Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Den er en diger sak på 5,21 meter, og har en akselavstand på 3,11 meter. Dette er stort i norsk målestokk, men gevinsten er at bilen kan by på enten 6 eller 7 seter, avhengig av konfigurasjon.
Den vil også tilfredsstille andre norske krav, som mulighet for å trekke tilhenger på 1.500 kg, og mulighet for inntil 75 kg på taket.
Utover dette skal bilen by på luksuriøst utstyr i fleng, det mest moderne sikkerhetsutstyret, og luksus av dimensjoner. Bare skryt? Det virker ikke slik når man går gjennom spesifikasjonene.
Før helgen hadde importøren sin offisielle lansering for pressen, og de første bilene i landet ble vist frem.

Tre utgaver
Bilen kommer i tre utstyrsversjoner, Comfort, Premium og Exclusive. Førstnevnte får et mindre batteri på 85 kWh, som skal gi en rekkevidde på 400 kilometer, etter WLTP-standarden. De to neste får et batteri på 99 kWh, som skal holde til 450 kilometer.
Større batteri betyr også mer krefter, for mens minste utgave gjør akselerasjonen til 100 km/t på 6,5 sekunder, når samme fart på 4,9 sekunder med de to neste utgavene.
Toppfarten er begrenset til 200 km/t på alle tre.
I Europa får bilen CCS2 ladestandard, og kan hurtiglades med en effekt på inntil 120 kW. Dette er ikke best i klassen, men akseptabelt.

Topp utstyrt
De kinesiske produsentene må nok finne seg i å få en trang fødsel i Europa dersom de ikke har noe ekstra å lokke med - enten i form av utstyr, eller i form av pris. Hongqi ser ut til å prøve en kombinasjon, for her mangler det ingen ting av rent utstyr. I tillegg er den priset langt lavere enn det som må anses som de nærmeste konkurrentene.

BYD Tang - kinabilen du gjerne vil ha
Av utstyr har den omtrent alt du kan komme på, og byr i tillegg på opp til tre skjermer i hele dashbordets bredde. Den kan naturligvis leveres med skinninteriør og den har panorama glasstak. I tillegg har de to øverste utstyrsnivåene mulighet for selvkjøring i nivå 3 og 4, når dette blir tilgjengelig. Det den ikke har per i dag kan oppdateres over nettet - en såkalt OTA-oppdatering (Over The Air).
Nå skal vi være de første til å minne om at bilene ikke er testet, og vi kjenner dem kun basert på egne utsagn og utstyrslister.
Men det er ingen tvil om at Hongqi mener alvor. De er en del av FAW-gruppen, som er en av Kinas største bilprodusenter. De fire siste årene har de doblet produksjonsantallet hvert eneste år, og nå entrer de altså det europeiske markedet.

Disse 40 elbilene kommer i 2021
Gener fra Rolls-Royce
Det er blitt ganske vanlig at kinesiske bilprodusenter kjøper seg erfaring og kunnskap fra mer etablerte konkurrenter. Det er også gjort i tilfellet Hongqi, som i 2018 hentet designeren Giles Taylor fra selveste Rolls-Royce. I 2019 viste han frem modellen E115 på bilmessen i Frankfurt, konseptbilen som i ettertid er blitt nettopp E-HS9.
Taylor har tydelig tatt med seg noen gener som er klonet inn i Hongqi E-HS9, for det massive designspråket levner liten tvil. Dette er ment å være et kinesisk statussymbol.
Så gjenstår det å se om grepene vil virke like godt i Norge som i Kina, emn merket MG har allerede vist at alt kan selges i stort antall, så lenge prisen er riktig.
Hongqi E-HS9
. | Comfort | Premium | Exclusive |
Introduksjonspris | 599.900 | 684.900 | 759.900 |
Veil pris | 620.000 | 700.000 | 780.000 |
Seter | 7 seter | 7 seter | 6 seter |
Motor: | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Hjuldrift: | 4WD | 4WD | 4WD |
Effekt: | 436 hk | 551 hk | 551 hk |
Dreiemoment: | 600 Nm | 750 Nm | 750 Nm |
0-100 km/t: | 6,5 sek. | 4,9 sek. | 4,9 sek. |
Toppfart: | 200 km/t | 200 km/t | 200 km/t |
Batteri: | Litium-ion | Litium-ion | Litium-ion |
Kapasitet brutto (netto): | 84 (76,5) kWh | 99 (90) kWh | 99 (90) kWh |
Rekkevidde: | 380 km | 450 km | 450 km |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW | 11kW |
Hurtiglading: | 100 kW | 100 kW | 100 kW |
LxBxH: | 521x201x171 cm | 521x201x171 cm | 521x201x171 cm |
Egenvekt: | 2512 kilo | 2630 kilo | 2610 kilo |
Akselavstand: | 311 cm | 311 cm | 311 cm |
Bakkeklaring | 20 cm | 20 cm | 20 cm |
Tilhengervekt: | 1.500 kg | 1.500 kg | 1.500 kg |
Taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.