Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Kinesiske Xpeng er allerede på det norske markedet med SUV-en G3, som vi testet allerede i vinter - og skjenket et terningkast 4. I likhet med Nio, er Norge det første landet utenfor Kina at selskapet satser.

TEST: Xpeng G3 i norsk sprengkulde
Salget har imidlertid gått tregt, og totalt er det så langt kun registrert 359 eksemplarer her til lands, ifølge Elbilstatistikk.no.
Det er XBI Norge AS som nå står for importen av Xpeng til Norge. Bak dette selskapet står Motor Gruppen, som er en av Norges største bilimportører, med blant annet Mitsubishi og Renault i porteføljen - for ikke å glemme et annet kinesisk bilmerke vi snart vil stifte bekjentskap med; Hongqi.
Spennende sedan på vei
Og selv om starten har vært litt tung for Xpeng i Norge, har XBI Norge klokkertro på at produsentens andre modell, P7, kommer til å gjøre vei i vellinga. I en pressemelding fra Xpeng Motors, bekreftes nå at de første bilene ble sendt med lasteskip fra Guangzhou i Kina 24. august, med destinasjon Norge.

P7 er en sedan, som eksteriørmessig har mange likhetstrekk med Tesla Model 3 og S. Størrelsemessig plasserer den seg midt mellom, men med sine 488 centimter og nesten 190 centimeter bredde, er dette definitivt en stor bil.
Det er samtidig ingen hemmelighet at kineserne har hentet mye inspirasjon fra sin amerikanske konkurrent, noe vi poengterte flere steder i testen av G3.
(Artikkelen fortsetter etter bildekarusellen)
Spenstige ytelser
Bilen leveres i to varianter, RWD Long Range er ustyrt med med bakhjulstrekk, mens 4WD High Performance har drift på alle fire hjul. Førstnevnte har én elmotor og yter 266 hestekrefter, mens sistnevnte byr på to motorer med en samlet effekt på hele 430 hestekrefter.
0-100 km/t skal på denne være unnagjort på 4,5 sekunder, mens utgaven med bakhjulstrekk bruker 6,9 sekunder.
Batteripakka er på 80 kWh, og rekkevidden er oppgitt til 530 kilometer (WLTP) på utgaven med bakhjulstrekk, og 470 kilometer på utgaven med firehjulsdrift.
Hurtiglader-grensesnittet er nå CCS, men vi vet ikke noe om maksimal ladeeffekt. Det må vi komme tilbake til når vi får bilen til test. Xpeng lover imidlertid at lading fra 30 til 80 prosent kapasitet skal være unnagjort på 34 minutter på hurtigladere som kan levere nok effekt.
Bagasjeplassen er oppgitt til 440 liter, og bilen tar også 50 kilo taklast. Det er foreløpig ikke kjent om den vil kunne leveres med hengerfeste.

Tesla Model Y endelig prøvekjørt
- Fullpakket
Begge varianter leveres med panorama soltak og relativt godt utstyrsnivå, inkludert avansert førerassistentsystem, ventilert førersete, stor 15" skjerm i midtkonsollen med egenutviklet infotainmentsystem - blant annet.
- Det er mange som har ventet tålmodig på lanseringen av Xpeng P7. Dette er flaggskip-modellen til Xpeng, fullpakket med den nyeste teknologien og det meste av tenkelig utstyr, sier daglig leder i XBI Norge AS, Rune Hofflund Gjerstad.
- Den er klargjort for autonom kjøring med hele 12 ultralydssensorer, fem millimeterbølge radarer og 14 kameraer rundt bilen og førerassistentsystemet XPILOT 2.5, beskrevet som verdens mest avanserte, legger han til.
Prisene starter på 440.000 kroner for utgaven med bakhjulsdrift. Til sammenligning koster Tesla Model 3 Long Range, med drift på alle fire hjul og rekkevidde på 614 kilometer, fra 449.000 kroner.
Bilen skal være klar for prøvekjøring i midten av september, og de første kundene vil motta sitt eksemplar i løpet av fjerde kvartal, ifølge den norske importøren.

Er elbilen din forsinket? Det er kanskje ikke så rart
Se våre førsteinntrykk
P7 har imidlertid vært på markedet i Kina siden i fjor sommer, og var også på en snarvisitt i Norge i fjor høst. Da fikk vi tatt den i nærmere øyesyn, sjekk videoen øverst.
Tekniske data
. | RWD Long Range | 4WD High Performance |
Motor | 1 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Effekt: | 430 hk | 266 hk |
Dreiemoment: | 390 | 655 |
Drivhjul: | 2 | 4 |
0-100 km/t: | 6,9 sek | 4,5 sek |
Toppfart: | 170 km/t | 170 km/t |
Batteritype: | Litium-ion | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 80 kWh | 80 kWh |
Ombordlader (AC): | Ukjent | Ukjent |
Hurtiglading (DC): | Ukjent | Ukjent |
Ladestandard: | DCC | DCC |
Rekkevidde (WLTP) | 530 km | 470 km |
L x B x H (mm): | 4880 x 1896 x 1450 | 4880 x 1896 x 1450 |
Akselavstand (mm): | 2998 | 2998 |
Bakkeklaring (mm): | 113 | 113 |
Dekkdimensjon: | 19-tommer på svarte aluminiumsfelger | 19-tommer på svarte aluminiumsfelger |
Bagasjerom: | 440 liter | 440 liter |
Hengervekt: | Ukjent | Ukjent |
Taklast: | 50 kg | 50 kg |
Pris fra kr.: | 440.000 kroner | Ukjent |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.