Mercedes Benz EQC kollisjonstestet:

Sikrere enn konkurrentene

EQC fikk topp score i ny kollisjonstest. Er sikrere enn konkurrentene i flere kategorier.

Modellen fikk fem stjerner, og full score i Euro NCAPs kollisjonstest. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24):The European New Car Assessment Programme, Euro NCAP, har kollisjonstestet Mercedes Benz sin første elbil, EQC.

Bilen får fem stjerner, og legger seg dermed likt med konkurrentene Jaguar i-Pace og Audi e-tron.

Samtidig scorer EQC høyere på sikkerhet i tre av fire kategorier.

Sikkerhetstestene

Euro NCAP kollisjonstester alle nye bilmodeller på markedet.

Testmodellen, som i sin tid ble laget for å hjelpe forbrukere å finne en tryggest mulig bil, har nå blitt en sikkerhetsmålestokk for de ulike bilene.

Bilen gjennomgår en rekke forenklede simulerte kollisjonsscenarioer, og blir deretter premiert med stjerner for å angi sikkerhetsnivå.

Det høyeste stjerneantallet er fem.

Testen er ikke et krav fra bransjen, men frivillig for de ulike merkene. Testene er også strengere enn det som kreves av en bil for å bli godkjent for markedet.

God kollisjonssikkerhet

Bilene blir testet i fire ulike kategorier, der dukker med sensorer indikerer eventuelle skader på personer i bilen.

  • Sikkerhet for voksne
  • Sikkerhet for barn/baksetet
  • Sikkerhet for myke trafikkanter
  • Sikkerhetsassistanse i bilen

Mercedes Benz EQC får sammenlagt 5 stjerner av Euro NCAP, som i tekstform oversettes til: – Jevnt over god beskyttelse i kollisjoner. Godt utstyrt med robust antikollisjonsutstyr.

Sikkerhet for voksne:

Testen finner at bilen beskytter personene i forsetene godt i frontkollisjoner. Alle kritiske kroppsdeler er beskyttet, mens førers ben kun har marginal beskyttelse.

Ved sammenstøt fra siden får bilen full score, men noe straff for at bilens dører ble slått av hengselene.

For voksne passasjerer i baksetet viser testen at brystregionen kun er marginalt beskyttet, det samme gjelder for nakkeregionen i eventuelle whiplash-kollisjoner.

Rapporten fremhever imidlertid gode nødbremsesystemer som i stor grad unngår sistnevnte situasjoner.

Sikkerhet for barn:

Bilene testes med dukker som skal symbolisere barn i seks-, og ti års alderen. EQC demonstrerte god beskyttelse av begge aldersgrupper i alle kollisjonsscenarioer, men får noe trekk for marginal beskyttelse av nakkereginonen på dukken som indikerte en 10-åring.

Utover dette var alle kritiske kroppsdeler godt beskyttet, og EQC oppnådde maksimal poengsum i sidekollisjoner.

Myke trafikanter:

NCAP gir EQC en god bedømmelse på beskyttelsen av myke trafikanter i de fleste sammenstøt.

Bilen blir trukket noe for manglende beskyttelse av mageregionen til fotgjengere ved en kollisjon, som NCAP mener var dårlig.

Det automatiske nødbremsesystemet(AEB) fungerer, ifølge testen godt, og oppdager både fotgjengere, syklister og andre kjøretøy.

Sikkerhetssystemer:

Rapporten trekker frem bilens automatiske nødbremsesystem, som får en god vurdering i testen.

Den skal fungerer godt, både i lave og høye hastigheter.

EQC får også pluss for setebelte-påminner for alle bilens seter, og et system som fanger opp, og varlser fører om fartsgrenser.

Bilen får imidlertid trekk for sin filholderassistent, som NCAP mener at kun fungerer marginalt godt.

EQC vs. e-tron og i-Pace

Også Audi e-tron og Jaguar i-Pace har gjennomgått Euro NCAPs kollisjonstest det siste året.

Audi e-tron har også blitt valgt ut av IIHS som Top Safety Pick + i år. Se video av testen her:

Audi e-tron fikk årets høyeste score i kollisjonstesten. Vis mer

Alle de tre bilene har oppnådd den samme summen stjerner, altså fem, som gir de høyest mulig score.

Allikevel kan det være ulikheter i poengsummen i de ulike kategoriene.

Mercedes Benz EQC Audi e-tron Jaguar i-pace
Voksne96 %91 %91 %
Barn90 %85 %81 %
Myke trafikanter75 %71 %73 %
Sikkerhetssystemer75 %76 %81 %
*Av mulige 100 %

Som det fremgår av testresultatene scorer EQC høyest på sikkerheten for både voksne og barn ved en eventuell kollisjon. Testene finner at EQC gir noe bedre beskyttelse av fører og passasjer i de ulike kollisjonsscenarionene.

Også beskyttelsen av myke trafikanter ved sammenstøt får en høyere poengsum hos EQC. I følge testene beskytter EQC de vitale kroppsdelene til myke trafikanter bedre enn konkurrentene.

Samtidig får modellen noe lavere sikkerhetsprosent i kategorien for sikkerhetssystemer, og det er, som nevnt, filholderassistenten som trekker poengsummen ned.