Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): De fleste bil- og batteriprodusentene er enige om at neste generasjon elbilbatterier blir såkalte faststoffbatterier (solid state).
Kort fortalt er målet at disse batteriene skal ha langt større energitetthet enn dagens litium-batterier. De består dessuten av færre skadelige og giftige stoffer, utvikler mindre varme, lades raskere og varer lenger.
Ulempene er først og fremst knyttet til kostnader. Fram til nå har det rett og slett vært altfor kostbart å produsere faststoffbatterier kontra konvensjonelle batterier. Det gjenstår også mye testing for å forsikre seg om at batteriene yter som forventet under selv de mest krevende forhold.

Full fart mot neste generasjon elbil-batterier
Mer enn 100 mil på fulladet batteri
Når kostnadsbildet er under kontroll og alle barnesykdommene er ryddet av veien, forventer mange at det vil bli vanlig å se en økning i energitettheten i typiske faststoffbatterier på 50-100 prosent i forhold til dagens batterier.
Dermed kan en rekkevidde på 50 mil kanskje dobles til 100, og det er nettopp denne rekkevidden den kinesiske bilprodusenten SAIC har planer om for sine fremtidige elbiler.
Hvis du ikke kjenner til SAIC, kan vi opplyse at det er en av Kinas aller største bilprodusenter, med en årlig produksjon på mer enn fem millioner kjøretøy.
I Norge er de blant annet representert med bilmerkene MG og Maxus. SAIC har også et samarbeid med Volkswagen om produksjon av Audi, Skoda og Volkswagen-modeller i Kina.

NÅ: 55 elbiler over 50 mil
Klare allerede i 2025
Og fremtiden er nær, skal vi tro kineserne. Selskapet har den siste tiden jobbet tett om utviklingen av et faststoffbatteri med QingTao Energy Development, og har tidligere uttalt at målet var å lage et batteri som skal gi SAIC-elbilene minst 1000 kilometer rekkevidde.
I et møte med investorene tidligere denne uka, kom det fram at de nå girer opp utviklingen, med mål om å kunne masseprodusere elbiler med faststoffbatteri allerede i 2025.
Dette skal ha kommet som en overraskelse på deler av batteribransjen, der mange har vært litt mer forsiktige med anslag om når de vil ha klare sine første faststoffbatterier.
Volkswagen, Hyundai, Toyota, Nissan og en rekke andre bilprodusenter investerere store summer i utviklingen av faststoffbatterier. Flere av dem har uttalt at de forventer at faststoff vil være dominerende batteriteknologi i elbiler i 2030.
Fortsetter etter videoen
Mellomstadium allerede i år
Flere konkurrenter, deriblant BYD, Seres og NIO, jobber samtidig med såkalte semi-faststoffbatterier, som skal være klare allerede i år.
Dette er en hybridløsning - et mellomstadium mellom dagens litium-ion-teknologi og faststoffbatterier. Elektrolytten, som normalt er en flytende væske, er blitt blandet med faste partikler for å danne en halvfast blanding. Dette fører til økt tetthet, noe som gir bedre kontakt mellom elektroden og elektrolytten.
Som et resultat har disse batteriene lavere intern motstand, høyere energitetthet og bedre sikkerhet sammenlignet med tradisjonelle batterier med flytende elektrolytt. De er også mer motstandsdyktige mot lekkasje og brann.
NIO sitt batteri vil ha en kapasitet på 150 kWh, og man forventer rekkevidder på inntil 100 mil på enkelte av selskapets mest energieffektive elebiler.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.