Så mange biler har forsvunnet fra veiene

Statens vegvesen oppsummerer hvordan ett år med coronatiltak har påvirket folks kjørevaner.

HVER FJERDE PERSONBIL FORSVANT: Personbiltrafikken stupte etter nedstengningen, mens tungbiltrafikken økte - spesielt mot slutten av året. Illustrasjon: Statens vegvesen
HVER FJERDE PERSONBIL FORSVANT: Personbiltrafikken stupte etter nedstengningen, mens tungbiltrafikken økte - spesielt mot slutten av året. Illustrasjon: Statens vegvesen Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): - Dere må belage dere på hjemmekontor, i hvert fall ut neste uke.

Dette var beskjeden vi fikk fra vår egen ledelse 12. mars 2020. Ett år senere har mange knapt vært innom kontorlokalene våre på Hasle i Oslo. Ingen hadde i sin villeste fantasi forestilt seg hva som stod foran oss.

Skoler, barnehager, universitet og høyskoler stengte. Det samme skjedde med frisører, treningssentre og svømmehaller. Fritidsreiser ble frarådet, og hvem kan vel glemme forbudet mot å oppholde seg på hytta, dersom den lå utenfor hjemkommunen.

Én av fire biler ble borte

Alt dette ga store utslag i trafikken på veiene for lette kjøretøy (kjøretøy inntil 5,6 meter). Nedgangen var på 24 prosent i mars og 26 prosent i april, viser trafikktall fra Statens vegvesen.

Fra den 21. april ble det igjen tillatt å reise til hytter og fritidsboliger, noe som førte til økt helgetrafikk igjen, spesielt i mai.

Trafikken tok seg videre opp i juni, i en periode med flere lettelser på tiltakene. Da var trafikken tilbake på nivået fra 2019, og i juli økte trafikken for første gang siden nedstengningen, med 3 prosent.

På grunn av anbefalingene om å unngå kollektivtransport, var trafikken på nivå med 2019 både i august, september og oktober.

Økt tungtrafikk

Men så økte smitten og trafikken sank igjen. I november sank den med 9 prosent og i desember med 5 prosent. I perioden økte imidlertid trafikken for tunge kjøretøy med henholdsvis 4 og 9 prosent, noe som sannsynligvis skyldtes økt nett- og julehandel, ifølge Statens vegvesen.

Året sett under ett, var det 6,1 prosent mindre trafikk på norske veier enn i 2019, ifølge vegvesenet.

- Vegtrafikkindeksen 2020 viser tydelig at hjemmekontor og reiserestriksjoner har påvirket folks reisevaner i stor grad siden mars 2020. Mobiliteten i samfunnet har gått ned og nordmenn har lyttet til regjeringens råd og anbefalinger, sier direktør Per Morten Lund i Statens vegvesen.

- Det har vært et helt spesielt år for vegtrafikken. Det vil bli interessant å se hvordan pandemien vil endre reisevanene våre og hvilke konsekvenser det vil få på sikt, avslutter Lund.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer