KOMPAKTKLASSEN: Citroens nye elbil havner i kompaktklassen, også kalt Golf-klassen. Foto: Citroën
KOMPAKTKLASSEN: Citroens nye elbil havner i kompaktklassen, også kalt Golf-klassen. Foto: Citroën Vis mer

Ny elbil fra Citroën:

Si hei til Citroën ë-C4

Blir en direkte konkurrent til VW ID.3.

Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Det har ikke vært noen stor hemmelighet, men i dag bekreftet Citroën at de skal lansere en elektrisk versjon av C4. Navnet? Citroën ë-C4 så klart. Bilen deler plattform med bensin og dieselutgavene av C4, som igjen er en konkurrent til de andre bilene i kompaktklassen, der VW Golf har vært markedets storselger i årevis.

Men den elektriske utgaven av Golf får som kjent en arvtaker i VW ID.3, som dermed blir den argeste konkurrenten til Citroën ë-C4.

Den store forskjellen er at ID.3 lages som ren elbil, på VW-gruppens MEB-plattform. Citroën ë-C4 skal lages på PSA-gruppens CMP-plattform, eller e-CMP, som den heter på de elektriske bilene.

Lanseres 30. juni

I dag ble de første bildene sluppet, men de tekniske detaljene og øvrig informasjon blir først gjort offentlige 30.juni. Det er likevel all grunn til å tro at den deler drivlinje med sine mindre slektninger, DS 3 Crossback Etenze, Peugeot e-208 og e-2008.

Det betyr i så tilfelle et batteri på 50 kWh, en elmotor på 136 hestekrefter, og vi kan regne med en noe kortere rekkevidde, ettersom det er en større og antagelig tyngre bil.

Vi tipper likevel de har sørget for å krabbe rett over 30 mils rekkevidde, etter WLTP-standarden. Som sine slektninger vil den etter alt å dømme på en ombordlader på 7,4 kW, med mulighet for å oppgradere til 11 kW. Hurtiglading foregår med en makseffekt på 100 kW i en kortere periode.

LADELUKEN: Som bildene viser, sitter den på venstra bakskjerm. Foto: Citroën
LADELUKEN: Som bildene viser, sitter den på venstra bakskjerm. Foto: Citroën Vis mer

En ekte Citroën

Den elektriske utgaven av C4 skal, etter det vi blir fortalt, levere på Citroëns velkjente signaturer. Komfort, komfort, og komfort. Bilen får derfor dempersystem, Progressiv Hydraulic Cushions, og blant superlativene Citroën serverer oss i kampen om å ikke si for mye, fortelles det at den skal levere på alle deler av Citroën Advanced Comfort.

En ting som er sikkert er at størrelsen gir rom for enda bedre komfort innvendig, og bilen får blant annet komfortsetene fra Citroën.

PSA-gruppen lanserer med dette sin femte elektriske personbil i år, og den blir den største. Opel Corsa e og Peugeot e-208 er de to minste. DS 3 Crossback Etenze er den neste, og deretter Peugeot e-2008. Nå lanseres altså Citroën ë-C4, og blir foreløpig største bilen på e-CMP-plattformen.

Noe eksakt tidspunkt for når den dukker opp er ikke kommunisert, men vi antar at den er på plass rundt nyttår.

GOD PLASS: Bilen byr på god plass, sammenlignet med de mindre slektningene. Foto: Citroën
GOD PLASS: Bilen byr på god plass, sammenlignet med de mindre slektningene. Foto: Citroën Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.