På mange av de typiske ferieveiene står betalings-bommene tett i tett. Alle verst er veien fra Oslo oppover Gudbrandsdalen. Dette er uten tvil Norges dyreste hyttevei. Kjører du en bensinbil eller dieselbil uten Autopass-avtale, kan regningen komme på over 1 000 kroner tur-retur Sandvika utenfor Oslo til Otta og hjem igjen.
For alle som kjører elektrisk bil er situasjonen en helt annen. Da snakker vi om to-tre hundre kroner på den samme turen. Men det forutsetter en ting – og det er her mange ferske elbil-eiere går på en skikkelig smell: Du må ha tegnet en avtale om Autopass og ha bombrikke i bilen.

Nå vil regjeringen krympe denne elbilfordelen
Et bom-sjokk
Vi har sjekket prisen i bommene for elbiler med og uten bombrikke på fire av de mest populære ferie-strekningene, og konklusjonen er klar: Legger du ut på ferieturen uten bombrikke, koster det deg mange hundrelapper.

På den omtalte turen fra Sandvika til Otta og hjem igjen, betaler du for eksempel 273 kroner dersom du har en Autopass-avtale. Har du ikke en avtale, er prisen 884 kroner, ifølge Bompengekalkulator.no. Dette går for å være den best oppdaterte kalkulatoren når det gjelder prisene i bommene.
Må ha Autopass-avtale
Kjører du fra Lillestrøm til Kristiansand og tilbake, koster det deg 186 kroner med og 453 kroner uten avtale og bombrikke. Strekningene fra Bergen til Geilo og fra Sandvika til Hvaler, er blant de rimeligere ferieveiene.

Ny løsning skal fjerne bompengefelle
Mange tror at systemene i bommene kjenner igjen elbilene på registreringsskiltene og at det automatisk gir deg rabatt. Slik er det ikke. For å få elbil-rabatten, må du ha en Autopass-avtale.
90 nye bommer
I fjor tok staten inn 13,1 milliarder kroner i bompenger. Synes du dette var mye, er det liten trøst å hente. I år vil statens bompengeinntekter øke til 16 milliarder. Til sammenlikning tok staten inn 3 milliarder kroner i bommene i 2005.

Og dyrere skal det bli å kjøre på norske veier. I år og de neste årene er det allerede vedtatt 15 nye bomprosjekter med over 90 bommer som skal finansiere nye veiprosjekter, viser en oversikt fra Statens vegvesen.
Fra dyrt til enda dyrere
Blant annet er prosjektet E6 Moelv - Lillehammer - Øyer, med blant annet ny bru over Mjøsa, under planlegging. Etter hvert som de forskjellige strekningene blir ferdige kommer det nye bommer her. Dette kan bety enda et par hundrelapper i bompenger på denne strekningen.
Leder for strategi og bærekraft i Nye Veier, Arild Nygård, bekrefter at det ikke er noen endring i den bompenge-proposisjonen som Stortinget har vedtatt:

Tidenes bompenge-smell for nordmenn
Nye bypakker
- Vi planlegger fire nye bommer på d E6 nord for Moelv etter hvert som E6 bygges ut, forteller Nygård.
Både i Tromsø og Ålesund er nye såkalte «bypakker» med mange bommer i ferd med å startes opp for å finansiere oppgradering av veier, sykkelveier, kollektivtransport og så videre.
Har du ikke allerede en Auopass-avtale, bør du altså skaffe deg det så fort som mulig. Det sparer deg for mye penger i løpet av året.
BOMPENGER MED ELBIL PÅ FIRE FERIE-STREKNINGER
Strekning | Med Autopass | Uten Autopass |
Sandvika/Oslo - Otta | kr 273,- | kr 884,- |
Fyllingsdalen/Bergen - Geilo | kr 138,- | kr 326,- |
Lillestrøm - Kristiansand | kr 186,- | kr 453,- |
Sandvika/Oslo - Hvaler | kr 54,- | kr 149,- |
Kilde: Bompengekalkulator.no. Tur-retur med elbil
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.