Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Elbilene dominerer fullstendig på nybilfronten i Norge. I august utgjorde helelektrisk drivlinje hele 72 prosent av nybilregistreringene, og vi ligger milevis foran resten av Europa når det kommer til elbil-andel.
«Billig-landet Norge»
En ny rapport fra analyseselskapet JATO setter lys på det som sannsynligvis er en av hovedårsakene:
Norge er det eneste landet der gjennomsnittsprisen på nyregistrerte elbiler er lavere enn på biler med forbrenningsmotor. I de fleste andre land er den derimot betydelig høyere.
Årsaken er naturligvis avgiftsfritaket på nye elbiler her til lands, samt høye avgifter på diesel- og bensinbiler.
JATO har regnet seg fram til at gjennomsnittsprisen for solgte elbiler i Norge lå 15 prosent under snittprisen for solgte fossilbiler, i perioden januar til mai i år. Utregningen er volumvektet og tar ikke for seg prisforskjeller på sammenlignbare modeller pr drivlinje.
Elbilene som ble solgt i Norge i perioden hadde en snittpris på rundt 455.000 kroner. For biler med forbrenningsmotor var gjennomsnittprisen rundt 540.000 kroner, ifølge rapporten.
For våre europeiske og skandinaviske naboer er situasjonen en helt annen.
I Sverige lå for eksempel snittprisen på elbilene 78 prosent høyere enn for fossilbilene, i Finland 67 prosent, og i Danmark 27 prosent.
I Europa (Norge inkludert) lå snittprisen på de solgte elbilene 32 prosent høyere enn for fossilbilene.
Det var Bilbransje24 som omtalte rapporten først.

36 elbiler analysert: Store forskjeller i hvor mye vekt de tåler
Bonuspause i Sverige
En rekke land har innført insentiver for å øke elbilandelen, noe som har ført til kraftig vekst i salget mange steder. Norge er imidlertid foreløpig alene om (enn så lenge) fullstendig avgiftsfritak.
Sverige innførte en såkalt «miljøbonus» i april, der man kunne søke om en ganske kraftig prisreduksjon ved kjøp av nullutslippsbil. Denne ordningen er nå satt på hold, etter at salget av elbiler økte så kraftig at potten som var satt av til utbetalinger dette året, allerede har tatt slutt. Det er usikkert hva som skjer videre med ordningen i vårt naboland.
I tabellen under har vi plukket ut noen av de mest populære elbilene akkurat nå, og sammenlignet de norske prisene med de svenske.
Priseksempler (pr 20.9.2021)
Norge | Sverige* | |
Audi Q4 35 e-tron (innstegsmodell) | 399.900 NOK | 475.000 SEK |
Ford Mustang Mach-E AWD Long Range | 544.000 NOK | 734.900 SEK |
Hyundai Ioniq 5 Premium | 474.900 NOK | 574.900 SEK |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 349.990 NOK | 549.990 SEK |
Tesla Model Y Long Range | 534.900 NOK | 719.900 SEK |
VW ID.4 Pro | 410.100 NOK | 514.900 SEK |
* Kursen på 100 svenske kroner er i skrivende stund 100,30 norske.

TEST: Tesla Model Y mot Skoda Enyaq Sportline
En fremtid med billigere elbiler?
JATO-rapporten konkluderer med at både de europeiske og de amerikanske bilprodusentene må gjøre elbilene billigere for å unngå å havne bakpå i forhold til elektrifiseringsmålene.
Den viser blant annet til Kina - der elektrifiseringen har gjort kraftige byks den siste tiden - i stor grad hjulpet fram av billige bybiler. 40 prosent av alle elbilene som selges i Kina, er bybiler med en snittpris på beskjedne 7000 euro (rundt 70.000 norske kroner).
En av de dyreste enkeltkomponentene i elbiler er uten tvil batteripakken. De fleste produsentene venter en nedgang i prisen på batterier de neste årene, og Toyota har nylig uttalt at de regner med å kunne produsere batterier som er halvparten så dyre som dagens, allerede i 2030.
Denne studien slår fast at elektriske biler og varebiler i snitt kommer til å bli billigere å produsere i Europa enn biler som bruker fossile drivstoff, i alle segmenter av lette kjøretøy, allerede i 2027.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.