Satte ny rekkevidderekord: 136 mil

Ingen andre nullutslipps-biler har kjørt lenger uten å få tilført energi. Guinness har godkjent turen som ny verdensrekord.

MIRAI: Det var en slik bil, hydrogen-elektriske Toyota Mirai, som nylig satte verdensrekord i rekkevidde for nullutslippsbiler. Foto: Bjørn Eirik Loftås
MIRAI: Det var en slik bil, hydrogen-elektriske Toyota Mirai, som nylig satte verdensrekord i rekkevidde for nullutslippsbiler. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Myndighetene og bilbransjen forbereder seg på at det ikke skal selges en eneste nybil med tradisjonell forbrenningsmotor i 2025. For de fleste av oss er det ensbetydende med at det kun skal selges batterielektriske biler, men noen bilprodusenter håper det også blir plass til en annen kategori nullutslippsbiler: De hydrogen-elektriske.

Se etter HY-skilt

Det ruller allerede en del hydrogen-elektriske biler på norske veier, men de er relativt fåtallige, i hvert fall foreløpig. Men skulle du se en bil foran deg i køen med registreringsnummer som starter på HY, kan du være trygg på at det som kommer ut fra røret bak, kun er vann og vanndamp.

Derfor gjelder samme regler for hydrogen-elektriske biler som for de batterielektriske: Ingen engangsavgift ved registrering, ingen moms og du får alle de andre fordelene - som redusert veiavgift og lavere satser i bomstasjonene.

Toyota er én av bilprodusentene som har stor tro på at hydrogen blir å regne med i årene framover. De er aktuelle i Norge med en ny generasjon Mirai, en stor og sportslig sedan som definitivt ble lagt merke til langs veiene da Elbil24 prøvekjørte den i vår.

Nesten som å fylle bensin

I motsetning til vanlige elbiler, lagres ikke energien i Mirai i batteripakker, men i tre trykktanker. Det tar rundt fem minutter å fylle tankene helt opp med 5,65 kilo hydrogen, og opplevelsen er på mange måter temmelig lik den du får ved vanlige diesel- og bensinpumper. Prismessig er det også sammenlignbart. Sist vi sjekket, lå prisene på 108 kroner pr liter hydrogen, som dermed skulle bety rundt 610 kroner for «full tank».

FYLLESTASJON: En Hyundai Nexo og Toyota Mirai parkert ved hydrogenfyllestasjonen på Høvik utenfor Oslo. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FYLLESTASJON: En Hyundai Nexo og Toyota Mirai parkert ved hydrogenfyllestasjonen på Høvik utenfor Oslo. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Foreløpig er det ikke mange hydrogen-fyllestasjoner i Norge, men dette kan endre seg dersom interessen for bilene og utvalget øker i tiden fremover.

God rekkevidde - tynt til det ytterste

Rask fylling er ett fortrinn, et annet er god rekkevidde. Mirai har en oppgitt rekkevidde på 650 kilometer (WLTP), og ligger i så måte på et nivå som i beste fall blir å regne som «normalt» først blant neste generasjon batterielektriske biler.

Og som alltid er det noen som lar det gå sport i å komme lengst mulig, uten å se snurten av verken lade- eller fyllestasjoner. Nylig klarte en gruppe entusiaster å snirkle seg fra Trondheim til Kristiansand i en bakhjulsdrevet Ford Mustang Mach-E, en strekning på 807,2 kilometer. Det er nesten 20 mil lenger enn den offisielle WLTP-rekkevidden.

Det er imidlertid ingenting mot hva Wayne Gerdes og Bob Winger klarte i en 2021-modell Toyota Mirai.

Hele 136 mil klarte de å tilbakelelegge før hydrogentankene var tomme. Det har gitt dem en plass i Guinness rekordbok, for lengste distanse tilbakelagt i en nullutslippsbil.

GODKJENT: En representant fra Guinness rekordbok sjekker at alt har gått forskriftsmessig for seg, for å godkjenne turen som offisiell verdensrekord. Foto: Toyota
GODKJENT: En representant fra Guinness rekordbok sjekker at alt har gått forskriftsmessig for seg, for å godkjenne turen som offisiell verdensrekord. Foto: Toyota Vis mer

Kjørte pent

Rekorden ble satt i California i slutten av august, og gikk over to dager. Temperaturen, som alltid spiller en rolle når man måler rekkevidde, lå hovedsaklig mellom 18-28 grader, og kjøreruten inkluderte både landeveis- og bytrafikk.

Hva gjennomsnittshastigheten lå på har vi ikke fått klarhet i, men Toyota bekrefter at testen ble utført ved å bruke «energieffektive teknikker». Det betyr blant annet å unngå rask akselerasjon og oppbremsinger, samt å unngå høye hastigheter. Dette er forsåvidt velkjente «triks» for alle typer kjøretøy.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer