Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Er det én ting vi får inntrykk av er et noe særnorsk fenomen (ved siden av skiluke i baksetet), så er det at mange av oss ønsker hengerfeste på bilen, enten det er for å dra på campingtur, hente sofa på Finn eller kvitte seg med restene etter oppussinga.
Men reglene er mange når du skal kjøre med tilhenger. For det første må du passe på at bilen er godkjent for å trekke hengerens vekt, og at du har førerkort for å kjøre summen av bilens og hengerens maksimalt tillatte vekt.

Kjøre elbil med henger? Det er ikke sikkert du har lov
I tillegg skal hengerlasten sikres tilstrekkelig og ikke være tyngre enn det hengeren er godkjent for. Man skal også sørge for at lys på hengeren virker som de skal, og det finnes begrensninger på hvor fort man kan kjøre når hengeren er koblet på.
Ikke glem sikkerhetswire
Selv om du røsker aldri så hardt for å sjekke når du har koblet på hengeren, kan du aldri være 100 prosent sikker på at den ikke kommer til å falle av i fart.
Derfor skal tilhengere være utstyrt med en sikkerhetsvaier, eller katastrofevaier, som Statens Vegvesen kaller det, sannsynligvis nettopp fordi fort kan bli katastrofalt om den ikke er festet som den burde.
Sikkerhetsvaieren er den som sørger for at hengeren bremser opp dersom den løsner fra festet, ved at bilen da trekker i sikkerhetsvaieren for å aktivere bremsene på tilhengeren. Mange trer den bare over hengerfestet, men dette er det lite sikkerhet i – faller hengeren av, er det ganske sannsynlig at også løkka på vaieren faller av.
Vaieren skal festes i selve karosseriet på bilen; de fleste biler har en festebrakett i nærheten av hengerfestet som karabinkroken kan klipses fast i. Har du ikke en slik innretning på bilen, er det nest beste å surre den et minst to ganger rundt hengerfestet og deretter feste karabinkroken i vaieren.
Man skal også påse at vaieren er i god stand, og ikke skadet eller oppfliset.

Pass på dette om du går for brukte vinterdekk
Ble anmeldt
Onsdag hadde Statens Vegvesen kontroll på Tau i Strand kommune, der en fører ble anmeldt til politiet fordi hengeren var dårlig sikret.
Selv om vedkommende riktignok hadde gjort flere ting galt, der en dårlig sikret gravemaskin på to tonn var å finne oppå hengeren, blir det også kommentert i Vegvesenets rapport at tilhengeren manglet sikkerhetswire, og at føreren ble anmeldt for alle disse forholdene.
Men hva om det kun er sikkerhetsvaieren som mangler?
Fra Johanne Elise Reianes i Statens Vegvesen, som var ansvarlig for den aktuelle kontrollen, får Elbil24 opplyst at man med manglende sikkerhetesvaier vil få et bruksforbud. Det betyr at tilhengeren ikke kan tas med videre før man har ordnet med ny sikkerhetsvaier.
En bruker på forumet Kvinneguiden hevdet imidlertid for to år siden at hun mistet sertifikatet i møte med politiet på grunn av manglende sikkerhetsvaier.
Å kjøre uten sikkerhetsvaier og oppleve at hengeren løsner vil brått utgjøre stor fare i trafikken. Dersom det igjen fører til en ulykke, kan du risikere regress fra forsikringsselskapet og skjerpet straff dersom ulykken skyldtes manglende sikring av tilhengeren.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.