Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Renault er i ferd med å lansere sin nye Megane E-Tech, og i slutten av juni får de første kundene bilene sine. Men fremtiden banker hardt på døra, og nå har vi vært i Paris for å se på den neste bilen ut fra selskapet, foreløpig bare en konseptbil.
Bilen representerer egentlig mer enn bare en konseptbil, for Renault forteller at de har pakket tre konseptbiler inn i en og samme bil.

Fem smarte triks: Slik får du drømmebilen billigere
Del 1
Den første delen av konseptet er karosseriet, formen og designen. Dette vil vi se mer av i 2024, for det er da bilen skal lanseres. Navnet på konseptbilen er som sagt Renault Scenic Vision, og da er det en dårlig skjult hemmelighet at dette er nettopp den nye Renault Scenic.
Den aller første Scenic ble vist som konseptbil allerede i 1991, og fire generasjoner senere kjenner vi Scenic som en praktisk flerbruksbil, med store dører og god plass, men til en fornuftig penge folk flest kan unne seg. Med den nye konseptbilen fraviker Renault en smule fra opphavet, og gjør den mer om til en crossover.
Det er Gill Vidal som har designet bilen, hans første bil for Renault.
-Det er markedet som bestemmer hva vi skal lage, og akkurat nå vil kundene heller ha en SUV, uten at den er stor og ruvende av den grunn. Scenic Vision skal kombinere det man må ha, med det man vil ha, forteller Vidal til Elbil24.

Og han har rett. Begrepet SUV har endret seg, og er ikke lenger de store høyreiste firehjulstrekkerne vi forbant med navnet for 10-15 år siden. Nå brukes betegnelsen om de mindre og lavere bilene også, men som fortsatt kan klassifiseres som en Sport Utility Vehicle – SUV.
Kundene strømmer nå vekk fra både stasjonsvogner og store SUV’er til biler med en mer moderat form. De liker likevel bakkeklaringen og sittehøyden, noe som har vært med å skape det som nå går under betegnelsen crossover.
Selv om konseptbilen Scenic Vision er en bil med fire seter og finurlige tekniske løsninger, så må vi huske at den er en konseptbil som skal gjøre folk nysgjerrig. Den endelige versjonen vil naturligvis bli en femseter med funksjoner og løsninger som hører hjemme på den tiden bilen lanseres, og 2024 er ikke lenge til.

Duell: Cupra Born mot Renault Megane E-Tech
Del 2
Med Scenic Vision har Renault også lagt stor vekt på bærekraft, og utfordret seg selv i hvor bærekraftig det er mulig å gjøre en bil i form av karbonfotavtrykket. For å få dette så optimalt som mulig må de bruke så mye resirkulerte materialer som mulig, men de må også tenke på at det de produserer også skal resirkuleres en dag.
Derfor er eksempelvis setene laget at plastmaterialer hele veien, mot tidligere, da man måtte demontere setet bit for bit og legge metallrammer, nagler og splinter for seg, stoffet for seg, og så videre. Slik setene er produsert her, kan man rett og slett kaste hele setet i den samme bøtta. Også tråder til alle sømmene er laget av resirkulert plast, altså det samme materialet.
Noen steder er det likevel nødvendig med andre materialer, inkludert stål og aluminium, men alt i alt forteller Renault at 70 prosent av bilen er resirkulerte materialer, mens 95 prosent av bilen skal kunne resirkuleres igjen. Da har de også tatt med alle metaller og materialer som er brukt for batteriene.
Hele denne prosessen er et ledd i å gjøre Renault karbonnøytral innen 2040 i Europa, og globalt innen 2050. Ytterligere en milepæl i denne målsetningen er derfor å gjøre Renault til et fullelektrisk merke i Europa fra 2030.

Del 3
Når det gjelder drivlinjen innrømmer Renault å være litt mer søkende, men de forteller samtidig at de kommer til å gå for løsningen de her presenterer, vel og merke nærmere 2030, som høres ut til å være langt unna, men tiden går fort.
Løsningen jeg sikter til er at de skal lage en elektrisk hybrid. I dette tilfellet betyr ikke hybrid at de skal putte verken en diesel eller bensinmotor i den, men to forskjellige typer energibærere som begge har et nullutslipp i bruk.
For selve bilen blir en vanlig batterielektrisk bil, men den får en rekkeviddeforlenger i form av en brenselcelle som omvandler hydrogen til strøm.
Denne strømmen lader så batteriene, eller den kan også gå direkte til fremdrift. Renault forteller at dette er med på å redusere mengden batterier, og har med dette regnet seg frem til at løsningen setter et mindre fotavtrykk enn å øke mengden batterier.

Av den grunn har Renault satt inn et ordinært litium-ion batteri på 40 kWh, mens brenselcellen er i stand til å levere 15 kW kontinuerlig. På en time leverer den altså 15 kWh, noe som er nok til 7-8 mil, i en bil som bruker rundt 2 kWh per mil. Dermed kan faktisk hydrogendelen av drivkraften skape all fremdrift alene, i all den tid du har hydrogen på tanken.
Renault regner litt annerledes på det, og estimerer at du med ett fyllestopp på 3-5 minutter har en rekkevidde på 70-80 mil. Uansett hvilken regnemetode du bruker, så er det godt nok til å fjerne all rekkeviddeangst, selv for den mest engstelige blant oss.
Men er det da noen forskjell på denne løsningen og en ordinær hydrogenbil, som også har et batteri ombord?
-Forskjellen ligger i at du her har to drivlinjer som kan virke alene og hver for seg, forteller en av teknikkerne oss.
Du kan altså velge om du skal bruke bilen som en ren batterielektrisk bil, eller som en hydrogenbil. Et tredje alternativ er naturligvis å bruke automatikken og la bilen velge blant begge deler.
Se flere bilder av Renault Scenic Vision:
Et allianse-produkt
Både 2024 utgaven og 2030 versjonen er bygget på den nye CMF-EV plattformen som Renault-Nissan alliansen skal lage en rekke biler på. Men Renault Scenic vil få forhjulsdrift, uten planer for firehjulsdrift per i dag. Bilen som vil huse den doble drivlinjen vil være bakhjulsdreven. Dette for å få plass til hydrogentanken under panseret.
Hva vi kan forvente oss av drivlinje på en 2024-modell av Renault Scenic blir foreløpig litt gjetting. Vi vet den blir fullelektrisk, og er bygget på CMF-EV plattformen. Fra før er det Renault Megane E-Tech og Nissan Ariya som er laget på denne.
Scenic måler 4,49 meter i lengde, og er dermed en litt større bil enn Megane. Vi tipper derfor at det kan gi rom for to alternative batterier i Scenic, på samme måte som i Ariya.
I tohjulsdreven utgave kan Ariya fås med et batteri på 63 kWh, eller 87 kWh. Disse er utstyrt med en elmotor på 218 hk, og 242 hk for de repsektive batteriene. Igjen, basert på de hyllevarene alliansen har å velge i, så blir vi ikke overrasket om Scenic vil få noe av det samme utvalget i sin utgave, bygget på den modulære CMF-EV plattformen. Svaret får vi litt nærmere 2024.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.