Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det er Reuters som har gjort en analyse av salgstallene for fjorårets tredje kvartal. Der har de sett på hvor mye ni ulike bilprodusenter tjener – eller taper – per solgte bil.
Tesla senket riktignok prisene på Model 3 og Model Y voldsomt i januar, men er definitivt produsenten som best kan hanskes med en slik prisreduksjon. Tallene fra Reuters viser nemlig at Tesla tjente rundt 96.500 kroner per solgte bil i fjorårets tredje kvartal.
Fortsetter etter videoen
Derfor tjener de så godt
Det forklares blant annet med at Tesla har gjort store investeringer i produksjonsanleggene, der de kan støpe få og store deler, i tillegg til at de har innlemmet både batteriproduksjon og andre deler av forsyningskjeden i sine fabrikker.
I diagrammet under kan du se hvordan inntjeningen er per bil for de ni produsentene. Den lyse stolpen er fra fjerde kvartal 2020:
Nio taper mest
Kinesiske Nio kommer svakest ut i Reuters statistikk og tapte nesten 200.000 kroner per solgte bil. Også Xpeng går på store tap per solgte bil, mens Ford er tredjemann under streken.
Etter Tesla er det General Motors som har den beste inntjeningen per bil, men det er langt bak Tesla – snaue 22.000 kroner eller da under en fjerdedel av Teslas overskudd per solgte bil.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.