Seat Frii:

Seat stopper bilabonnement

En dag etter de åpnet ordningen, er tjenesten utsolgt.

UTSOLGT: Seat-tjenesten Frii lot kunder abonnere på Mii Electric til en billig penge. Nå er tjenesten stoppet. Foto: Seat
UTSOLGT: Seat-tjenesten Frii lot kunder abonnere på Mii Electric til en billig penge. Nå er tjenesten stoppet. Foto: Seat Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): For bare en dag siden lanserte Seat sitt nye bilabonnement, Seat Frii.

Kun et døgn etter har de stengt for nye kunder.

Årsaken? Det er for populært.

Billig abonnement

Seat Frii ble lansert mandag denne uka. Bilabonnementet lar kundene langtidsleie modellen Mii Electric til bare 1990 kroner i måneden.

Ordningen hadde verken innskuddspris, som er vanlig i leasingavtaler, og det fulgte også med forsikring.

I tillegg valgte de en løsning som ikke bandt kundene opp i en langvarig bindingstid. Selv om makstida var satt til tre år, kunne kundene starte og avslutte tjenesten etter eget behov.

Bilen som kunne leies er altså Mii Electric, en kompakt el-bybil med rekkevidde på inntil 259 kilometer (WLTP).

Utsolgt

Ordningen ble tydeligvis godt mottatt, for bare et døgn etter er det klart at de ikke har plass til flere nye kunder.

På sine nettsider skriver de:

– På grunn av overveldende respons er SEAT Frii inntil videre utilgjengelig for bestilling.

Selv om bilparken i utgangspunktet skal ha vært stor, ifølge Seat, har den åpenbart ikke vært stor nok til å møte etterspørselen.

– Vi har allokert et solid antall biler til vår løsning for bilabonnement, men på grunn av den store pågangen er vi nå nødt til å avvente flere bestillinger. Vi beklager dette, skriver de på nettsidene.

Ifølge nettsida så jobbes det nå med å få tilgang til flere biler.

– Vi undersøker nå muligheten for å kunne gjøre tilbudet tilgjengelig for enda flere. Om du ønsker å bli informert så fort vi vet mer, skriv deg opp på vårt nyhetsbrev for Frii.

Stopper bestillinger

Seat forklarer selv Frii-tjenesten som en fullblodsvariant som skal tilby splitter nye elbil til en lavere pris enn andre som prøver seg på samme målgruppe.

– Vi ser at produktet appellerer til unge, urbane og spontane målgrupper. De ønsker tilgang til elbiler, de ønsker fleksibilitet, men våre undersøkelser viser at de ikke ønsker å bruke 7–8000 kroner i måneden på bil. 1990, derimot, tror vi blir mer interessant, skrev de i en pressemeldingen når tjenesten ble lansert.

Nå kan det altså se ut som at de har truffet for godt med tilbudet.

– Det ble utsolgt i løpet av ett døgn, noe som har gjort at vi ikke kan ta imot flere bestillinger før vi vet om vi kan levere til enda flere enn de som har bestilt fram til nå, sier Seat-direktør Ole Kristian Ågotnes til Bilbransje24.