Jaguar:

Satt av 1 milliard til bøter

Tilfredsstiller ikke kravene. Da er det bare å punge ut.

Jaguar Land Rover: Har solgt for få elbiler, og må derfor betale store bøter. Foto: JLR
Jaguar Land Rover: Har solgt for få elbiler, og må derfor betale store bøter. Foto: JLR Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Lurer du på hvor mye det koster å lade elbilen hjemme? Sjekk pris på din elbil i vår ladekalkulator her

(Elbil24:) Det begynner å brenne under beina på en del bilprodusenter, etter at det ble innført bøter til de av produsentene som ikke klarer å tilfredsstille utslippskravene.

Det vanker som kjent store bøter dersom produsentene ikke klarer å komme under utslippskravet på 95 gram CO2 per kilometer i snitt for hele porteføljen.

Dette er riktig nok et gjennomsnittstall for alle produsentene, for ikke alle produsentene har like krav. Klarer man ikke de respektive kravene må det betales heftige bøter for hvert gram man havner over kravet, og det betales per bil man har produsert og solgt. Det blir raskt enorme beløp av slikt.

Den sure svie

Jaguar er en av produsentene som nå innser at dette går galt avsted. De melder nå at de regner med å måtte betale, og har derfor satt av hele 90 millioner pund, omregnet til 1,1 milliarder norske kroner for å betale sin straff.

- Vi er ikke glad for å ikke tilfredstille kravene i 2020, men en rekke forhold er tatt ut av vår kontroll, forteller sjefen for finansene i selskapet, Adrian Mardell, til bransjenettstedet Automotive News.

Jaguar har naturligvis vurdert alle alternativer, for det finnes måter å omgå regelverket på. Men felles for alle tiltak er at de kommer med en pris. Ingen av dem er gratis.

Lag elbiler

Elbilen er i dette regnestykket en reddende engel, for de av produsentene som har slike i porteføljen. Elbilen har som kjent null i utslipp, og reduserer derfor gjennomsnittsutslippet kraftig.

Dette gir produsentene rom for å han noen modeller som slipper ut for mye i porteføljen.

Jaguar Land Rover har mange slike modeller i porteføljen, men bare én elbil, i-Pace. Snart lanerserer de en rimeligere versjon av i-Pace med redusert effekt, i håp om å få opp interessen og salget. Men dette vil på langt nær utgjøre nok til å demme opp for de store bøtene.

Valgene er ...

Dersom en bilprodusent ser at det blir vanskelig å holde seg på riktig side av utslippskravet, har de flere måter å komme seg ut av denne knipa på. Men denne omstillingen tar tid, som ikke alle har, og alle alternativene koster enormt med penger.

De produsentene som ser at de ikke greier utslippskravene sine har derfor i praksis tre muligheter.

De kan enten redusere salget av biler som trekker utslippet opp, de kan akseptere å måtte betale den boten som måtte komme, eller de kan kjøpe goodwill, såkalte «credits», fra andre bilprodusenter som ligger godt an til å klare utslippskravene.

Tjener fett

Tesla er en av dem som ligger svært god an til å klare kravene, ettersom de ikke har en eneste bil i porteføljen som slipper ut CO2. De tjener derfor enorme beløp hvert eneste år ved å selge sine credits til andre bilprodusenter.

I fem kvartaler på rad har Tesla meldt om sorte tall på bunnlinja – at de tjener penger. For tredje kvartal i år stod det igjen 331 millioner positive dollar på bunnlinja, når alt var talt opp.

Samme kvartal solgte de såkalte credits for 397 millioner dollar, altså mer enn den samlede inntjeningen, noe som ville ført Tesla i rødt dersom de ikke hadde hatt disse inntektene.

Slik har det også vært ved de foregående kvartalsrapportene. FCA-gruppen er deres desidert største kunde av credits, ettersom Fiat og Chrysler ellers ikke ville kommet i mål uten å betale heftige bøter - slik Jaguar nå regner med å måtte gjøre.

Kortsiktig løsning

På sikt er det naturligvis ikke økonomisk bærekraftig å kjøpe seg ut på denne måten, verken gjennom credits eller bøter. Men det gir produsentene tid til å omstrukturere hele porteføljen til å bli bærekraftig med tanke på klimatiske forhold, noe som er hele hensikten. Verdiskaping er hele nøkkelen.

Det er en selvfølge at pengene for Jaguar Land Rover sin del ville kommet bedre til rette i form av produktutvikling av nye modeller med lavere utslipp, enn å lempe en halv pengebinge over til myndighetene.

Men Jaguar Land Rover er garantert ikke de eneste på listen over produsenter som må innse at de ryker på bøter, så hvem blir neste?

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer