Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Helt siden oppstarten har Ionity fakturert dropin-kunder 8,40 kroner per kilowattime med lynlading. Lenge tilbød de også et Passport-abonnement som mot en månedlig avgift og 12 måneders bindingstid senket prisen kraftig – til 2,50 kroner per kWh.
I vinter stoppet Ionity en periode å tilby Passport-abonnementet. Da det kom tilbake var det med lavere måndespris og uten bindingstid, men til gjengjeld var ikke rabatten i nærheten av det de var tidligere.

20 elbiler testet: - Bare å glemme å fullade disse på langtur
Senker prisene
I en pressemelding opplyser Ionity i dag at de nå senker prisen på lynlading – for første gang siden oppstarten.
Prisdroppet er ganske markant – prisen settes ned fra 8,40 til 6,99 kroner per kWh, altså med en reduksjon på 1,41 kroner. Endringen gjelder allerede fra i dag.
For dem med Passport-abonnement senkes prisen enda mer – med 1,58 kroner: fra 6,40 kroner til 4,82 kroner. Abonnementet koster 129 kroner per måned og vil da lønne seg for de som lader mer enn 60 kWh per måned hos Ionity.

Norsk forskning: Lader du slik, taper batteriet kapasitet
Også i utlandet
I Tyskland og Frankrike senkes prisene med 0,1 euro, tilsvarende ei drøy krone med dagens kurs. Her blir de nye prisene henholdsvis 0,69 og 0,59 euro (7,90 og 6,76 kroner) for drop-in-kunder.
Jan Haugen Ihle, leder for IONITY i Nord- og Vest-Europa, sier selskapet nå har mer enn 500 ladestasjoner med over 2500 ladepunkter fordelt på 24 europeiske land.
– Ionity har det største HPC-nettverket (High Power Charging) i Europa som er åpent for alle bilmerker. Ca. 60 prosent av ladepunktene med opptil 350 kilowatt er plassert i Norge, Tyskland og Frankrike. For oss som selskap er det viktig å fokusere størst mulig på prisstabilitet og samtidig ta hensyn til de regionale forskjellene med tanke på elektrisk mobilitet. Der er derfor gledelig å kunne sette ned prisen i det som er Europas nøkkelmarkeder, sier Ihle i pressemeldingen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.