Batterier for elbiler

Satser 2 milliarder på norsk batterifabrikk

Selskapet Vianode har besluttet å investere i en ny fabrikk for bærekraftige batterimaterialer på Herøya.

Foto: Vianode
Foto: Vianode Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): - Den globale etterspørselen etter batterier vokser raskt, drevet av det grønne skiftet. Samtidig er det ikke tilstrekkelig opptrapping når det gjelder produksjon av batterimaterialer. Europa står overfor en betydelig mangel på grafittmaterialer frem mot 2030, en utfordring Vianode har som mål å løse, sier daglig leder Stian Madshus i Vianode Europa.

Vianode er et selskap eid av Elkem, Hydro og Altor, som nå har besluttet å investere stort i en ny fabrikk for bærekraftige batterimaterialer.

Nyheten betyr samtidig at Hydro igjen er engasjert i planer om batterifabrikk i Norge. Elbil24 har tidligere skrevet om da Hydro, Equinor og Panasonic skrinla liknende planer.

Behov i bilbransjen

Vianodes nye fabrikk er plassert på Herøya Industripark i Telemark og investeringen skal bidra til nye, industrielle arbeidsplasser og produksjon av kritiske batterimaterialer.

I en pressemelding skriver Vianode at dette er et viktig skritt i arbeidet med å etablere en komplett batteriverdikjede i Norge for det europeiske markedet.

- Myndigheter og bilprodusenter er også i økende grad fokusert på bærekraftige verdikjeder og her har Vianode et unikt utgangspunkt for å utgjøre en forskjell med vårt lave CO2-avtrykk, sier Madshus.

2 millioner elbiler

Den nye batterifabrikken skal ifølge Vianode produsere anodemateriale tilsvarende behovet til rundt 20.000 elektriske kjøretøy i året innen 2024.

Anoden utgjør cirka 15 prosent av batteriets vekt i en elbil. I en mellomstor elbil vil det typisk kunne være rundt 70 kilo grafitt, som anodemateriale.

Fortsetter etter videoen

– Alle batterier utsettes for slitasje sier batteriforskeren, men du kan selv være med på å påvirke hvor fort det skjer. Vis mer

I pressemeldingen skriver Vianode at deres grafittmaterialer er produsert med opptil 90 prosent lavere CO2-utslipp enn dagens standardmaterialer. Materialene forbedrer egenskapene i batterier og bidrar blant annet til raskere lading, økt rekkevidde og lengre levetid, samt forbedrer sikkerheten og gjør det enklere å resirkulere batteriene.

Vianode viser til en større investeringsplan og har som mål å levere batterimaterialer til 2 millioner elbiler per år innen 2030. Dette vil i så fall dekke en betydelig andel av det globale elbilmarkedet.

Vil ansette flere

Vianode ble grunnlagt i 2021 og har i dag rundt 60 ansatte. Dagens investeringsbeslutning betyr at selskapet skal rekruttere rundt 100 nyansatte, som vil øke antallet ansatte til rundt 160 innen utgangen av 2023.

Selskapet har ambisjoner om å doble antallet ansatte til 300 innen utgangen av 2026. Inkludert ringvirkninger betyr dette rundt 1000 arbeidsplasser totalt.

Vianodes industrielle pilot for batterimaterialer i Kristiansand har vært i drift siden april 2021. Med den nye fabrikken på Herøya er målet å bygge et industrielt ledende selskap innen avanserte batterimaterialer i Europa og for det globale markedet.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.