Autonom kjøring:

Satses stort på selvkjørende biler

Investerer store summer i digitalisering.

RATTLØST: Det vil gå lange tider før biler uten ratt havner på norske veier. Produsentene satser likevel hardt. Foto: GM
RATTLØST: Det vil gå lange tider før biler uten ratt havner på norske veier. Produsentene satser likevel hardt. Foto: GMVis mer

(Elbil24):

Audi ser ut til å smi mens e-tronjernet er varmt.

Ifølge nettstedet autonews.com sier selskapet at de har planlagt å satse et tresifret milliardbeløp de neste 5 årene på blant annet elektrisk mobilitet.

Systematisk tilnærming

Frem mot 2023 vil selskapet bruke hele 14 milliarder euro, eller i overkant av 135 milliarder kroner på elektrisk mobilitet, digitalisering og autonom kjøring, eller selvkjørende biler.

– Vi tar en svært systematisk tilnærming til elektrisk mobilitet og vil bli mye mer fokusert i fremtiden, sa Audis midlertidige administrerende direktør, Bram Schot, i en uttalelse.

Til sammenlikning har BMW uttalt at de vil investere 7 milliarder euro de neste årene, mens Mercedes-Benz investerer 10 milliarder euro. Ergo er det ikke noe tvil om at blant annet selvkjørende biler er på agendaen til flere av de store bilprodusentene om dagen.

Flere biler på trappene

Audi har den siste tiden introdusert tre ny-generasjons elbiler. Den første, e-tron SUV, blir nå rullet ut i Europa. E-tron Sportback kommer sent neste år.

Audi ga et glimt av den tredje modellen, e-tron GT, med en konseptbil på Los Angeles auto show i forrige måned. GT konseptets produksjonsversjon skal etter planen rulles ut for salg i 2020 som en konkurrent til Tesla Model S.

Bilprodusenten jobber med Porsche for å utvikle en ny elektrisk plattform kalt PPE (premium arkitekturelektrifisering) for store elbiler.

I 2025 vil produsenten tilby ca 20 elektrifiserte modeller, hvorav omtrent halvparten vil være full-elektriske biler. Flere disse vil ha autonom kjøring på nivå 4 og 5, av totalt 7 nivåer.

Vil effektivisere arbeidet

Audi sa at de også jobber svært fremtidsrettet med digitaliseringen av sine biler og fabrikker, og utvider forretningsmodellen med nye digitale tjenester som "funksjoner på etterspørsel".

For å finansiere investeringene lanserte selskapet et kostnadsbesparende program kalt Audi Transformation Plan, med sikte på å redusere kompleksitet, utnytte synergier og identifisere og avbryte aktiviteter som ikke lenger er relevante for kundene.

Det er sagt at restruktureringen vil generere 1 milliard euro i inntektsvekst allerede i år, skriver autonews.