Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Audi skal nå gå i gang med å lage en mindre elbil enn Audi Q4. Det ble i går bekreftet til Elbil24 i en prat vi hadde med Oliver Hoffman, et av styremedlemmene for teknisk utikling i selskapet.
Tidligere i uken viste VW frem sin nye småbil, VW ID. 2all, en småbil på størrelse med en Polo, men med innvendig plass som i en Golf.

ID. 2all: Råbillig elbil fra Volkswagen
Nå går altså Audi litt av den samme veien, selv om de ikke kommer til å gjøre den like liten som VW iD. 2all. Audi er som kjent et av merkene innad i VW-gruppen.
Audis nye småbil har foreløpig ikke fått et navn, men vi kjenner navn-strategien til selskapet. Audi har allerede fortalt at elbiler skal benytte partall, mens biler som også har en forbrenningsmotor skal benytte oddetall. Dermed er det duket for en Audi 2-serie, men så var det bokstaven, da. Fra før har Audi benyttet «A» og «Q». Sistnevnte er satt på alle høyreiste SUV-modeller, mens bokstaven «A» som regel er benyttet på de mer lavtliggende modellene. Det finnes derimot et unntak, nettopp i tidligere A2, som også var en høyere småbil.
Da vi spør Hoffman om hva barnet skal hete, humrer han at sidemannen sitter og sparker han på leggen.

Ingen av dem ønsker å bekrefte det endelige navnet, men presiserer flere ganger at bilen vil bli progressiv. Så tydelig fremtoner de ordet «progressiv» at vi begynner å spekulere på om det kan komme en ny bokstav i rekken, bokstaven P. Snakker vi om en Audi P2?
Vår umiddelbare gjetting blir Audi Q2. Dette basert på konseptbilen som Audi viste i 2019, som foreløpig ikke er blitt noe av – konseptet Audi Ai Me Concept. Denne ville markedet tatt godt i mot for lenge siden, en da Elbil24 var i Tyskland i et møte med Audi for vel et år siden, fikk vi se seks kommende modeller som skal ut på markedet de neste årene, inkludert den kommende Audi Q6. Den eneste kommende bilen vi savnet blant disse var nettopp en småbil.

Her er Audi Q6 e-tron
Når vi spør Audis sjefdesigner, Marc Lichte, om nettopp en småbil, blir han litt stram i maska.
-Du skulle bare visst hva jeg har stående i kjelleren på designsenteret vårt, fortalte han oss, og måtte dessverre legge til at nettopp styret i Audi - som Oliver Hoffman er en del av – på det tidspunktet ikke ville trykke på startknappen for en småbil riktig enda. De ble rett og slett for dyre å lage, og ville ikke gi inntekter nok.
Dette var som sagt for over et år siden. Nå har pipa snudd, og styret har sagt «kjør», også for en batterielektrisk småbil.
Fortsetter etter videoen
Årsaken til at vi i går snakket med Oliver Hoffman var at de nå skal rulle ut biler på den kommende PPE-plattformen, som Audi og Porsche deler. Denne skal blant annet benyttes på biler som den kommende Audi Q6, og Porsche Macan. I tillegg til disse skal den brukes på en rekke andre kommende batterielektriske modeller, som Audi A6 og andre biler som er vist frem som konseptbiler.
Audi Q2 – om vi skal kalle den det – vil derimot ikke bli laget på PPE-plattformen, men på den eksisterende MEB-plattformen. Hoffman ønsket ikke avsløre den ene eller andre løsningen, men sa med et smil om munnen at det kanskje vil bli MEB-plattformen, som også Audi Q4 er laget på.

Nå starter elbil-kampen for alvor
At vi er sikre på at det blir denne skyldes kostnader. Q2, om den blir hetende det, vil av naturlige årsaker få mindre batteripakker, ettersom det er en mindre bil med kortere akselavstand. Da gir det ingen mening å bygge den å en arkitektur som PPE-plattformen representerer, med 800 volts lading, og annen kostnadsdrivende teknologi.
Vi tipper derfor Q2 vil få et batteri på 58 kWh, at den vil være optimalisert og mer effektiv enn de tidligere bilene som er bygget på plattformen, og derfor også vil klare et sted i overkant av 40 mil på en lading. Det er helt fint på en mindre elbil som Audi Q2 kommer til å bli. Eller blir det A2 eller P2? Den som venter får se.
Bildene du ser i denne artikkelen er som sagt ikke av den kommende 2-serien, men av Audi Ai Me Concept som første gangen ble vist i 2019. Det betyr ikke at bilen ikke er aktuell slik vi ser den, for et produkt som dette vil definitivt være salgbart, også den dag i dag, og i morgen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.