Nytt om elbil:

Renault Megane E-Tech avduket i Norge

Pressen fikk i dag se Renault Megane E-Tech for første gang. Se avdukingen selv, da vel.

Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Renault Megane E-Tech vil antagelig doble omsetningen for Renault personbiler i Norge, når den kommer. Nå er bilen på en snarvisitt i Norge for å bli vist frem til pressen, forhandlere og tidlige interessenter.

Elbil24 har allerede testet doningen, og det er i høyeste grad en svært interessant nykommer som er på vei.

Når?

Bilen går i salg i fem av europas viktigste markeder fra og med 16. februar. Dette fordi bilen er en av de syv finalistene i den europeiske kåringen Car of the Year, en kåring som er såpass tung at Renault har valgt å fremskynde lanseringen for å tilfredsstille kravene i Car of the Year for å bli med i 2022, i stedet for 2023.

Elbil24's Fred Magne Skillebæk (undertegnede) er det norske jurymedlemmet i denne kåringen, som også er årsaken til at Elbil24 allerede har testet bilen alene, og mot en av de viktigste konkurrentene.

Til Norge kommer bilen først rundt påsketider. Prisene er heller ikke klare, men det som er kommet frem er at den norske importøren skal gjøre det svært enkelt å velge en Megane-modell.

Det kommer nemlig tre ferdig ferdige modeller, som har fått navnene Business, Techno og Iconic.

Business er innstegsmodellen, som blant annet vil være utstyrt med 18-toms hjul, mens de to øvrige får 20-tommere. Derfor vil Business også ha en rekkevidde på 470 kilometer, mens de to som leveres på 20-tommere vil ha en oppgitt rekkevidde etter WLTP-standarden på 450 kilometer.

Foruten valg av utstyrsversjon, kan du velge bilen i seks forskjellige farger, i tillegg til at det er mulig å få den med 2-ton, som Renault kaller det når taket er lakkert i kontrastfargen sort.

Innvendig er det stofftrekk av resirkulerte materialer i Business og Techno, mens Iconic leveres med skinninterilør i titansort eller lys grått skinn.

Detaljene om bilen har vi presentert i testen.

FREKK SAK: Det er bildesigneren Gilles Vidal som står bak kreasjonen, Renault Megane E-Tech. Foto Fred Magne Skillebæk
FREKK SAK: Det er bildesigneren Gilles Vidal som står bak kreasjonen, Renault Megane E-Tech. Foto Fred Magne Skillebæk Vis mer

Et ras av biler

Renault forteller forøvrig at de i løpet av de neste fire årene skal lansere 10 nye elbiler, der Renault 5 allerede er vist som konseptbil, Renault 4 er bekreftet som en annen, mens en bil som foreløpig går under navnet Renault HHN er et tredje alternativ - en modell som skal ta over for den vi i dag kjenner som Kadjar.

En neste bil ut blir Renault Austral, men denne vil først og fremst lanseres med forbrenningsmotorer og som ladbar hybrid.

Renault Megane E-Tech sikter seg nok automatisk inn på VW ID.3 og Cupra Born, og kan i motsetning til VW og Cupra ta imot både takstativ (75 kg.) og hengerfeste (900 kg.).

Vi har allerede satt Megane og Born opp mot hverandre, en test du kan lese her:

Veien videre for Renault Megane E-Tech i Norge:

  • 11. desember: Spesielt inviterte gjester får se bilen stilt ut på norsk jord (podium).
  • 1. februar (ca.) blir de norske prisene klare.
  • 16. februar går bilen i salg i fem store markeder.
  • 28. februar: Vinneren av Car of the Year offentliggjøres, der Megane er en av syv finalister.
  • Mars: Seks biler deltar på et roadshow for å vises frem.
  • April: Elbil24 får bil til test på norske veier.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.