Degradering av batteri:

Så mye taper batteriet seg

I Teslas årsrapport kommer det frem hvor mye batteriene degraderes over tid.

Fremdriftsbatteriene i elbiler degraderes mindre enn mange tror, i hvert fall om vi skal tro Teslas siste årsrapport. Her Fra Skoda-fabrikken i Mladá Boleslav, Tsjekkia. Foto: Pål Joakim Pollen
Fremdriftsbatteriene i elbiler degraderes mindre enn mange tror, i hvert fall om vi skal tro Teslas siste årsrapport. Her Fra Skoda-fabrikken i Mladá Boleslav, Tsjekkia. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): En ting mange er skeptiske til med tanke på å kjøpe elbil, er hvor mye fremdriftsbatteriet taper seg med tiden.

De fleste bilprodusenter gir en garanti på at batteriet skal ha minst 70 prosent av opprinnelig kapasitet etter 8 år eller 160.000 kjørte kilometer, men skal vi tro Teslas tall fra deres siste årsrapport, er ikke dette nødvendigvis noen stor risiko for bilprodusentene å love.

Liten grunn til bekymring

Vi blir ofte spurt: Blir jeg nødt til å bytte ut batteriet en gang i fremtiden? Svaret er nei. Siden vi har solgt biler i mer enn et tiår, har vi et pålitelig datasett som viser oss degraderingen over tid, heter det seg i rapporten

Der har Tesla sett på hvordan det står til med batteriet etter 200.000 kjørte miles, eller da drøye 320.000 kilometer, som er den gjennomsnittlige lengden biler går i USA før de skrotes. Tallmaterialet er fra eldre S og X-modeller.

– Alle batterier utsettes for slitasje sier batteriforskeren, men du kan selv være med på å påvirke hvor fort det skjer. Vis mer

Fasiten er at batteriene i snitt har tapt 12 prosent av sin opprinnelige kapasitet etter 200.000 miles.

Gjennomsnittlig batterireduksjon (og standardavvik) for Teslas biler etter kjørelengde.
Gjennomsnittlig batterireduksjon (og standardavvik) for Teslas biler etter kjørelengde. Vis mer

Det betyr altså at en bil som opprinnelig hadde 60 mil rekkevidde da den var ny, vil ha en rekkevidde på snaue 53 mil etter denne over 300.000 kjørte kilometer.

Alder spiller inn

Tesla nevner på samme side at alderen på batteriet også er en viktig faktor med tanke på degradering.

At batterikapasiteten synker såpass fort til venstre i grafen kan altså dels forklares med at man der også finner biler som er kjørt lite, men eid lenge.

Selskapet har planer om å dele tilsvarende statistikk for nyere batterier med annen kjemi når de har tilstrekkelig med data.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.