Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Flere av våre lesere har tipset oss om at Uno-X nå har oppgradert energistasjonen på Gulskogen i Drammen med noe i hvert fall ikke vi har sett før innenfor Norges grenser.
Nemlig at også prisen per kWh for lynlading vises på prisstolpen – sammen med prisene for bensin og diesel. Som du ser av bildet over, viser tavla at lynlading kostet 6,50 kroner per kWh da bildet ble tatt.

Kan vi forvente lavere ladepriser nå?
Offisiell åpning tirsdag
– Vi har offisiell åpning i morgen klokka 11. Da kommer samferdselsministeren for å åpne denne stasjonen, forteller Ole Johannes Tønnesen, daglig leder for Uno-X eMobility i Norge og Danmark, til Elbil24.
Han kan fortelle at stasjonen i Drammen er den første av sitt slag i Norge, men at det i nær fremtid vil bli flere stasjoner som følger samme konsept. Snart åpnes det blant annet tilsvarende ved Rema 1000 både i Gol, Voss, Eidsvoll og Bergen.

E-tron, I-Pace eller EQC? Dette er eierne mest og minst fornøyd med
Lynlading
Ladestasjonene på Uno-X er lynladere med 300 kW effekt, og Tønnesen er opptatt av at kjeden skal være helt transparente på prisen.
– Hos oss betaler du ren kWh-pris, og ikke noe minuttprising eller straffegebyr om du har stått så og så lenge, forsikrer han.
Kjeden har ambisiøse planer om å rulle ut slike stasjoner videre der Reitan Retail har lokasjoner, altså ved Rema 1000-butikker, Uno X-stasjoner og YX/7-Eleven langs vei.
– Det kommer på løpende bånd her nå, humrer Tønnessen.

Elbil-kupp: Nå får du disse tre til under 300.000 kroner
Tæpping på alle ladere
– Vi ønsker heller ikke at det skal være noen avhengighet til app og introduserer derfor tæpping på alle ladere, forteller Tønnessen begeistret.
Kortbetaling har lenge vært et sterkt ønske fra elbilistene, der hele 80 prosent ønsket seg det sist gang Elbilforeningen hadde sin årlige undersøkelse.
Han er også opptatt av å understreke at stasjonene skal ha god tilgjengelighet for bevegelseshemmede og at selskapet jobber for å fjerne hindringer slik at det skal være greit å komme til, blant annet nettopp ved å introdusere tæpping.
– Ser du for deg at man ved å vise prisen på en slik pristavle også vil få mer dynamiske priser enn det elbilførere er vant med?
– Det skal du ikke se bort ifra. Når teknologien tillater det, så er det klart at prisene kan følge en prissyklus, for eksempel der det er rimeligere å lade på ugunstige tider, avslutter Tønnessen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.