(Elbil24): Mazda avduket i natt sin første produksjonsklare elbil. Bilen, som har fått navnet MX 30, ble vist under Tokyo Motor Show.
Den skal komme til norske veier andre halvår 2020, og prisen er ikke så voldsom. Men det er heller ikke rekkevidda …
Bærekraftig batteri
MX-betegnelsen bruker Mazda på modeller som er nyskapende eller eksperimentelle. Endelsen 30 kommer fra modellen CX30, som er en tilsvarende biltype med samme dimensjoner.

Her er sesongens beste og dårligste vinterdekk
Bilen er altså en femseters SUV, eller Sports Utility Vehicle.
Ifølge produsenten skal dette være en direkte konkurrent til Hyundai Kona. Bilen har fått et 35,5 kWh batteri, og har en rekkevidde på 200 kilometer, målt etter WLTP-metoden. Litt knapt, tenker du kanskje? Men det ligger en tanke bak.
Mazdas filosofi innebærer å tenke på hele produktets livssyklus, og ta alle faktorer inn i betraktning – inkludert utslipp ved produksjon og utnyttelse av jordas ressurser.
– Akkurat som for alle våre produkter har våre ingeniører og designere hatt et tydelig mål for vår første elbil. Den skal ha en design som skiller seg ut, den skal gi den samme gode kjøreopplevelsen som alle Mazda-modeller og ikke minst skal den bidra til lavest mulig CO₂-fotavtrykk gjennom hele sin levetid, sa Yasuhiro Aoyama, president & CEO for Mazda Motor Europe, under lanseringen.

Det er også derfor Mazda har valgt et 35,5 kWh batteri. De mener at det gir det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft.
Miljøvennlig interiør
Designmessig viser MX30 hva vi kan forvente av kommende modeller fra merket. Under temaet “Human Modern” har Mazda laget en design som er trukket i en mer futuristisk retning enn det vi kjenner fra tidligere modeller.
Målet har vært å gi MX30 et elegant men kraftfullt utseende. Bilen har fått såkalte bakhengte «freestyle»-dører, kan åpnes med en vinkel på 82 grader foran og 80 grader bak.

Innvendig har bilen fått tre ulike berøingskjermer, som kontrollerer henholdsvis infotainment, klimaanlegg og en siste som viser bilens status.
I tråd med deres bærekraft-filosofi, har de valgt materialer som er nettopp bærekraftige og miljøvennlige. I setene er det brukt kunstskinn og tekstil, og paneler er laget av resirkulert plast.
I midtkonsollene finner man detaljer laget av kork, som skal være et hint tilbake til Mazdas start som korkprodusent under navn Toyo Cork Kogyo Co. Ltd i 1920.

Pris og levering
MX30 kommer i første omgang som en såkalt First Edition-utgave. Denne er, som de fleste first edition-utgaver, proppet full av utstyr man ser for seg at kjøperen vil ha, men til en gunstig pris.
Bilen kommer blant annet metalliclakk og en ferdigmontert hjemmelader. Blant utstyret som inngår i pakken finner vi premium „Modern Confidence“ interiørtema, 18“ lettmetallfelger, Adaptiv cruise control, Head-up display projisert i frontruten, Adaptivt LED front- og fjernlyssystem, og Autobrems.

Her er Volvos første elbil
– Vi er glade for å kunne tilby denne meget attraktive pakken til norske kunder som er tidlig ute med å reservere Mazda MX-30. Vi mener bilen dekker de reelle behovene som en bybil eller bil nummer to for veldig mange nordmenn, og dermed tror vi denne pakken vil appellere til mange. Kombinasjonen av bilstørrelse, utstyrsnivå og kvalitetsfølelse er det vanskelig å slå til dette prispunktet, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR & produktsjef i Mazda Motor Norge.
Mazda åpner for forhåndsreservasjoner av MX-30 fra 23. oktober kl. 09:00 norsk tid. Det vil da være mulig å forhåndsreservere en spesialversjon kalt First Edition via mazda.no.
Prisen på nevnte First Edition er satt til kr 249.000 kroner eks. levering. Leveringene skal starte andre halvår 2020, og det forventes at de første norske kundene vil få sine biler i september.
Tekniske spesifikasjoner: | |
Motor: | Elektrisk |
Effekt | 105 kW / 140 hk |
Dreiemoment | 264 Nm |
Batteri: | Litium-ion |
Kapasitet netto/brutto | 35,5 kWh |
Rekkevidde WLTP* | Rundt 200km |
Lengde | 4.395 mm |
Bredde | 1795 mm |
Høyde | 1.570 mm |
Akselavstand: | 2.655 mm |
Pris First Edition fra: | 249.000 kroner |
I Norge | Fra høsten 2020 |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.