Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24):
I vår har Stortinget vedtatt å heve terskelen for å frata eldre med helseutfordringer og rusbrukere førerkortet. Det skaper bekymring for trafikksikkerheten.
– Disse to tingene vil gjøre det veldig krevende å nå nullvisjonen. Dette er ikke bra trafikksikkerhetspolitikk, sier Miriam Kvanvik i Trygg Trafikk til NTB.

Nullvisjonen om at ingen skal omkomme eller bli hardt skadd i trafikken, ble vedtatt av Stortinget i 2001. Men denne våren har de folkevalgte fattet to ulike vedtak som ifølge Trygg Trafikk kan undergrave visjonen:
- I mai, da rusreformen ble behandlet, vedtok Stortinget å be regjeringen gjennomgå praksisen med å frata folk med rusproblemer førerkortet – selv om de ikke er blitt tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. I dag er ikke helsekrav til førerrett oppfylt ved gjentatt bruk av rusmidler, og legene har meldeplikt.
- I februar stemte et knapt flertall fra Ap, Frp og SV for et SV-forslag om å skrote kravet om helseattest for bilførere som har fylt 80 år. I mai ble det vedtatt at dette senest skal skje fra 1. august.

Vil endre reglene for avskilting
Ikke utredet
Dermed gjennomføres vedtaket uten at verken konsekvensene eller alternative ordninger er blitt utredet. Det har ført til skarpe reaksjoner fra både Trygg Trafikk og organisasjonene Nasjonalforeningen for folkehelsen, Legeforeningen, Optikerforbundet, Personskadeforbundet og MA – Rusfri Trafikk.
I forrige uke sendte de seks organisasjonene en felles uttalelse til Stortinget der de advarer om at vedtaket mest sannsynlig vil føre til flere trafikkulykker og tap av liv og helse.
– Vi er spesielt kritisk til prosessen og tidsfristen, som vi mener er uansvarlig og uforsvarlig, sier Kvanvik.
Hun påpeker at prosessen heller ikke er i tråd med utredningsinstruksen.
– Det er utrolig viktig å utrede konsekvensene. Vi ønsker ikke farlige sjåfører på veiene, sier hun, men understreker at det skal være helsen, ikke alder, som skal være avgjørende for førerretten.

Så mange kjøretøy mangler forsikring
Mener sikkerheten svekkes betydelig
Organisasjonene frykter nå at sikkerhetsnettet for å fange opp for eksempel demente bilførere som kan være en fare for seg og andre i trafikken, forsvinner.
– Det er gode grunner til å tro at tiltaket med helseattest har hatt en forebyggende effekt på trafikksikkerheten. Vi frykter en situasjon der det blir flere eldre i befolkningen, og at de med kognitiv svikt og andre helseutfordringer som påvirker kjøreevnen, ikke fanges opp, sier Kvanvik, som viser til at eldre over 80 er blant dem med høyest ulykkesrisiko.
– Når vi mister dette tiltaket, vil risikoen øke, og sikkerheten svekkes betydelig, mener Kvanvik.
Samferdselsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet jobber etter det NTB kjenner til, nå med å få på plass et alternativ til helseattest for eldre.
Men hva dette blir, og om de rekker det innen 1. august, er uklart.

TEST: Skoda Enyaq mot Mercedes-Benz EQA og Kia e-Niro
Rusrisiko
Når det gjelder rusproblemer og førerrett, er det litt uklart hva stortingsvedtaket innebærer, ifølge Trygg Trafikk.
– Nå skal vi ikke forskuttere videre prosess, men intensjonen er å styrke rusmisbrukernes rettigheter, noe som kolliderer med samfunnets og medtrafikanters krav på beskyttelse mot farlige bilførere, framholder Kvanvik.
– Rus er en av de største risikoene i trafikken og en viktig årsak i rundt 25 prosent av alle dødsulykker, påpeker hun.
Mener det er trygt
FrP var blant partiene som støttet SVs forslag om å fjerne ordningen som krever en egen helseattest for personer som er 80 år eller eldre.
– Det er trist å høre at friske og oppegående eldre mister førerkortet bare fordi de ikke består en teoretisk prøve som har lite med bilkjøring å gjøre. Dette fungerer ikke etter hensikten, oppleves belastende, diskriminerende og ydmykende, uttalte FrPs stortingsrepresentant og transportpolitikker Tor Andre Johnsen, i februar.
Han tror ikke at en avvikling av dagens ordning vil redusere trafikksikkerheten.
– Nei, det tror jeg ikke. Fastlegene har selvsagt fortsatt et ansvar for å vurdere om pasientene sine er egnet til å kjøre bil eller ikke, men vi skal ikke ha en helseattest og en egen særnorsk test som diskriminerer grupper av befolkningen basert på alder og som bare eldre må ta, påpekte han.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.