Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): MG er til nå den kinesiske bilprodusenten som har hatt størst suksess i Norge. Det startet med MG ZS EV, en bil som åpenbart slo til for fullt, takket være sin ganske sitt ganske så rommelige indre, kombinert med en akseptabel rekkevidde og gode pris. Mer skulle det ikke til.
I ettertid har de annonsert MG Marvel R, som vi allerede har prøvekjørt, og som triller ut på veiene om ikke lenge.
Men det stopper ikke der, for rett rundt hjørnet er også stasjonsvognen MG5 – også tidligere annonsert – og nå drar de ytterligere en nykommer opp av hatten. Dette gjør de i forbindelse med årsrapporteringen, og nykommeren får navnet MG 4.

Hvordan er kvaliteten på de kinesiske elbilene? Dette sier eierne selv
Rosinen i pølsa
Det er vanskelig å bedømme størrelsen ut fra fasongen, men den kan se ut til å være en bil i det typiske kompaktsegmentet, der VW Golf og dens like har briljert i flere år. MG har allerede bekreftet lengden på bilen til å være 4,3 meter, noe som passer godt for klassen.
MG 4 er også en hatchback, på samme måte som Golf, og har noe mer moderne linjer og detaljer enn ZS EV har å by på. Den ser rett og slett nyere ut, naturlig nok.

Duell: MG Marvel R mot VW ID.4
Om vi har bedømt størrelsen riktig, så skal MG 4 ut og konkurrere med biler som VW ID.3, Cupra Born, nye Renault Megane og Citroën ë-C4, som alle er fullelektriske, og befinner seg i den nevnte kompaktklassen. På sikt havner også elektriske Peugeot e-308 inn her.
Foreløpig er det lite annet som er meldt fra MG enn at de har sluppet en teaser-video. Den avdekker ikke mye av gangen, men setter man detaljene i en sammenheng er det likevel mulig å få et inntrykk av hva den har å by på.
Antagelser
Vi skal ikke se bort fra at bilen får det samme batteriet som nå har kommet i utgaven av ZS med lang rekkevidde. Det betyr en pakke på 73 kWh, noe som erfaringsmessig vil gi bilen en rekkevidde på rundt 40-45 mil, avhengig av om den kommer med to- eller firehjulsdrift.
Prisene er det vanskelig å tippe på, for MG startet racet i Norge med kanongode priser på ZS EV. De annonserte også Marvel R til en pris på rundt 420.000 kroner for Performance-utgaven. Dette har i ettertid blitt korrigert til rett over 440.000 kroner, men som fortsatt er en akseptabel pris.
Vi skal ikke begi oss inn på noen gjettekonkurranser, men en Renault Megane E-Tech koster rett under 400.000 for en toppspekket versjon med tohjulsdrift. MG skal ha noe veldig spesielt å by på for å kunne kreve mer. Det er i det minste en pekepinn.
Det sies at bilen skal på markedet allerede i 2022, men vi tipper det bikker 2023 før vi får den her til lands.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.