Ny ladeløsning:

Reservekanne til elbilen

Endelig får elbilen en løsning som lar deg lade hvor som helst.

NØDLADER: Nå er det laget "reservekanne" til elbiler: Foto: SparkCharge
NØDLADER: Nå er det laget "reservekanne" til elbiler: Foto: SparkChargeVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Mange har kanskje savnet muligheten til å ha med seg en reservekanne med drivstoff på tur, i tilfelle batteriet ikke holder helt fram.

For det er ikke alltid man klarer å kalkulerer hvorvidt man kommer seg til neste ladelokasjon.

Nå har et selskap laget en løsning, som skal være like enkel å bruke som reservekanna til fossilbilen.

Modulær lader

SparkCharge, som står bak den nye løsningen, ble startet i 2014 av en student ved Syracuse University i USA, Joshua Aviv.

Han ønsket å reise lengre distanser uten å måtte bekymre seg for å gå tom for strøm, og syns stasjonære ladestasjoner var upraktiske.

Han fant derfor opp en mobil lader som, ifølge ham selv, skal være både superrask og modulær.

Vekt og mål

Laderen består av to moduler; en batterimodul, og en lademodul.

Hver batterimodul har en lagringskapasitet på 3,2 kWh, men disse kan stables oppå hverandre, og gi enda større kapasitet, dersom man ønsker.

Maks ladeeffekt er ifølge produsenten 20 kW.

Se video fra SparkCharge her:

Laderen veier litt, men er liten nok til å få plass i bagasjen. Lademodulen veier ni kilo, og hver av batterimodulene veier 22 kilo.

Altså vil minimumsvekten bli 31 kilo.

Laderen, med en batterimodul montert, måler 32 cm i bredden, 60 cm i lengden og totalt 46 cm (22 + 24cm) i høyden.

Hver batterimodul er 22 cm høy, så for hvert ekstra batteri man velger, må man legge på 22 cm på høydemålet.

Ifølge produsenten vil den kunne lade drøye halvannen kilometer i minuttet.

Hva med prisen?

SparkCharge har foreløpig ikke gitt den portable laderen noe navn, og priser er heller ikke oppgitt.

Årsaken er at de ennå ikke har bestemt en salgsstrategi. Selskapet skal være i diskusjoner med flere store aktører i bransjen, og vurdere både salg sammen med bil, og som en veihjelpsløsning.

Men at den kan komme for salg til enkeltkunder i framtida, er heller ikke utelukket.