Prøvekjørt: BYD Seal U

Rett inn i løvens hule

Seal U blir neste modell ut fra BYD. Den går inn i konkurranse med de absolutte bestselgerne her til lands.

BYD Seal U er en mellomstor SUV som skal være med å konkurrere i segmentet der det ble solgt flest biler i Norge i 2023. Foto: Pål Joakim Pollen
BYD Seal U er en mellomstor SUV som skal være med å konkurrere i segmentet der det ble solgt flest biler i Norge i 2023. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

LISBOA (Elbil24): Fra før har BYD modellene Tang, Han og Atto 3 i det norske markedet. Når de nå lanserer Seal U på det europeiske markedet går de rett inn i løvens hule.

For ser man på salgstallene i Norge det siste året, er det spesielt SUV-er til rundt 500.000 kroner det selges mest av, for eksempel med modellene Tesla Model Y, Toyota bZ4X, Volkswagen ID.4/5 og Skoda Enyaq for å nevne noen.

Nå får dette segmentet nok en utfordrer som skal kjempe om kjøpernes gunst. Vi har vært i Lisboa og fått en smakebit på BYD Seal U – U for Utility – som er kinesernes neste bil ut på det norske og europeiske markedet.

Foto: Pål Joakim Pollen
Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Ganske ulik navnebror

Siden BYD allerede har en sedan ved navn Seal, skulle man kanskje tro at Seal U var samme bil, men med SUV-formfaktor, akkurat som Mercedes for eksempel har EQS og EQS SUV.

Det er imidlertid ikke tilfelle denne gangen, for der BYD Seal er en ganske hissig sedan med kraftig motorisering, er Seal U den rolige storebroren. Begge er imidlertid bygget på BYDs e-platform 3.0, som er eksklusiv for elbiler.

Seal U måler 478,5 cm i lengderetningen med en akselavstand på 276,5 cm, og med et bagasjerom som rommer 551 liter før man eventuelt legger ned bakseterygger (gir 1440 liter plass). Med det ønsker BYD å fri til familier, med romslig plass og god komfort. Bilen er for øvrig 167 cm høy.

Foto: Pål Joakim Pollen
Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Nordmenn vil også sette pris på muligheten for å koble på tilhenger, med en forholdsvis raus vektgrense på 1300 kg. Det på tross av at bilen kun fås med drift på forhjulene, og ikke med firehjulsdrift. Det er også rom for å laste 75 kg på taket.

Ellers kan bilen også by på varmepumpe, som seg hør og bør i vårt kalde land, og som BYD mener forlenger rekkevidden med 20 prosent i vinterkulda. Den har også mulighet for såkalt V2L via en adapter i ladeporten, som da lar deg koble til annen elektronikk via en helt vanlig stikkontakt.

Ikke noe fartsmonster

Den som er på jakt etter en sprek bil som gjør 0–100 raskest mulig må se seg om andre steder, for akkurat den øvelsen går på drøye ni sekunder på begge utgavene av bilen, som har rundt 215 hestekrefter å by på.

BYD vil tilby Seal U i to konfigurasjoner: Comfort og Design, og i tabellen under ser du hva som skiller dem:

BYD Seal U

Egenskap Comfort Design
Batteri71,8 kWh87 kWh
Rekkevidde (WLTP)420 km500 km
Forbruk (WLTP)1,99 kWh/mil2,05 kWh/mil
Maks ladeeffekt115 kW140 kW
10–80% hurtiglading42 min43 min
0–100 km/t9,3s9,6s
Vekt2020 kg2147 kg
RegnsensorNeiJa
Interiørlys i fargerNeiJa
Infotainment-skjerm12,8” (roterbar)15,6” (roterbar)
Høyttalere910 (Infinity)
Head-up displayNeiJa
Trådløs ladeplate (x2)NeiJa

Som du ser har altså design-utgaven større batteri og lengre rekkevidde, og også større infotainment-skjerm, bedre lydanlegg, head-up display og mer til. Prisforskjellen mellom de to utgavene er 3000 euro på kontinentet – i det dette skrives har vi ikke fått detaljene på norske priser ennå. Vi antar at prisforskjellen blir omtrentlig lik, og at det da vil være design-utgaven som i størst grad frir til de fleste norske kjøpere.

Det er i hvert fall gledelig å se at de to utgavene er like med tanke på sikkerhetsfunksjoner, og at dette ikke er noe man må betale ekstra for. BYD Seal U ble vurdert til fem stjerner av Euro NCAP i 2023.

Ellers er det ikke overraskende BYDs Blade-batteri som sitter i Seal U. Dette er da et LFP-batteri som hverken har nikkel eller kobolt i seg, og som vurderes sikrere enn tradisjonelle batterier. En annen fordel med LFP-batterier er at de gjerne skal lades opp til 100% i ny og ne, og at de derfor ikke degraderes like raskt.

Den setter ikke noen laderekorder med 10–80 på drøye 40 minutter, men samtidig er det da rimelig å anta at degraderingen av batteriet bør gå saktere enn normalt. Hjemme kan du for øvrig lade begge utgaver med 11 kW effekt.

Foto: Pål Joakim Pollen
Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Komfortabel innvendig

På grunn av et svært forsinket fly til Lisboa forrige mandag (da alt regnet kom) fikk vi dessverre noe begrenset tid med Seal U i denne omgangen, men det er også en bil vi har fått en prøvetur med tidligere.

Det vi i hvert fall kan slå fast, er at BYD byr på et relativt premium interiør som man ofte forbinder med noe dyrere biler. Vi satt meget godt i setene som lar seg justere åtte veier elektrisk, og de var i skinnutførelse og med både varme og ventilasjon, der sistnevnte kan være behagelig en varm sommerdag for å kjøle seg ned. Dette tilbys i begge seter foran og de ytre setene bak.

Foto: Pål Joakim Pollen
Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Plassen både foran og bak er upåklagelig – et relativt høyt gulv gjør at høye baksetepassasjerer sitter med en viss knekk i kneleddet, men også bakseteryggen har muligheter for manuell justering av vinkelen.

For den som har kjørt en bil fra BYD før, er instrumentpanel og infotainment-systemet velkjent, og vi synes det ser pent ut og er forholdsvis enkelt å betjene. BYD er også blant de få kinesiske produsentene som støtter både CarPlay og Android Auto, slik at du kan projisere appene fra mobiltelefonen din direkte på den store skjermen i bilen.

Og apropos skjermen, kan den roteres, slik at du kan velge mellom høy eller bred utgave.

Foto: Pål Joakim Pollen
Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Girvelgeren er ny og tar mindre plass enn før, og rett ved den kan du velge kjøremodus. Vi skal riktignok ikke påstå at vi merket fryktelig stor forskjell på å ha den i sport og normal.

Seal U er også blant relativt få biler som har ISOfix-feste i passasjersetet foran, i tillegg til de ytre setene bak. Tre totalt der, altså. Baksetene kan splittes 60/40.

Ellers finnes det to USB-C-porter bak (18W) og to foran (18+60W). Nevnt er at design-utgaven har to trådløse ladeplater foran, og disse har en effekt på gode 15 watt.

Myk og støysvak

Som nevnt var det ikke veldig lange turen vi fikk tatt, men den opplevde kjørefølelsen var meget behagelig, med myk fjæring og lavt støynivå selv i motorveihastigheter. Her må vi riktignok gjøre en vurdering når vi får kjørt bilen i Norge, siden asfalten her generelt er grovere enn den er i varmere strøk og derfor gir litt mer lyd fra seg.

Det skal også sies at vi kjørte design-utgaven, som i tillegg til det nevnt i tabellen har en mer lydtett frontrute.

Krappe svinger var det nok av i Lisboas trange gater, og her bestod Seal U med glans. Svingdiameteren er oppgitt til 11 meter – vesentlig bedre enn Tesla Model Y, for eksempel.

Foto: Pål Joakim Pollen
Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Inspirert av havet

Seal U er, i likhet med Seal og Dolphin, en bil i BYDs «Ocean»-serie, der designet på bilene skal være inspirert av havet. Sjefdesigner er Wolfgang Egger, som har bakgrunn både fra Alfa Romeo, Audi og Lamborghini.

Modellen har en X-formet front og markante U-formede frontlykter med skarpe, doble linser. På sidene er en tydelig øvre belte- og sideskjørtlinje, med ganske markerte hoftepartier på baksiden. Luftmotstandskoeffisienten er oppgitt til 0,32, som er godt bak de beste.

Begge utgavene av BYD Seal U kommer med panoramasoltak, som i tillegg kan stenges helt om du ønsker et mørkt tak.

Det er også mulig å bruke mobilen som nøkkel, både for å låse opp og starte bilen. Her holder man mobilen inntil NFC-sensoren på speilet for å låse opp.

Den norske importøren RSA har bestemt seg for kun å ta inn sort interiør til Norge, men vil tilby bilen i seks ulike farger.

Norske priser?

I det dette skrives har vi ikke fått de norske prisene ennå, men vi vet at importøren RSA jobber iherdig med å få en pris som gjør den konkurransedyktig kanskje særlig mot Tesla Model Y, som nylig fikk senket prisene.

Veilendende pris i Tyskland er 42/45.000 euro for de to utgavene, eller da 475.000 kroner for innstegsmodellen, men dette er da inklusiv merverdiavgift som i Tyskland er 19%. Uten denne blir prisen 385.000 kroner der, så får vi se hva de norske prisene blir når de er klare. Model Y starter i hvert fall på 422.521 kroner for versjonen med bakhjulsdrift i Norge.

Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.