Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det har gått fem og et halvt år siden General Motors solgte Opel og Vauxhall til PSA-gruppen, og dermed var det slutt på nesten 90 års tilstedeværelse i det europeiske markedet.

Slår alarm: – En trussel mot europeisk bilindustri
Europa står for tur
Men allerede i fjor vår ble det kjent at selskapet vurderte en retur, denne gangen som en ren elbil-aktør. Selskapet har planlagt å lansere hele 20 elektriske modeller innen kort tid, og de nordiske landene står først i køen i Europa, skriver Insideevs.com.
Nettstedet har snakket med GMs europasjef Jaclyn McQuaid, som bekrefter at de vil komme med en helektrisk serie biler fra mer enn ett merke til Europa, og at salget skal starte til høsten.
– Europeiske kunder bytter til elbiler raskere enn noe annet sted i verden og GM investerer 35 milliarder dollar i teknologi for elbiler og selvkjørende kjøretøy frem til 2025 for å være en viktig drivkraft i vår industris transformasjon, sier Jaclyn McQuaid.
Videre skriver Insideevs at Norge, Sverige, Danmark og Finland er landene i Europa GM vil satse i først, og at Cadillac Lyriq er en av flere biler som står på lanseringslisten. Dette er imidlertid foreløpig ikke bekreftet fra GM selv.

Lyriq kan bli første modell ut
Imidlertid har GM vært tydelige på at de ønsker å ta en posisjon i premium-segmentet, og har også tidligere mer enn antydet at Cadillac Lyriq er en høyaktuell for Europa.
Det gir i så fall mening, for Lyriq er en stor og luksuriøs elektrisk SUV som bør treffe deler av det europeiske markedet godt, ikke minst det norske.
Den kan blant annet skilte med firehjulstrekk, god plass og et batteri på 100 kWh som skal gi rekkevidde på respektable 600 kilometer. De to motorene byr på en samlet effekt på 340 hestekrefter, og ladehastigheten er oppgitt til maks 190 kW.

17 sjeldne elbil-funksjoner vi elsker
Får sterk konkurranse
Bilen ble lansert for ganske nøyaktig ett år siden i USA, og første parti på 1500 biler ble utsolgt på minutter. De første eksemplarene ble utlevert på tampen av fjoråret.
Introduksjonsprisen på utgaven med tohjulsdrift havnet der på under 60.000 dollar (den gang rundt 600.000 kroner), og vi tipper den blir liggende et sted under 700.000 i Norge.
Her vil den imidlertid få tøff konkurranse fra en rekke modeller fra andre ferske aktører, som BYD Tang, Hongqi E-HS9, Nio ES8 og ikke minst Xpeng G9.
Elbil24 kommer tilbake med flere detaljer så snart vi har dem.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.