(Elbil24): Frekk design, trivelig førermiljø og en bil som generelt virker teknisk godt løst, var bare noen av superlativene vi gav Renault Megane E-Tech, da vi som en av verdens første medier fikk teste den i høst.
Vi landet til slutt på en solid femmer på terningen på den kompakte og høyreiste elbilnyheten, som deler mye av de tekniske løsningene med Nissan Ariya, som kommer senere i år.
At bilen alt har fått mange tilhengere, bevises blant annet gjennom at den er en av de syv finalistene i den europeiske kåringen Car of the Year, der Elbil24s fagredaktør Fred Magne Skillebæk sitter i juryen.

TEST: Megane E-Tech er en av årets mest spennende elbil-nyheter
Salgsstart 21. februar
Nå har vi nettopp fått bekreftet fra Renault at bilen får salgsstart i Norge mandag 21. februar, med prislapper og rekkevidde som bør gjøre bilen attraktiv mange.
Bilen kommer i tre utgaver, Evolution ER (Extended range), Techno og Iconic. Førstnevnte får en pris på 359.900 kroner, Techno koster 384.900 og topputgaven Iconic 399.900 kroner, inkludert frakt og leveringsomkostninger.
Fortsetter etter bildekarusellen
Dette får du
Felles for alle tre utgavene er en batteripakke på 60 kWh. Denne sørger for en WLTP-rekkevidde på 470 kilometer på Evolution ER, og 450 kilometer på de to andre utgavene. Dessuten lover Renault hurtiglading med hastighet på inntil 130 kW, og at du skal kunne kjøre 30 mil etter 30 minutter i laderen.
Bagasjerommet rommer 440 liter. I tillegg kan den dra henger med vekt på inntil 900 kilo. Bilen har ikke frunk.
Av standardutstyr får du AEB aktivt nødbremsesystem, sju kollisjonsputer, 12,3 tommer førerskjerm og 12 tommer hovedskjerm med innebygd Google Maps og Google Assistant. Her er videre støtte både for Apple CarPlay og Android Auto.

Over 100 elbil-tester på ett brett!
Tre utgaver
Innstegsutgaven Evolution ER har en elmotor som yter 130 hestekrefter, og et temmelig bra utstyrsnivå, som blant annet inkluderer ryggekamera og parkeringssensor foran, handsfree nøkkelkort, to-soners klimaanlegg og oppvarmet ratt.
Techno-utgaven byr på kraftigere motor (220 hestekrefter), og blant annet støtfangerdesign med F1-inspirert spoiler foran og bak, automatisk innfellbare sidespeil med automatisk vinkling på passasjersiden ved rygging, innstegsbelysning og 20 tommer aluminiumsfelger.
Topputgaven Iconic har alt dette, og i tillegg får du oppgradert lydanlegg fra Harman Kardon, titansorte skinnseter, elektrisk justerbare seter foran med minne og massasjefunksjon, detaljer i interiøret som skal gi et mer eksklusivt uttrykk, samt parkeringssensor foran og på siden.
Kommer i mai
Renault forventer levering av de første bilene i uke 22/23, altså i månedskiftet mai/juni. Elbil24 kommer tilbake med full, norsk rekkevidde- og ladetest så snart vi får bilen til test, noe vi håper skjer i god tid før utleveringen starter.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.