Elbiler med nødstopp:

Ser ny trend blant bilister som får nødstopp

- Det kan virke som om sjåførene feilbedømmer eller glemmer seg.

TOM FOR STRØM: Flere elbiler kjører tomme for strøm langs veien. Det viser nødstopp-statistikken til NAF. Forklaringene er flere. Foto: ADAC
TOM FOR STRØM: Flere elbiler kjører tomme for strøm langs veien. Det viser nødstopp-statistikken til NAF. Forklaringene er flere. Foto: ADAC Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Elbiler som kjører strømtomt har så langt vært en relativt sjelden årsak i nødstoppstatistikken til NAF. Nå ser det ut til at dette er i ferd med å endre seg.

Den siste tiden er det blitt vanligere at elbileiere må ha hjelp etter at de har kjørt det store batteriet tomt for strøm. Det forteller Nils Sødal, som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF:

- Tidligere var det bare snakk om noen titalls bilister som måtte ha hjelp etter å ha kjørt batteriet strømtomt. Den nyeste statistikken vår viser at over 200 elbiler har fått hjelp til å komme seg til nærmeste ladepunkt.

Derfor skjer det

Sødal tror det er flere forklaringer til dette. Hovedårsaken kan være at mange av de erfarne elbileierne ikke lenger har den samme rekkeviddeangsten som tidligere.

I tillegg har mange elbiler fått betydelig bedre rekkevidde. Til sammen kan dette ende opp med at sjåføren feilbedømmer eller «glemmer» å lade i tide.

- En annen årsak er at det er mange ferske elbilister på veien. De kan lett feilberegne rekkevidden, spesielt nå på høst og tidlig vinter når de første kuldegradene setter inn. Da er rekkevidde plutselig betydelig kortere og du klarer ikke de turene du har kjørt om sommeren uten å måtte ta en ladestopp, sier Sødal.

Hva gjør du dersom din bZ4X går tom for strøm? Ringer en venn med Kia! Vis mer

Et vinterproblem

NAFs store elbiltester viser en reduksjon i rekkevidden på mellom 4 og 36 prosent i normale norske vintertemperaturer for de nær 100 bilmodellene de har testet.

MÅ LADES: Den vanligste årsaken til nødstopp er ikke det store batteriet, men det lille 12-volts batteriet som «starter» de elektriske systemene i elbilen. Det må lades av og til. Foto: Rune Korsvoll
MÅ LADES: Den vanligste årsaken til nødstopp er ikke det store batteriet, men det lille 12-volts batteriet som «starter» de elektriske systemene i elbilen. Det må lades av og til. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Vi ser også at uforutsette hendelser i trafikken, slik som køer i forbindelse med trafikkuhell, fører til at elbilister må ha hjelp.

- Når køen etter et uhell i morgenrushet løser seg opp, kan våre bilbergere oppleve at elbiler ikke kommer seg videre, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Det største problemet

Likevel er ikke tomme batterier den vanligste årsaken til at NAFs «gule engler» må rykke ut og hjelpe bilistene med nødstopp.

Av de 7000 elbilene som fikk hjelp langs veien i fjor, var startproblemer på grunn av flatt startbatteri det vanligste problemet.

Mange elbileiere er ikke klar over at bilen deres har et lite 12-volts batteri i tillegg til det store. Dette batteriet «starter» de elektriske systemene i elbilen og tappes for strøm på samme måte som startbatteriet i en bensinbil.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.