Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Selv om høsten og forvinteren har vært våtere og mildere enn normalt mange steder, er det på høy tid å få skodd om bilen. Stadig flere steder kryper temperaturen ned mot og under null grader, spesielt på nettene. Underkjølt regn, snø og sludd kan gi livsfarlige forhold på veiene - spesielt hvis du fortsatt kjører på sommerdekk.
Mange slurver
I en undersøkelse utført av analyseselskapet YouGov på oppdrag fra dekkprodusenten GoodYear, kommer det fram at mer enn hver fjerde norske bilfører har kjørt med sommerdekk selv om det har vært nødvendig med vinterdekk. Fire prosent oppgir at det skjer hvert år.
Og kanskje vel så oppsiktsvekkende: Hele 33 prosent av respondentene er enten likegyldige eller mener det er mindre viktig å bytte til vinterdekk i god tid før vintersesongen.
Undersøkelsen er basert på 1002 intervjuer gjort via internett i perioden 10. oktober til 5. november i år.

Få saltet av bilen
Slik er reglene
Det er i utgangspunktet ikke påbudt å kjøre med vinterdekk, men ifølge Statens vegvesen er det du som sjåfør som er ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep, hele året. Siden sommerdekk ikke gir tilstrekkelig veigrep på vinterføre, må du bruke vinterdekk under slike forhold.
Det er også krav om at dekk som benyttes etter 1. november skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde. Kravet gjelder til og med første søndag etter 2. påskedag i Sør-Norge, og mellom 16. oktober og til og med 30. april i Nordland, Troms og Finnmark. I denne perioden kan du også kjøre med piggdekk.
Resten av året er kravet minst 1,6 millimeter mønsterdybde.

Inntil 30 meter lengre bremselengde
Det er imidlertid ikke bare mønsterdybde og dekktype som må vurderes. Dekk er å regne som ferskvare som taper seg over tid. Etter sju-åtte år kan du gjøre regning med at veigrepet er betydelig redusert, selv om mønsterdybden er langt over minstekravet.
Dinside har testet bremselengden på brukte dekk med med fem millimeter mønsterdybde og sammenlignet mot nye dekk. Forskjellene var til dels svært store, bremselengden var opptil 30 meter lengre på de brukte dekkene.
I videoen under kan du se konsekvensene av å bruke dårlige dekk.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.