Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste artiklene, og en rekke lønnsomme medlemsfordeler.
(Elbil24:) Enhver ny personbil på det europeiske markedet blir på et tidspunkt sendt gjennom den harde ildprøven – Euro NCAPs beinharde kollisjonstester.
For bilprodusentene er det frivillig å delta, men det er slettes ikke å anse som god markedsføring å ikke ville levere inn biler for test.

Denne billige SUV-en får toppscore
Disse testene er den eneste felles europeiske standarden som finnes, med tanke på sikkerhet.
Bilene blir målt etter hvor trygg man er i den, og hvor «snill» bilen er med andre trafikkanter, dersom man skulle være uheldig og komme borti noe eller noen. Bilene måles også på hvor flink den er til å unngå en ulykke gjennom aktive og passive sikkerhetssystemer.
- Testene deles i hovedsak opp i fire deler.
- Voksne i bilen
- Barn i bilen
- Myke trafikkanter
- Sikkerhetssystemer
Siste test ut fra Euro NCAP er av stor betydning, ettersom den er ventet å bli en storselger – elbilen VW ID.3.

Svært bra
For å gå rett på sak, VW ID.3 gjorde det svært godt, totalt sett. Hver av de fire ovennevnte kategoriene består av en rekke individuelle tester, og i hver eneste kategori ender ID.3 opp med høy poengsum, som betyr høy grad av sikkerhet.
Om vi ser på hver av de fire kategoriene individuelt, så fikk bilen 87 prosent for måten den tar vare på voksne i bilen, og 89 prosent for barn. Den får også 88 prosent score for sikkerhetssystemer, men den får lavest poengsum for hvordan den takler mye trafikkanter. Dette er også det vanskeligste området å få gode resultater på.
ID.3 gjorde det veldig bra i disse testene også, men fikk noe trekk i måten bilens systemer takler kryssende syklister på.
Syklister som har samme ferdsretning som bilen takles svært tilfredsstillende.
Euro NCAP oppgir resultatene som fem nivåer, der hvert nivå får en farge. ID.3 får toppfargen grønn i alle disipliner, bortsett fra nevnte test med kryssende sykkel. Her får den fargen gult, som er nest beste nivå.
I det store og hele er det trukket poeng for svært lite, og ID.3 får derfor ros fra testorganisasjonen.

Kinesisk elbil most i krasjtest. Styr unna
Setter standarden
Det er svært viktig for VW-gruppen at ID.3 gjør det godt i disse testene. Ikke bare fordi den selv er forventet å bli en storselger, men fordi den er basert på en plattform det skal lages et uendelig stort antall biler på – MEB-plattformen.
En lang rekke modeller fra både VW, Skoda, Audi og Seat skal bygges på nettopp denne plattformen og strukturen.
Det ville derfor blitt svært travelt i gangene hos VW i Wolfsburg dersom ID.3 nå hadde feilet på hoppkanten.
Etter at bilene er testet, og alle poeng talt opp, tildeles enhver bil et visst antall stjerner. De sikreste bilene belønnes med fem stjerner, noe enhver bilprodusent streber etter.

Tvetydig
Et nylig unntak fikk vi i fjor fra nettopp VW-gruppen, da de valgte å fjerne autobrems fra trillingene VW Up, og dens like modeller fra Seat og Skoda.
Da bilene kom på markedet i 2011 fikk de full pott av Euro NCAP, men åtte år senere – i 2019 – ble de degradert til å ha kun tre stjerner.
Årsaken at funksjonen autobrems (AEB), en av de viktigste funksjoner for å hindre sammenstøt, er blitt fjernet i sin helhet. Det er ikke lenger tilgjengelig, verken som standard- eller ekstrautstyr.
VW-gruppen svarte i fjor at tre stjerner er å betrakte som et godt resultat.
Verken Euro NCAP, eller markedet forøvrig virker å være enig. For ID.3 har heldigvis selskapet en annen holdning, for her er autobrems standard, sammen med de fleste andre kjente teknologier som kan forhindre sammenstøt, enten det er med andre kjøretøy eller myke trafikkanter.

Fjerner viktig sikkerhetsutstyr
Trangere nåløye
Euro NCAP utvider stadig kriteriene for sine kollisjonstester, som i grunnen er mer å anse som sikkerhetstester. De legger stadig inn nye tester i sine testmaler, noen til bilprodusentenes fortvilelse.
På mange måter definerer Euro NCAP hvordan bilens sikkerhet skal bygges opp, for ingen bilprodusenter våger å lage en bil som er god etter deres syn. De må ha det samme synet på sikkerhet som Euro NCAP, rett og slett for å oppnå et tilfredsstillende resultat i testene.

Tesla får smekk for førerassistansen
Flere bilprodusenter er oppgitt over nettopp dette, og mener Euro NCAP faktisk er med på å bremse utviklingen, ettersom det er Euro NCAPs mal som er normen, ikke bilprodusentenes egne innovasjoner.
Spørsmålet kan samtidig snus på hodet. Har Euro NCAP vært med på å gjøre bilene sikrere? Svaret er antagelig et unisont ja, noe som bekrefter at Euro NCAP definitivt har livets rett.
Og VW ID.3 virker definitivt å være en sikker bil.
Se hele testen hos Euro NCAP, eller last ned hele testrapporten.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.