Elbiler i Europa:

Selges fortsatt flest elbiler i Norge

Norge fortsatt best i klassen, enn så lenge.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Norge har for lengst inntatt tronen som verdens elbilhovedstad, takket være raske kjøpstilskudd og andre insentiver.

Først halvår 2018 var 58 prosent av alle solgte nybiler en elektrifisert bil, altså en hybrid, ladbar hybrid eller en ren elbil, viser tall fra OFV.

I tillegg er det nå store planer for å utvide antallet ladepunkter, med nye aktører som Ionity.

Men hva skjer i resten av Europa, følger de etter?

På god vei

Flere av de europeiske landene er på god vei når det gjelder å elektrifisere bilparken, skriver insideevs.com.

På andreplass på lista ligger Nederland. Der utgjorde elbilsalget 4,1 prosent av det totale bilsalget så langt i år. Det er Tesla sine modeller S og X som er mest populære blant kjøperne. Landet har, i likhet med Norge, et mål om å forby salg av fossilbiler innen 2025.

Storbritannia er en av de få regjeringene som har en omfattende strategi for elektrifisering av bilparken. Regjeringens Road to Zero-strategi omhandler blant annet kommersielle kjøretøyer, offentlig transport, og ladieinfrastruktur, og inkluderer et forslag om å avslutte salget av fossilt drevne biler innen 2040.

De har som mål å være en stor drivkraft i elbilmarkedet. De har per i dag over 16 000 offentlige ladepunkter, og kjøpere av elbiler kan få et kjøpstilskudd av staten på opptil 4500 euro.

Store planer

I Frankrike har president Emmanuel Macron satt et mål om å øke EV-salg fem ganger innen 2020. I tillegg planlegger hovedstaden Paris å fase ut eldre biler i byen innen 2030 for å kutte luftforurensning. Resten av landet vil følge etter innen 2040. Landet har en rekke incentiver på plass, inkludert kjøpstilskudd på opptil 6000 euro for elektriske og hybridbiler. De har også en skrapplan som tilbyr opptil 40000 euro for å skrote dieseldrevne kjøretøy. Frankrike hadde over 16 000 offentlige ladestasjoner ved utgangen av 2017, og regjeringen har satt et mål på 100 000 innen 2020.

I Spania har regjeringen gjennomført flere insentivplaner det siste året. Blant annet lanserte de en incentivplan med 20 millioner euro som skulle oppmuntre til kjøp av kjøretøy med alternativt drivstoff. Et budsjett som ble brukt opp innen 24 timer.

I første halvdel av 2018 ble det solgt 5 906 elektrifiserte biler i Spania, nesten dobbelt så mange som registrert i første halvdel av 2017, ifølge bransjens forening ANFAC. Dette utgjør 0,8 prosent av det totale bilsalget.

Spania har bare over 5000 ladestasjoner, ifølge European Observatory for Alternative Fuels. Samtidig er det lagt planer for ladestasjoner på 27 av oljeselskapet Avia sine bensinstasjoner, og i tillegg vil det spanske selskapet Iberola installere 25 000 ladepunkter innen 2021.

En lang vei igjen

Danmark har blitt det siste landet for å foreslå et eventuelt forbud mot salg av fossilbiler. Statsminister Lars Løkke sa nylig at et forbud vil kunne tre i kraft i løpet av 12 år, og om 17 år må alle nye bil være elbiler eller andre nullutslippsbiler.

Men landet har en jobb å gjøre. Etter at Danmark startet avviklingen av sin insentivordning har elbilsalget stupt, og i fjor representerte elektrifiserte biler kun 0,4 prosent av det totale bilsalget.

I Tyskland går også fremgangen sakte. I 2010 satte kansler Angela Merkel et mål om å ha en million elektrifiserte biler innen 2020 - men bilindustrien har motarbeidet planen og i begynnelsen av 2018 var det kun omlag 50 000 rene elbiler på tyske veier. En stor andel av elbiler solgt i Tyskland eksporteres deretter til - ja, nettopp - Norge.

Regjeringen introduserte et insentiv til kjøp av elbiler i juli 2016. Omtrent 600 millioner euro var øremerket for programmet, men kun 100 millioner euro er brukt de første to årene.

Tyskland har som mål å kun ha nullutslippsbiler på veiene innen 2040, og de er allerede godt rustet. Ifølge en studie fra European Car Industry Association ACEA er det imidlertid over 25.000 ladepunkter i Tyskland - nest høyeste nummer i EU etter Nederland.

Dieselforbud og restriksjoner

Til tross for at salget av elektrifiserte biler i Europa ikke går like radig som i Norge, har flere europeiske land innført regler som gjør det vanskeligere å holde på fossilbilen sin i lengden.

Ved å innføre forbuds- eller restriksjonssoner mot blant annet diesel, vil byer både gjøre luften renere for innbyggere, og oppfordre til utbytting av bilparken.

En ny undersøkelse viser at to tredeler av Europas befolkning støtter såkalte lavutslippsoner, skriver transportenviroment.org. Per i dag finnes det 250 slike soner for passasjerbiler i 12 ulike EU-land.

Flere av disse byene har innført såkalte grønne soner, der man må betale et oblat dersom man vil bruke fossilbilen, ikke ulikt piggdekkoblatet her hjemme.

På siden green-zones.eu kan du få en oversikt over soner i de ulike europeiske landene.

På green-zones.eu kan du finne restriksjonssoner for fossilbiler i ulike land. Foto: Skjermdump
På green-zones.eu kan du finne restriksjonssoner for fossilbiler i ulike land. Foto: Skjermdump Vis mer

Men også totalforbud mot fossilbiler er på trappene flere steder.

Tidligere i år innførte Hamburg, som første by i Europa, et totalforbud mot dieseldrevne kjøretøy. Også Berlin jobber nå med et forslag om å forby dieselbiler på 21 av hovedfartsårene inn til byen.

Flere europeiske byer sier de vil følge på.

Til neste år vil London forby både diesel og bensindrevne biler i enkelte gater og jobber for et totalforbud i flere engelske byer innen 2040. Fra 2025 vil Roma og Milano forby fossilbiler i byens sentrum, og Paris vil forby fossilbiler fra 2030 for å nevne noen.