorgel, og hilser på deg når du kommer. Foto: Renault.
LYSORGEL: Vertikale LED-striper kan spille som et lysorgel, og hilser på deg når du kommer. Foto: Renault. Vis mer

Akselavstanden er derimot skalerbar, det samme med sporvidden, og naturligvis høyden. Ettersom den er laget kun for fullelektriske biler, har den et kortere overheng både foran og bak. Foran fordi det ikke skal noen forbrenningsmotor inn der, og bak fordi det skal stå i stil til foran, og for å frigjøre enda mer plass innvendig.

Også programvaren er en del av plattformen, noe som betyr at alle modellene fra alliansen vil ha visse likhetstrekk, slik vi også ser det i bilene fra VW-konsernet som deler deres motsvar, MEB-plattformen.

God kapasitet

Batteriet skal som vanlig sitte i gulvet midt under bilen, og plattformen er i seg selv laget for å huse både to- og firehjulsdrevne drivlinjer. Nissan Ariya blir som kjent mulig å få med valgfri to eller firehjulsdrift, mens Renault foreløpig bare har omtalt eVision med drift på fremhjulene.

Flere og flere produsenter velger derimot å legge drivkraften på bakhjulene på de tohjulsdrevne elbilene, ettersom de ikke lenger har en motor fremme å ta hensyn til. MEB-plattformen til VW-konsernet er bare ett av eksemplene.

Konseptbilen Megane eVision - eller MeganE, som de også omtaler den som – er utstyrt med en elmotor på 160 kW, tilsvarende 217 hestekrefter. Med et dreiemoment på 300Nm er dette nok til å flytte bilen fra stillestående til 100 km/t på et sted rett under 8 sekunder. Toppfarten er ikke oppgitt, men det er ikke unaturlig å tenke at den er sperret på et sted rundt 160 km/t.

God kapasitet

Batteriet er på 60kWh, noe vi antar er brutto kapasitet. Noen tall for rekkevidde er ikke oppgitt, ettersom det heller ikke er målt et forbruk. Så sant Renault ikke har gjort store tekniske oppdagelser, eller på annen måte omgår de fysiske lover, så ligger en bil i denne klassen an til å kunne kjøre rundt 45 mil på et slikt batteri. Det gir et forbruk på rundt 1,5 kWh per mil, regenereringen medregnet.

For å lade batteriet opp igjen har de implementert en en ombordlader på 7 eller 22 kW, mens bilen takler hurtiglading opp til 130 kW. Her er det naturligvis med Renault som alle andre, at 130kW er en toppeffekt som ikke kan holdes gjennom hele ladesyklusen. Renault lover likevel at de har tatt problematikken rundt temperaturkontoll på alvor. Om dette inkluderer en varmepumpe eller ikke, vet vi foreløpig ikke.

Tatt en BMW

Rent visuelt har Renault forsøkt å gi bilen gener fra både en coupé, en sedan, og en SUV, forteller sjefen for konseptbiler hos Renault, Francois Leboine.

Derfor har bilen fått en lavtliggende taklinje, på et karosseri med høyt plassert hoftelinje, og med store hjul.

På dette med hjul virker det som om Renault støtter BMW i grepene på i3, med store hjul.

Både foran og bak har designerne lekt seg med nymotens led-lys, som de har montert i det de kaller kinetiske striper i hele bilens bredde. Dette etter inspirasjon fra den ungarske kunstneren Victor Vasarely, forteller de, en kunstner som også i Norge er godt representert gjennom kunstsamler og hifi-importør Erling Neby.

Hver enkelt av disse lysstripene er en egen enhet, og de har lagt inn en egen hilseprosess hver gang du nærmer deg bilen, ved at disse lysstripene begynner å spille i et gitt mønster mot deg. Det samme har de både foran og bak.

Megane eVision skal lanseres for offentligheten i løpet av neste år, men kommer først på markedet tidlig i 2022. Skal vi tro Renaults foreløpige uttalelser, blir bilen noe helt spesielt. Nok til at selskapet kaller den for elbilen, versjon 2.0.

Renault lover at den endelige bilen i en grad av 80-95 prosent vil se ut som konseptbilen.

-Det er i grunnen lett å se hvilke elementer som blir, og hvilke som må modifiseres, smiler en av designerne lurt.

Renault Megane eVision

Tekniske spesifikasjoner:
Lengde:4210 mm
Bredde:1800 mm
Høyde:1505 mm
Akselavstand:270 mm
Hjul:20 tommer
Dekk:Continental 245/40 ZR 20
Vekt:1650 kg
Motor:Elektrisk
Effekt:160 kW (217 hk)
Dreiemoment:300 Nm
0-100 km/t:under 8 sek.
Toppfart:Ikke kjent
Hjuldrift:Forhjul
Ombordlader:AC opptil 22 kW
Hurtiglading:Opp til 130 kW
Batterikapasitet:60 kWh

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer