Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det nærmer seg to og et halvt år siden vi skrev om Seres SF5, som den het den gang. Da hadde den fått norsk importør, og de fleste spesifikasjoner ble gjort kjent. Siden skjedde det lite, eller rett og slett ingen ting, faktisk.
Nå har merket fått ny importør, nytt navn, og nye spesifikasjoner.
Seres SF5 er blitt til Seres 5, og den kommer til Europa – inkludert Norge – i mars. Den nye importøren i Norge blir Autoisme AS, et heleid selskap av Sandven Gruppen AS i Bergen, og bilen har nå fått nyere teknologi på de fleste fronter, sammenlignet med bilen vi skrev om sist.

TEST: Tre store, elektriske sju-setere
To, fire, eller Performance
Seres 5 er en bil som måler 4,71 meter i lengde, og går dermed inn i det segmentet der mange av kundene befinner seg. Bilen kommer i tre forskjellige utgaver, der rimeligste versjon har tohjulsdrift, mens utgaven på de to øverste hyllene leveres med firehjulsdrift.
Topputgaven, med det klingende navnet Flagship, leveres med svimlende gode ytelser, der akselerasjonen gjøres unna på 3,7 sekunder, og toppfarten skal ligge på over 200 km/t. Dette er spesifikasjoner som matcher Tesla Model Y Performance, en bil den må finne seg i å konkurrere med.

Rekkevidde-sjokk: Så langt kommer elbilene ved 17 minusgrader
Men det er med Seres 5 som med Tesla Model Y. De fleste ønsker ikke Performance-utgaven, men den mer folkelige Long Range, altså nest øverste nivå, om man kan si det slik. Hos Seres kalles denne Premium.
Dette går ikke utover utstyret, men man unngår å betale mye for å få skviset de siste ytelsene ut av bilen. Det betyr at man får et batteri på 80 kWh, en akselerasjon til 100 km/t på 4 sekunder, og en toppfart på 200 km/t.
Som de fleste kinesiske elbiler er også Seres 5 proppet med utstyr fra start. Det er knapt en ting du ikke kan få, og det aller meste er med som standardutstyr.
Dette gjelder også sikkerhetsutstyr, der de trekker frem 18 forskjellige assistansesystemer, og at du har over 300 kommandoer du kan gi bilen over stemmestyring.
Innvendig har de nå fått på plass en horisontalt liggende skjerm på 15,6 tommer over midtkonsollen. Dette i tillegg til en 12,3-tommer foran rattet og et head-up display. Alt av nymotens sikkerhetsutstyr er på plass. S
Ny batteriteknologi
Seres lener seg til to alternative batteripakker, på henholdsvis 80 kWh og 90 kWh. Sistnevnte sitter i Flagship-modellen, som også har de beste ytelsene.
Dette er faktisk et batteri av typen «semi-solid state», eller semi faststoff batteri, om du vil.
Seres er for øvrig sikker på at det skal virke bra, og trekker frem at det blant annet kan by på 100.000 kilometer uten noe som helst degradering, og at det kan levere opp til 430 kW peak-effekt.
Men teknologien i det 80 kWh store batteriet som kommer til Norge er en vel så gjennomprøvd teknologi, som vi vet fungerer godt. Med en WLTP-rekkevidde på 483 kilometer, blir dette den foretrukne modellen her til lands, ettersom prisspranget gjør den langt mer attraktiv. Velger du den tohjulsdrevene utgaven, så vil du kunne trille 500 kilometer.
Seres forteller også at de har gjort omfattende tester av bilen i ekstreme situasjoner, deriblant kulde, varme, høyde, og så videre. Så mye som 5 millioner kilometer forteller de om.
Utgavene med 80 kWh energilager skal kunne rulle 500 kilometer i utgaven med tohjulsdrift, og 483 kilometer med firehjulsdrift. Såpass bør det faktisk være i dagens konkurransebilde.

TRIPPELTEST: Tre elbil-nyheter satt på kraftig prøve i vinterkulda
Godt inntrykk
Elbil24 har allerede vært og sett bilen, som første gang ble avduket ui Europa på bilmessen i Brüssel fredag som var. Det er åpenbart at de kinesiske produsentene har satt seg som mål å ta igjen, og aller helst overgå de europeiske produsentene i opplevd kvalitetsfølelse. Seres 5 er ikke noe unntak.
De har også lært av andre produsenter når det gjelder ergonomi, og annet. Vi ser det blant annet på hvordan de har laget to plasser til mobiltelefonene, inkludert trådløs lading. De fleste funksjoner er der vi ønsker å ha dem, og det er også lett å finne riktig sittestilling.
Vi må derimot si at den er ganske så knapp med tanke på bagasjeplass. 367 liter på en bil som er 4,71 meter lang er lite, før seteryggene legges ned. Eksempelvis har VW ID.3, som er en lang mer kompakt bil, et bagasjerom på 384 liter. Seres oppgir også et større tall for volum, på 723 liter, men dette må være bakerste bagasjerom opp til taket, og 367 liter opp til kanten på taket. For når seteryggene legges ned vil vi tro du får langt over 1000 liter å fylle, uten at vi skal gjette ytterligere. Så skal det legges til at Seres 5 har en frunk under panseret på 67 liter. Det jo en anstendig bag i seg selv.
Et savn på Seres 5 er skiluke i bakseteryggen, men den nye importøren bekrefter at bilen både kan trekke henger og ha taklast.
Seres forteller at de også kommer med såkalt V2L (Vehicle to load) og en egen dedikert V2V-funksjon (Vehicle to vehicle). Sistnevte for at du skal kunne lade andre elbiler, altså dele energien du har på batteriet med en annen bil. Det skal derimot sies at de bilene på markedet i dag som har en V2L-funksjon også kan lade andre elbiler, noe vi selv har gjort flere ganger.
Her er et av tilfellene:
Snart på plass
Som sagt skal Seres 5 lanseres i Europa fra omtrent nå, og de første bilene kommer seilende på en båt i mars engang. Det vil altså være den firehjulsdrevne utgaven med 80 kWh batteri som blir «Norges-modellen». Foreløpig er ikke prisene klare, men Trond Sandven hos den norske importøren har en krystallklar melding.
- Vi skal være særedeles konkurransedyktig, også på pris, forteller han til Elbil24.
Og det med viten om at Tesla nettopp dumpet prisene på Model Y, og hvilke andre modeller han har å justere seg inn mot.
Tekniske spesifikasjoner:
Motor: | 2 x elektrisk |
Effekt: | 585 hk |
Dreiemoment: | 940 Nm |
Batteri: | LFP |
Batterikapasitet: | 80 kWh |
0-100 km/t: | 4 sek. |
Toppfart: | 200 km/t + |
Forbruk (oppgitt): | Ikke oppgitt |
Rekkevidde (oppgitt): | 483 km |
L x B X H: | 4710 x 1930 x 1620 |
Akselavstand: | 2785 |
Bakkeklaring: | 180 |
Bagasjerom: | 367 / 723 liter |
Frunk-volum: | 67 liter |
Dekkdimensjon: | 255/50 R19 |
Egenvekt: | 2360 kg |
Lanseres i Norge: | Mars |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.