-Se opp for kineserne

Derfor kan de bli de viktigste produsentene av elbiler.

SIKKERHET: De kinesiske bilene er blitt langt sikrere. MG ZS EV oppnådde toppscore i Euro NCAPs kollisjonstest. Foto: Euro NCAP Vis mer
Publisert

Har du husket å bli medlem i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Som vi tidligere i uken kunne melde, så er det flere kinesiske elbiler på vei inn over landegrensene. Den første, MG ZS EV, har vi allerede testet. Også Xpeng G3 er på plass, gjennom importøren Zero Emission Mobility.

Denne uken ble det også dessuten kjent RSA Bilimport i Drammen blir importør av BYD, og snart er på plass med modellen BYD Tang.

Fellesnevneren for disse merkene er at de slettes ikke er nybegynnere med elbiler, så hva kan vi forvente av dem?

En ny klasse vokser opp

Vel, foruten MG ZS EV, som har vært på plass i Norge siden januar, så skal også Xpeng G3 og BYD Tang være på plass innen året er omme. Dette var biler som knapt var i våre tanker ved inngangen av året.

Både Tang og G3 er modeller som skal være med å kjempe mot en helt ny elbilklasse som vokser opp. Der vil vi finne Tesla Model Y, Skoda Enyaq, VW ID.4, Ford Mustang Mach-E, og til dels Kia e-Niro.

Det er kanskje sistnevnte det er mest rettferdig å sammenligne like for like med, når det gjelder Xpeng G3, som har en lengde på 445 cm, og et bagasjerom på 380 liter, før stolleken har begynt.

BYD Tang er derimot en større bil, som også byr på større batteripakke. I motsetning til XPeng G3s, som har 66,5 kWh energilager, har BYD Tang EV600 et batteri på 82,8 kWh. Sistnevnte kan også fås med en eller to motorer, som altså betyr to- eller firehjulsdrift. Effektene skal da være 240 hestekrefter med tohjulsdrift og 480 hestekrefter med firehjulsdrift.

STOR CROSSOVER: Byd Tang er en blanding av SUV og stasjonsvogn, en slags crossover. Foto: BYD
STOR CROSSOVER: Byd Tang er en blanding av SUV og stasjonsvogn, en slags crossover. Foto: BYD Vis mer

-Kineserne kommer

Sandy Munro, som driver Munro & Associates, har i den senere tiden publisert en rekke videoer på Youtube hvor de plukker fra hverandre en Tesla Model Y, og rapporterer om funnene. Firmaets hovedoppgave er å plukke fra hverandre alt fra vaskemaskiner til flymaskiner, og selge rapporter om funnene.

SANDY MUNRO: Advarer om at kineserne er svært endringsvillige for ny teknologi.
SANDY MUNRO: Advarer om at kineserne er svært endringsvillige for ny teknologi. Vis mer

Munro, som selv kommer fra bilbransjen, forteller at man bør se opp for de kinesiske bilprodusentene. De er i hans øyne er langt mer endringsvillige enn den tradisjonelle bilindustrien.

Sistnevnte er i Munros øyner for opptatt av å gjøre eksisterende modeller om til elbiler, fremfor å utvikle elbilene fra bunnen av.

-Man lager ikke gode elbiler på den måten, forteller han.

I et intervju med HyperChange forteller Munro er de som er mest ivrige etter såkalte «teardown reports», som Munro lager for å gi tredjeparts produsenter innsikt i konkurrentenes produkter.

Dette handler ikke lenger om å lage kopier, slik det var tidligere, men å tilegne seg kunnskap og få hvite hvor lista ligger, for deretter overgå den.

ALLEREDE PÅ PLASS: Xpeng G3 er allerede på plass i landet, vel og merke i kinesisk verjson. Foto: Xpeng
ALLEREDE PÅ PLASS: Xpeng G3 er allerede på plass i landet, vel og merke i kinesisk verjson. Foto: Xpeng Vis mer

Fra kopiering til utvikling

Tidligere var ikke de kinesiske produsentene klare for Europa i det hele tatt. De lagde biler med elendige resultater i kollisjonstestene, de kopierte eksisterende produsenter over en lav sko, og det gikk faktisk så langt at de ble nektet innpass med modellene sine på bilutstillingen i Frankfurt et år. Årsaken var at de hadde tenkt å stille ut biler som åpenbart var plagiater og tro kopier av europeiske bilmodeller.

Den tid er heldigvis forbi, og hadde det ikke vært for Kina ville det ikke vært mange elbiler på markedet. Det er tross alt der mye av batteriene stammer fra.

Det er faktisk der mange av bilene vi allerede kjenner stammer fra også. Geely er som kjent den kinesiske eieren av både Volvo og Polestar, som begge kommer med fullelektriske biler i løpet av året.

Elbil24 kommer tilbake med mer om de nye kinesiske elbilene så snart vi har fått ferdige og markedstilpassede eksemplarer tilgjengelig for test.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.