Se Opel Mokka-e smelle i veggen

Ender opp med ripe i lakken av Euro NCAP, som blir polert bort i Norge.

Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Opel Mokka har nå vært gjennom kollisjonstester, utført av Euro NCAP. Det er disse testene som anses som de offisielle, selv om Euro NCAP er et selvstendig organ, uten ytterligere myndighet.

Mokka, inkludert den elektriske Mokka-e, endte opp med samlet fire av fem stjerner. Men det er en hake ved det hele.

Testprosedyrene til Euro NCAP er offentlig kjent, og bilprodusentene bruker derfor testsettet som mal når de skal utvikle biler. I utgangspunktet sikter produsentene alltid på fem stjerner som resultat, men markedsforskjeller kan bidra til at ikke alle biler når helt opp. Dersom eksempelvis AEB (Automatic Emergancy Brake) ikke er standard, blir det automatisk trukket en stjerne. Det samme med andre sikkerhetssystemer som ikke er standard i alle markedet, men likevel standard i noen markeder.

Generalsekretæren i Euro NCAP, Michiel van Ratingen gir først uttrykk for å ikke være videre imponert over at Stellantis-gruppen ikke klarer bedre enn fire av fem stjerner.

-Stellantis virker å akseptere lavere resultater generelt, og den nye Mokka mangler noen kritiske sikkerhetssystemer som med tiden er blitt helt ordinært. Med den nye modellen virker de å mangle ambisjonene fra forrige generasjon, som var best i klassen da den kom i 2012, forteller han om nye Mokka.

Under testene var det spesielt på punktet for hvordan Mokka håndterer et møte med myke trafikanter som trakk ned. Her oppnår Mokka kun 58 prosent tilfredshet. Det kommenteres deretter at man kan få utvidede systemer som ekstrautstyr, som til en viss grad fikser noe av utfordringene.

Og det er her haken befinner seg.

Standard på populære modeller

I Norge er de utvidede sikkerhetssystemene standard på nesten samtlige modeller som er i salg. Pakken kalles «Sikkerhetspakke + Pluss», og inneholder adaptiv fartsholder med Stop & Go, aktiv filholdersystem og avansert fotgjengeroppdagelse for både fotgjengere og syklister.

Det er funksjonene i denne pakken generalsekretæren etterlyser, funksjoner som antagelig ville hevet Mokka opp til fem stjerner.

Opel Mokka er en såkalt B-SUV, altså en SUV i b-segmentet. Dette er mindre biler, som blir mer populær jo lenger sør i Europa du kommer. Der er de i hovedsak ute etter biler de kan slenge fra seg på et gatehjørne med vinduene oppe, og askebeger er blant det viktigste utstyret de etterspør (litt overdrevet).

Her i nord er markedet veldig annerledes, og sikkerhet står høyere på agendaen. Vi forlanger mer når vi kjøper bilene, og behandler også bilene i langt større grad som en verdigjenstand.

Euro NCAP har med andre ord gitt Mokka fire stjerner basert på at den ikke har utstyr som de norske bilene i stor grad leveres med.

I Norge selges Mokka-e i fre utstyrsnivåer. Edition er innstegsmodellen, og selges knapt. Denne kan heller ikke leveres med sikkerhetspakken. Elegance kan leveres med sikkerhetspakken for et tillegg på 4.900 kroner, noe de fleste ønsker for å få adaptiv fartsholder. Da kommer også utvidet AEB på kjøpet. GS-Line og Ultimate er de to øverste utstyrsnivåene, og her er sikkerhetspakken standard.

Det betyr at de fleste som har kjøpt nye Mokka-e allerede har fått med den riktige sikkerhetspakken på kjøpet, og om du er blant de som er i markedet for en Mokka-e, så husk å velge riktig modell. Da har du etter alt å dømme også en bil som ville fått fem stjerner av Euro NCAP.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer