Hongqi E-HS9:

Rolls-Royce inspirert elbil i Norge

Skal tilby biff til pølsepris.

I NORGE: Hongqi E-HS9 er nå lansert i Norge, og vil være tilgjengelig i 2021. Foto: HBI
I NORGE: Hongqi E-HS9 er nå lansert i Norge, og vil være tilgjengelig i 2021. Foto: HBI Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) Den er en diger sak på 5,21 meter, og har en akselavstand på 3,11 meter. Dette er stort i norsk målestokk, men gevinsten er at bilen kan by på enten 6 eller 7 seter, avhengig av konfigurasjon.

Den vil også tilfredsstille andre norske krav, som mulighet for å trekke tilhenger på 1.500 kg, og mulighet for inntil 75 kg på taket.

Utover dette skal bilen by på luksuriøst utstyr i fleng, det mest moderne sikkerhetsutstyret, og luksus av dimensjoner. Bare skryt? Det virker ikke slik når man går gjennom spesifikasjonene.

Før helgen hadde importøren sin offisielle lansering for pressen, og de første bilene i landet ble vist frem.

LANG: Bilen har en lengde på over 5,2 meter, og en akselavstand på over 3 meter. Foto: Hongqi
LANG: Bilen har en lengde på over 5,2 meter, og en akselavstand på over 3 meter. Foto: Hongqi Vis mer

Tre utgaver

Bilen kommer i tre utstyrsversjoner, Comfort, Premium og Exclusive. Førstnevnte får et mindre batteri på 85 kWh, som skal gi en rekkevidde på 400 kilometer, etter WLTP-standarden. De to neste får et batteri på 99 kWh, som skal holde til 450 kilometer.

Større batteri betyr også mer krefter, for mens minste utgave gjør akselerasjonen til 100 km/t på 6,5 sekunder, når samme fart på 4,9 sekunder med de to neste utgavene.

Toppfarten er begrenset til 200 km/t på alle tre.

I Europa får bilen CCS2 ladestandard, og kan hurtiglades med en effekt på inntil 120 kW. Dette er ikke best i klassen, men akseptabelt.

LUKSUS: Såvel utvendig som innvendig skaper Hongqi et inntrykk av det eksklusive. Foto: Hongqi
LUKSUS: Såvel utvendig som innvendig skaper Hongqi et inntrykk av det eksklusive. Foto: Hongqi Vis mer

Topp utstyrt

De kinesiske produsentene må nok finne seg i å få en trang fødsel i Europa dersom de ikke har noe ekstra å lokke med - enten i form av utstyr, eller i form av pris. Hongqi ser ut til å prøve en kombinasjon, for her mangler det ingen ting av rent utstyr. I tillegg er den priset langt lavere enn det som må anses som de nærmeste konkurrentene.

Av utstyr har den omtrent alt du kan komme på, og byr i tillegg på opp til tre skjermer i hele dashbordets bredde. Den kan naturligvis leveres med skinninteriør og den har panorama glasstak. I tillegg har de to øverste utstyrsnivåene mulighet for selvkjøring i nivå 3 og 4, når dette blir tilgjengelig. Det den ikke har per i dag kan oppdateres over nettet - en såkalt OTA-oppdatering (Over The Air).

Nå skal vi være de første til å minne om at bilene ikke er testet, og vi kjenner dem kun basert på egne utsagn og utstyrslister.

Men det er ingen tvil om at Hongqi mener alvor. De er en del av FAW-gruppen, som er en av Kinas største bilprodusenter. De fire siste årene har de doblet produksjonsantallet hvert eneste år, og nå entrer de altså det europeiske markedet.

Gener fra Rolls-Royce

Det er blitt ganske vanlig at kinesiske bilprodusenter kjøper seg erfaring og kunnskap fra mer etablerte konkurrenter. Det er også gjort i tilfellet Hongqi, som i 2018 hentet designeren Giles Taylor fra selveste Rolls-Royce. I 2019 viste han frem modellen E115 på bilmessen i Frankfurt, konseptbilen som i ettertid er blitt nettopp E-HS9.

Taylor har tydelig tatt med seg noen gener som er klonet inn i Hongqi E-HS9, for det massive designspråket levner liten tvil. Dette er ment å være et kinesisk statussymbol.

Så gjenstår det å se om grepene vil virke like godt i Norge som i Kina, emn merket MG har allerede vist at alt kan selges i stort antall, så lenge prisen er riktig.

Hongqi E-HS9

. Comfort Premium Exclusive
Introduksjonspris599.900684.900759.900
Veil pris620.000700.000780.000
Seter7 seter7 seter6 seter
Motor:2 x elektrisk2 x elektrisk2 x elektrisk
Hjuldrift:4WD4WD4WD
Effekt:436 hk551 hk551 hk
Dreiemoment:600 Nm750 Nm750 Nm
0-100 km/t:6,5 sek.4,9 sek.4,9 sek.
Toppfart:200 km/t200 km/t200 km/t
Batteri:Litium-ionLitium-ionLitium-ion
Kapasitet brutto (netto):84 (76,5) kWh99 (90) kWh99 (90) kWh
Rekkevidde:380 km450 km450 km
Ombordlader:11 kW11 kW11kW
Hurtiglading:100 kW100 kW100 kW
LxBxH:521x201x171 cm521x201x171 cm521x201x171 cm
Egenvekt:2512 kilo2630 kilo2610 kilo
Akselavstand:311 cm311 cm311 cm
Bakkeklaring20 cm20 cm20 cm
Tilhengervekt:1.500 kg1.500 kg1.500 kg
Taklast:75 kg75 kg75 kg

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.