NYLANSERT:

Renault lanserer elektrisk Megane E-Tech

Nå kommer den fullelektriske utgaven, og den treffer midt i blinken på mange punkter.

AVDUKET: Renault Megane E-Tech ble lansert på bilmessen i München 6. september. Foto: Fred Magne Skillebæk
AVDUKET: Renault Megane E-Tech ble lansert på bilmessen i München 6. september. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I elbilens spede begynnelse var det enten små eller store modeller produsentene satset på. Nå har en rekke mellomstore modeller kommet på markedet, og i dag offentliggjør Renault sin fullelektriske utgave av nye Megane.

Elbil24 har allerede vært og sett bilen på et eksklusivt arrangement for jurymedlemmene i europeiske Car of the Year, der vi er representert, og denne uken viser Renault bilen frem for offentligheten under bilmessen i München.

Megane-E har en størrelse som passer glimrende inn i det norske markedet. Den tilhører det såkalte c-segmentet, også kalt kompaktklassen, og tidligere Golf-klassen. Sistnevnte vannes automatisk ut av seg selv, ettersom det knapt selges Golf, og ID.3 har tatt over stafettpinnen.

Renault lanserer elektrisk Megane E-Tech

Ny start

Megane-E er bygget på CMF-EV plattformen, en dedikert plattform for elbiler som den blant annet vil dele med Nissan Ariya, når denne kommer. Bilen måler 4,2 meter i lengde, og har en akselavstand på 2,68 meter – litt kortere enn de 2,76 meterne vi finner i ID-familien.

Renault markerer at dette er en ny start på mange måter. Innen 2030 skal de tross alt ha 90 prosent batterielektriske biler i sortimentet, og de markerer det hele med en helt ny logo, og de har ikke spart på kruttet. I fronten har de blåst opp logoen til å bli diger.

Av andre særpreg vil vi se en egen signatur i hovedlyktene, den vil ha to store luftinntak i frontfangeren, og du vil se mange av disse trille rundt med sort tak, uavhengig av øvrig karosserifarge. På sidene finner vi dørhåndtak som er innfelt for å være i flush med resten av karosseriet, og bilen har sorte hjulbuer som skal være mer av det beskyttende slaget. I tillegg utgjør det en del av designen.

Under panseret

Renault Megane-E vil bli forhjulsdrevet, og har en elmotor på 217 hestekrefter (160 kW) fra et dreiemoment på 300 newtonmeter – en motor som har fått oljekjøling på rotor og stator.

Dette er krefter nok til å gi bilen en sprint til 100 km/t på 7,8 sekunder, og toppfarten oppgis å være 160 km/t.

De har ingen planer per nå å gi bilen to elmotorer og firehjulsdrift. Ettersom motoren er plassert foran, er det heller ikke plass til en frunk under panseret, når all elektronikken også er plassert der. Bagasjen og ladekablene er dermed henvist til bagasjerommet, som måler 385 kubikkdesimeter, eller 400 liter – avhengig av om du bruker litersblokker eller flytende målemetode. Bakseteryggen er i tillegg nedfeldbar i 60/40 splitt.

Batteriet er på 63 kWh brutto, der 60 kWh er den anvendelige nettodelen. Renault bruker her en NMC721 oppbygging av cellene, der ett-tallet forteller hvor stor andel kobolt batteriene har. Det vanligste i dag er 622-celler, noe som indikerer at Renault har halvvert mengden kobolt mot tidligere.

Rekkevidden på bilen var kun et estimat på det tidspunktet vi så den, men Renault indikerer 450 kilometer rekkevidde etter WLTP-metoden, og slike tidlige estimater pleier alltid å være moderate.

God på innsiden

Det første du legger merke til er rattet, som er avrundet oppe og nede. På rattet finner du også en egen rund bryter for valg av kjøremodus. Bak rattet finner du hendler til å velge mellom de fire nivåene for regenerering.

Renault forteller også at bilen kan levere over 100 kW tilbake til batteriet under regenerering, og den kan bremse helt opp til 1,5G bare på elmotoren, før de mekaniske bremsene begynner å skrubbe.

Den oppreiste skjermen i midtkonsollen er også godt synlig. Denne blir å få i to alternative størrelser, men i Norge vil det etter alt å dømme kun være den 12-toms store skjermen som blir å finne. De små er mer tilpasset det søreuropeiske markedet, der man foretrekker enklere biler. Denne 12-tommeren kommer i tillegg til hovedskjermen på 12,3 tommer, som naturlig nok er plassert foran rattet.

Dashbordet kan du forresten få i skinn eller et stoff av et resirkulert materiale. Selve midtkonsollen er i to nivåer, og rommer til sammen ganske så mye.

Teppet innvendig består av 45 prosent resirkulerte materialer, mens alt i trekket på stolene består av 100 prosent gjenbrukte materialer.

Også operativsystemet i Megane-E er nytt, og skal være hele syv ganger raskere enn dagens. Systemet er basert på Google Automotive, det samme som Polestar og Volvo jobber med. Det betyr naturligvis at du har Google Maps og Google Assistant ombord.

Renault lanserer elektrisk Megane E-Tech

En ny generasjon

Nye Renault Megane-E er ikke bare en ny bil, men for Renault markeringen på en helt ny tid. Samtidig har de også en ny fullelektrisk Renault 5 i ermet, en bil de mener er en nye Zoe og Clio i en og samme pakke. Bilene markerer det Renault selv kaller Renaulution.

Når det gjelder Megane-E må vi smøre oss med tålmodighet til over nyåret, men innen den tid har vi fått prøvekjørt den. Foreløpig er det for tidlig å si stort om utstyrsversjoner og priser, men vi oppdaterer deg så snart dette blir kjent.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.