Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Dansken Henrik Fisker har nå lansert sin nye bil - Fisker Ocean. Lanseringen fant sted under den pågående messen Mobile World Congress i Barcelona. Henrik hadde der tatt med seg en matt blå bil, som ble avduket på sedvanlig vis.
Det meste om bilen er kjent fra før, men han repeterte leveringstidspunkter og priser, også for det norske markedet.

NÅ: 20 elbiler med svært kort leveringstid
En Fisker Ocean starter på 325.000 kroner, pluss de typiske frakt og leveringsomkontningene (se tabell). Dette er en tohjulsdreven bil som yter 275 hestekrefter, og det noe komiske er at denne modellen har fått navnet «Sport». Den er likevel den minst sportslige av modellene. Den neste utstyrsversjonen er kalt Ultra, som er firehjulsdreven, og yter 540 hestekrefter. På toppen av denne igjen, finner vi modellen Extreme, som skal yte 550 hestekrefter, og han en akselerasjon til 100 km/t som går unna på kjappe 3,9 sekunder.

Leie eller eie?
Henrik Fisker har tidligere uttalt han først og fremst skal omsette bilene gjennom en abonnementsløsning, men per nå kan det virke som om dette er noe sekundært. Bilene kan nå reserveres for ordinært salg, og det er dette prisene gjenspeiler.
Elbil24 har tidligere skrevet utfyllende om bilen, men under lanseringen trakk Fisker frem at bilens høydepunkter blant annet er dens digitale radar, som han omtaler som den første i verden. Denne skal lett kunne skille på en katt og et barn, en motorsykkel eller en bil, og den skal også kunne skille en bil fra en lastebil. Dette er i seg selv ikke enestående, og hvordan den digitale radarden dermed skiller seg fra andre radarer må vi komme tilbake til senere.

Alt om Fisker Ocean
Nybrotsarbeid
Fisker forteller også at bilen er bygget med en svært kort ledetid. Dette fordi det normalt tar 4-5 år å utvikle en bil, som på den måten strengt tatt er gammeldags allerede når den kommer på markedet.
De øvrige produktene på denne messen har en utviklingstid på 18 måneder, forteller Fisker under presentasjonen.
Han sikter da til alt fra mobiltelefoner til andre elektroniske duppeditter. En bil har nå mange av de samme dingsene innebygget, og Fisker forteller derfor at de siste bitene i bilen først ble valgt ut for et år siden. I tillegg skal bilen kunne oppdateres OTA (Over The Air), og således kunne utvikles videre over tid.
Fisker trakk også frem den store skjermen på 17,1 tommer, som man kan velge om skal stå vertikalt eller horisontalt.
-Dette skapte mye arbeid, ettersom begge deler må sertifiseres i kollisjons- og sikkerhetstester, utdypet han.

Bærekraftig
Som alle andre bilprodusenter måtte også Fisker reklamere for utstrakt gjenbruk og resirkulerte materialer. – Man trenger ikke stappe skinn fra fire kuer inn i bilen for å skape et eksklusivt preg, fortalte han, og lovet at plastflasker og annet kunne gjøre en vel så god jobb.
Samtidig trakk han frem at bilen har fått sitt preg fra California, der han er basert til daglig. Han siktet da til at ruten i bakdøren kan senkes ned i selve døren, og det samme med de bakerste sideviduene. Det er derfor rutene er ganske smale helt bakerst, for å få plass i sideveggene lenger ned, fortalte han. Samtidig gir dette også høye kander helt der bak, noe som gir ekstra høyde innvendig til det oppgitte bagasjeromsvolumet.

Ny elbil til en tusenlapp
Fisker har alliert seg med andre grupperinger når det gjelder service på bilene. Han har også opprettet mobile servicefunksjoner, der mekanikeren kan komme hjem til deg, fremfor at du må reise til verkstedet. Hvordan denne løsningen gjøres rent praktisk i Norge må vi komme tilbake til når vi får ytterligere informasjon rundt dette.
Bilen skal produseres av Magna Steyr i Graz, Østerrike, og de første femti prototypene er allerede produsert.
Her er prisene og utstyrsversjonene:


Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.